| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lutning på wankelmotorer?
|
792 besök totalt |
|
Hej, Jag går i tankarna att montera en wankelmotor (13b) i ett ramrörs bygge. Är det någon som vet hur många graders vinkel man kan låta motor samt transmission luta innan smörjning eller annat påverkas? Motorn skulle i så fall vara längsmonterad och den ev. lutning som kan ske är att motorns framände skulle vara den högsta punkten och växellådans spakställ lägsta punkten. Hur känsligt är det? Vore tacksam om någon som visste kunde ge mig en hint. _________________ Jimmy Östman |
||
|
Jag har egentligen ingen aning, men ja kan ju alltid filosofera lite....
Ett tips är att ställa frågan på http://www.wankelregistret.se/. Annars kan jag tänka mig att Mazdas motorer inte gillar det eftersom det finns ett spel i längdriktingen på originalmotorer, dessutom är lagringen av excenteraxeln känslig för hårt spända fläktremmar så snedbelastning på lagren är säkert inte optimalt. Som sagt ställ frågan på wankelregistret så får du säkert svar många kunniga wankelmotorbyggare där. _________________ Bo Hugsén Bmw 325iA T, 2009 Mazda Rx-7 (N/A), 1986 |
||
|
Motor/låda lutar ju lite redan i orignal så.... Hur mycket har du tänkt luta det egentligen?
Motorn går alltid att anpassa genom att bygga om tråget och dra om oljepickupen (om det skulle knipa). Lagren tror jag klarar sig, det är smörjningen som skulle bli problemet. Växellådan är kanske svårare att anpassa i så fall men generellt brukar de väl klara en del lutning. Bara man anpassar oljenivån. Bo är nog rätt ute, fråga på wankelregistret! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Re:
Det är just därför jag skulle vilja vinkla motorn lite, får en jäkla vinkel på kardanen ner till diffen. Jag har bara hållt på med framhjulsdrivet innan så jag vet inte hur mycka man vågar vinkla kardanen heller, men känslan är att den ska gå så horisontellt som möjligt, eller? Jag funderar på att vinkla den 10-15 grader, va tror ni om det? Jag ska ställa frågan på wankelregistret med samt ta ett urklipp ur CAD-modellen så ni får se vinkeln. _________________ Jimmy Östman |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
792 besök totalt |