| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Dåligt fäste på Slicks
|
1420 besök totalt |
|
Dåligt fäste på Slicks
Gjorde första provturen med Megabusan på slicks ikväll. Däcken är Michelin Formula renault (troligen fjolårsdäck) Nu fanns det ingen större tid för test pga havererad ljuddämpare. Men trots 6-7 varv så fick jag aldrig något fäste i däcken. Däcken kändes lite som regndäck/dubblösa vinterdäck på torr fin asfalt. Mao dom kanade iväg, inget "släpp". Jag skulle troligen kanske behöva lite mer camber ??? men isåfall tycker jag dom skulle ändå bromsa och dra bra, men även där funkade det inte riktigt bra. Någon som har efarenhet av slicks och kan ge lite råd ??? |
||
|
Re: Dåligt fäste på Slicks
1) Du måste verkligen jobba för att få upp tempen, det är inte som R-däck där tempen kommer av sig själv..
2) Fjolårsdäck? Är dom begagnade eller bara gamla? _________________ -- |
||
|
Re: Dåligt fäste på Slicks
1 Jag hade ingen däcktempmätare, men det var knappt att man ville ha handen kvar på däcket (troligen inte optimal temp, men det borde räcka). 2 Begagnade (I "bra skick") |
||
|
Höll du koll på varmtryck och varvtider?
För högt tryck och det blir halt. Varvtidsfrågan är mest bara för kolla om det gick långsamt eller bara kändes så. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
|
Re:
Har pratat med några vänner i UK, som åker med liknande maskiner/set ups. Och lite för högt tryck kan jag ha haft. Men det är ingen frågan om att det var dåligt fäste. Jag kan nog säga värdelöst utan att ljuga alltför mycket. Har bättre fäste i R-däcken |
||
|
När mina gamla slicks hade gått för många heatcykles (efter 4-5 träffar) hade de inte alls samma fäste som när jag började köra på dem. Och så släppte slitbanan iofs (i små bitar).
Annars hade jag inga problem med dåligt grepp, började på ca 1,3 kallt och jämnade ut till 2-2,2 varmt. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
![]() |
Däck för banåka
Dåligt fäste på Slicks
|
1420 besök totalt |