Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur sanera efter pulversläckning?
3468 besök totalt
wankel seven
köping
Här sen Nov 2005

Trådstartare

Hur rengöra efter brand, (släckt med pullver)

wankel seven

Stockholm
Här sen Feb 2005

Har Wankelse7ven brunnit ??? NÄEJVA????
Fråga brandkåren , de borde veta.

Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Du skall inte hålla på och toktrimma sådär, då ser du hur det går. Gör som mig och Kimmen kör original....

Hörde det av Kimmen tidigare ikväll, hoppas att skadorna inte är alltför omfattande

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Ska man envisas med eldsflammor på bilen så ska dom vara målade!

Kan tyvärr inte bidra med nåt givande rörande pulversanering. Hoppas bara att det går att rädda.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Damsugare & köksrent på spray funkade i min svågers bil efter en smärre (rejäl) brand i bagaget!

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Kanske en mer beskrivande topic, typ "Hur sanera efter pulversläckning?" skulle hjälpa dig att få svar på din egentliga fråga? Klicka bara på knappen "Ändra" till höger så kan du ändra även rubriken. thumbs up

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Har läst påståenden på nätet om att pulvret kan vara mycket korrosivt på lättmetall så försök städa upp så snabbt som möjligt. Vissa damsugare med dåliga filter sägs få problem med det om de används för att sanera.

Hoppas bilen klarade sig skapligt.

Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006

För sent nu inser jag...men ska man inte använda skum av just saneringsproblemskälet efteråt?

Tyresö
Här sen Feb 2003

Som flera sagt blåsbort/damsug upp så mycket du kan av pulvret. Spola inte av med vatten, då det det sätter igång korrosionen extra mycket.
När du sedan demotnerar och ev gör rent med vätska gör det mycket noga!
Dessa råd fick jag av ett brandbefäl på Silja Line som checkade upp med leverantören av deras släckutrustning, när min historic racer blivit överöst med pulver, då den stod brevid en sån där "pålitlig" fransk Citroen som slog eld helt plötsligt på bildäck
Sensmoral: Sanera noga och undvik franska bilar, även parkerade sådana

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Undrar om man inte skulle kunna buffra upp Kaliumkarbonatet (pulvret) med lämplig svag syra (dvs efter att man sugit bort allt man kan, tryckluftsdriven ejektordammsugare?).
Ättika är väl det man kommer åt enklast i stora mängder (men då får man forska fram lämpligt angreppsätt).

Men inget slår kopiösa mängder vatten i tillgänglighet och pris. Starka baser fräter bra på Aluminium och som vattenlösning kan det jobba duktigt så det gäller att få bort ALLT.
Undrar om inte det räcker med luftfuktigheten för att göra att man bör snabba på med sanering (samma dag).

För labutrustning (på kemilab kan det ju brinna lite på nu och då) så väljer man oftast kolsyresläckare som första åtgärd eftersom det inte ger några saneringsproblem (elektrisk utrustning klarar sig).
Men vid en bilbrand så räcker ju kolsyresläckare inte långt.

Allmänt banåkaforum
3468 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande