Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 93 1959 Le Mans Replica Historic - Mission Completed
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
85 besök senaste veckan (43158 totalt)
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Jakob Hultkvist skrev:
Plåtrena karosser kan man aldrig se för mycket av thumbs up

Då kommer en bild till på bilen på väg ned i badet, som BS-Teknikk hade vänligheten att skicka mig, när dom sänkte ned karossen.

Men nästa vid uppdatering av tråden kommer bilen att vara lackad och klar för montering.
Just nu står den som sagt ii lackboxen hos KMX (Saabs prototypverkstad) som tillsammans med Sikkens bryter fram exakt rätt grå nyans som på Saabspråk heter GY1, eller "Pärlgrå".

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

rodder76 skrev:
Tackar för svar och utfyllande information.
Hade ingen koll på vad de använde för syra förr eller nu, men det låter synnerligen betryggande att de i dagsläget använder någon form av neutraliserande efterbehandling.
Att man måste ta hand om hålrum är klart som korvspad för oss svenskar, och 93:an har sannerligen en ljuvlig konstruktion.

Har nån gång hittat en sida till ett engelskt företag som kör "hela processen" precis som ett drömsenario. Syradoppning och grundfärg innan man hämtar upp bitarna igen. Men tycker man att det är dyrt med BS-teknikk's och bökigt att dra utomlands så vågar man nog inte ens tänka på priserna hos det engelska företaget och vilken tråkig logistik det blir för en enskild kaross.......

Hur som helst så sitter jag här och imponeras av ert arbete, och skulle ni få några delar över så är du välkommen att höra av dig. Ert bygge baseras på en kopia av min sommarbil, men tyvärr så är mina stolar, dörrsidor och kurvhandtag välanvända (läs "bitvis trasiga")

Får ju en del över, som vi inte använder i bilen, t.ex. inredning, vad behvöer du och vad hade du för färg i din? Vår bil hade röd/svart inredning. (Hoppas vi sparat den, jag kollar med byggkamraterna)
Däremot så behåller vi stötfångare och andra yttre kosmetiska bitar, så dessa måste finnas för App-K besiktning (och sedan passar utmärkt på våra övriga racers)

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tanken klar.
En av alla de bitar som skilde mellan en standard 93:a och Le Mans racern, var tankvolymen.
original var den på knappt 40 liter, på Le Mans racern gick det i hela 98 liter i tanken.
(den tog upp nästan hela bagaget...)
Vi har nu en tank på 60 liter. (undviker 98 liter av säkerhetsskäl, största risken på Le Mans är att bli påkörd av snabbare bilar bakifrån i mörkret på rakorna, då vill man helst ha så liten tank som möjligt)
60 liter är en rimlig kompromiss, mellan säkerhet och erfoderlig volym för de distanser som vi ska hålla oss till. Vi kommer istället att tillverka ett hölje, som ser ut som 98-literstanken för att ge det rätta intrycket.
Tanken vi fått tillverkad efter våra mått, etc, är gjord i aluminium av JH-Teknik i Floby.
Givetvis med alla rätta kopplingar och skumfylld enligt FIA App-K regler.
Nästan synd att dölja detta konstverk under ett mattsvart hölje...

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
En kort rapport om bygget, så ni inte tror det stannat av bara...
Dock inga nya byggbilder för stunden, då jag inte hunnit med att foto de senaste framstegen pga slitet för brödfödan (och sponsorjakten till Le Mans)
Bilen är nu hellackad av de otroliga killarna på Saabs prototypverkstad.
Förväntignanra var höga, men resultatet överträffar nog även dessa förväntninngarna, Helt suveränt är det end jag kan säga!
De franska besiktningsmännen, får nog ta på sig både solglasögon och vita bomullshandskar innan de närmar sig bilen...
Slutmonteringen är påbörjad. Tanken på plats, liksom plasrutor, fram och bakvagn.
I början av veckan kommer bl.a. styrväxel, växlellåda och drivaxlar att sitta på plats, liksom dörrar, skärmar och luckor.
Det börjar bli bil av den gamla damen igen!
Återkommer med bilder, så fort jag kan.

Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004

Vilken härlig bil, man blir superglad av sådana här byggen. Bra att du behåller den nostalgiska känslan, gamla racebilar får jag aldrig nog av

Så lycka till i fortsättningen thumbs up

om inte annat för att visa morgondagens ungdomar hur "plåtraketer" ska se ut

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Dagens uppdatering handlar mest om att tidningarna börjar skriva....

http://www.classicmotor.se
http://www.svenskmotorsport.com

Retro racerbilar är inne thumbs up

I eftermiddag levereras bilen som rolling chassi, men ett osedvanligt komplett sådant från Saabs prototypverkstad. Saab Aero X, Saab 9-1 osv i all ära, men nog tycker jag att Le Mans Saaben är det tuffaste som rullat ut från den verkstaden på länge

Edit: hrm... får tydligen ingen funktion i länkarna, vad gör jag för fel?
(de nyfikna får väl kopiera den till sin webbläsare )

Citera
rodder76
Linköping
Här sen Feb 2006

thumbs up
Man kan använda ca 70% av alla smileies för att uttrycka glädjen över detta projekt

Blir nog många tidningar att köpa framöver

Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Dax för en liten uppdatering på bildsidan.

Bilen i lackboxen hos Saab

För den som ska lacka om en gammal Saab 93-96 i Pärgrå GY2 kan Sikkens nu leverera rätt kulör.
(de recept som funnits ute på marknaden (oavsett fabrikat) har dragit en aning för mycket åt brunt, något som Sikkens med hjälp av killarna på KMX och Peter Bäckström på Saab museum nu fixat. thumbs up

Även övriga komponenter har återfått sin ursprungliga finish.
(däremot har vi avstått från överrenovering med bling-bling varning...)

Även pedalstället har fått sin beskärda del av renoveringsivern.
Nu återstår bara att klä pedalerna med tjockt, slitstarkt skinn för bästa grepp och känsla.
As it was in the glory days...

Mer bilder kommer med bilen på hjul och det mesta utom motor, el och stol/bälte på plats..
Motor #2 (av 3) har nu gått ca 60 mil landsväg i rally 93:an med Solex PII förgasare och verkar både stabil och pigg. Lovar gött på Mulsanne!

edit: Korrigering av för snabba fingrar i förhållande till hjärnkontoret...

Citera
rodder76
Linköping
Här sen Feb 2006

Som jag har längtat efter uppdatering.
Jag fullkomligt älskar ert projekt.

Jag glädjs åt alla som har Pärlgrå att det nu går att få den färgen igen. Men det känns sorgligt att känna sig osäker om man ska våga köpa sig lite Safaribeige (har jag för mig den heter) till bättringsfärg.

Västervik
Här sen Mar 2005

Fasen så iskallt att köra Le Mans med en gammal saab.
Även om jag är alldelles för ung för att ha sett några tävla så börjar jag tycka att dom är redigt fräna..

Stort lycka till från mig iaf thumbs up

Mazda Miata '91
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Uppdatering eller så...
Hinner inte riktigt med att uppdatera här, då bilbyggandet ju har en icke förhandlingsbar dead-line
Några bilder på slutresutatet bifogas. Hinner inte ladda upp så många bilder just nu. Funktionen för bildhantering i forumet är lite för tidsödande om man skah inna med att bygga bil, köra både Midnattssolsrallyt och Le Mans Classic
Den som vill se bilder och läsa mera sladdar lämpligen in på www.retrospectivemotorsport.se
(där vår leverantör Din Studio tydlgien använder sig av en mer autmatiserad lösning, som inte kräver att jag först skalar ned bidlerna till rätt format)
Men nu är bilen så klar, att vi iaf ser ljuset i tunneln, eller kanske det är ljuset utanför garaget vi skymtat?
Motor o låda på plats. elsystemet på plats (men lite kabeldragning i motorrummet åtetstår), bränslesystemet klart, men samma där med lite småplock med någon tätningsbricka där, en roll-over ventil där osv så är även det klappat och klart.
Appendix-K besiktningen är också avklarad, liksom den tidstypiska dekoren med rätt startnummer etc.
I helgen har det bl.a. specialbyggts avgasssytem, med avstämd expansionskammare, rör och kona.
Nu återstår förutom den resterande el och bränsleledningsdragnignen bara montering av den tidstypiska extrainstrumenteringen och framvagnsinställning. Sedan är det dags för shake-down innan avfärd till Frankrike.
För de som är itnresserade går det att läsa om projektet i ett fylligt reportage i Classic Motor (nr 6) och en lite mindre artikel Klassiker (likaså nr 6.)
Har ni tillgång till branschtidnignen Motormagasinet har dom också trevliga reportage om projektet.
Men nu lämnar jag över slutfasen av bilbygget till Göran, Fredrik och Niklas, då jag med Tony Ring som Co-driver och Johan Josefsson som serviceboss ska ge mig ut och värma upp inför Le Mans med att köra Midnattssolsrallyt i en annan Saab 93:a Men för säkerhets skull passar vi på att köra in en av våra Le Mans motorer i rallybilen under rallyt. Garanterat första gången i världshsitorien en Le Mans motor körs i detta rally
Ska försöka datera upp www.restrospectivemotorsport.se med en liten krönika efter varje etapp av rallyt, som startar i Kristianstad Frdsagen den 27 Juni och går i mål i Karlstad den 29 Juni. Däremellan har vi passerat orter som bl.a. Växjö, Jönköping, Gränna, Österbymo, Kisa, Motala, Borensberg, Vingåker, Laxå och Degerfors. Kom heja på oss längs vägen. mer om rallyt på www.midnattssolsrallyt.com.

Till de som undrar över merchandise och supporterklubb m.m. säger vi bara: Förlåt oss, Vi hinner inte riktigt med just nu. Det får komma som ett kul projekt efter Le Mans debuten, när vi ska runt på roadshow och visa upp den enda enda Svensktillverkade Le Mans racern genom tiderna.
Just nu benhårt fokus på att genomföra Le Mans, med Midnattssolen som genomkörare innan allvaret tar vid.

edit: struluppladdning , lagt till några bilder, justerat slarvig stavning...

Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003

Jättekul att få se bilen på Gelleråsen, är så imponerad av ert arbete (på alla vis!)
.... Och som man skulle vilja vara med.....

Som sagt, KEEP RACING

/LOLA-Christian
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Norlin skrev:

x2

Bra jobbat!

Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Så där, tillbaka efter ett fantastiskt Midnattssolsrally.
Medan jag till sammans med Tony Ring och mekarna "Dunk & Tratt" Dvs. Johan ocxh David utan några som helt problem tagit oss igenom Midnattssolsrallyt med vår Le Mans motor nr 2 under huven på rally 93:an, så har (den gör 160 km/h redan med en 3 växlad standardlåda.... ) så har Göran, Fredrik och Niklas slitigt med att få Le Mans racern körklar. Niklas har fått ihop den ultimata racemotorn nu. Lite över 90 hk blev det. Göran har snickrat ihop ett avstämt avgasssytem med högst unik design, som Niklas räknat fram. En massa smådetaljer har också fixats, diverse el och kabeldragning m.m.
Idag stod bilen på chassibryggan för injustering. Det slog inte ens en 10-dels milimeter!
Killarna hade aldrig sett en så rak och exakt geometri, vare sig på en ny eller gammal bil sa dom
Så nu har vi exakt den geometri vi vill ha på Le Mans. Tror knappt en ny Formel 3 är mera exakt inställd.
Däremot kan säkert fjädrar och dämpare optimeras ännu bättre. Men vi ska ju ha något att förbättra till Le Mans Classic 2010 också...

Så ser den ut! Världens vassaste Saab 750 motor enligt appendix K reglementet. Undar om det räcker för 180 km/h på Mulsanne?

Exakt så här ska ett avstämt avgassystem se ut till mtoron här ovan. Det låter lika snyggt som det ser ut.
Göran ser rätt nöjd ut, eller hur?

En stämningsbild från garaget i Arboga, precis när rallybilen landat efter Midnattssolsrallyt, med Le Mans racern otåligt väntande på att få komma ut i det fria. (vilken när detts skrivs också har inträffat )

På tisdag morgon bär det av till Le Mans om vi hinner kommer en sista uppdatering här på måndag.
Annars går det att följa oss på www.retrospectivemotorsport.se

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lycka till på Le Mans thumbs up
Tyvärr lär jag inte springa på er i en skogsdunge där nere... förra gången gav dock mersmak och nu har jag en sambo som vill att vi ska köra MSR

Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Kristian Larsson skrev:
Lycka till på Le Mans thumbs up
Tyvärr lär jag inte springa på er i en skogsdunge där nere... förra gången gav dock mersmak och nu har jag en sambo som vill att vi ska köra MSR

Tack Kristian!
Ja det var en kul övveraskning vid servicen i Rimforsa att springa på dig och sambon
Låter som du har en mycket klok sambo, klart ni ska åka MSR nästa år thumbs up
En garanterad höjdare oavsett om man åker regualrity eller fullfartsklassen.
(men regularity är ju både enklare och mer överkomligt sätt att uppleva denna rallyklassiker)
Vad siktar ni på för bil? BMW 02? Är det en obegåvad gissning?

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Re:

Bosse L skrev:

Regularity ligger närmast till hands. Någon 02a blir det nog inte, känns som om jag kommit ur det träsket... Just nu ligger blicken på en K70
Helst skulle jag också vilja köra päronhalva men det är lite svårt med tillgången på "rätt bil"...

Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Kristian Larsson skrev:
Bosse L skrev:

Regularity ligger närmast till hands. Någon 02a blir det nog inte, känns som om jag kommit ur det träsket... Just nu ligger blicken på en K70
Helst skulle jag också vilja köra päronhalva men det är lite svårt med tillgången på "rätt bil"...

K70 låter tufft thumbs up thumbs up Men hur lätt är det att hitta en sådan och dito delar?
En annan VW som var poppis i skogen slutet 60-tal tidigt 70-tal var ju VW 1600TL, den lite större fastbackmodelln. (Typ 1 och ty3 Notchbavck är ju lite mera vanliga, men inte så att det skulle blir förm ycket med en VW ttill. För mig ör alla VW med pannkaksmotor rallynostlagi på hög nivå. Vattenkylda dito är jag så gammal att jag fortfarande betraktar som moderna, även om t.ex. en tidig Golf 1:a eller Scirocco platsar i regualrity.
om du ska satsa på en päronhlva, så är nog V4:an det mest begåvade bilvaletm an kan tänka sig iregularity. Stabil, ganska liten och lätt. Med en 1740ccm otor på 90-120 hk och en 7:38 Spec med diff har du en bil som tillåter dig köra regularoty med lite effektmariginal att ta till när idealtiden trytet på en SS.
(kan nogi nte påstå att den marginalen finn när man åker 2-takt, även om det i sig är chamrigare och roligare på vägen med dne underbara balansen som speciellt kortnosarna har.
Nsäta år hoppas jag kunna köra med min röda 64 f.d. banbil. (den i min Avatar)

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Kan man följa er framfart där nere på något någorlunda smidigt sätt?

Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Kristian Larsson skrev:
Kan man följa er framfart där nere på något någorlunda smidigt sätt?

Vet inte hur arrangörerna man uppdaterar sin hemsida, (har inte varit så snabba uppdatertngar under racet förr om åren) men det går ju att kika in på www.lemansclassic.com under kommande helg. och se vad de skriver.

Vi kommer sjävla att i at under några gånger under dygnet uppdatera vår egen hemsida med lite rapporter från tävlignen och våra vedermödor.
Iaf med text, uppkopplingens hastighet får avgöra om det blir bilder live, eller i efterhand.
www.retrospectivemotorsport.se är adressen.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 93 1959 Le Mans Replica Historic - Mission Completed
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
85 besök senaste veckan (43158 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande