Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 85 besök senaste veckan (43158 totalt) |
Re:
Då kommer en bild till på bilen på väg ned i badet, som BS-Teknikk hade vänligheten att skicka mig, när dom sänkte ned karossen. ![]() Men nästa vid uppdatering av tråden kommer bilen att vara lackad och klar för montering. Just nu står den som sagt ii lackboxen hos KMX (Saabs prototypverkstad) som tillsammans med Sikkens bryter fram exakt rätt grå nyans som på Saabspråk heter GY1, eller "Pärlgrå". _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Re:
Får ju en del över, som vi inte använder i bilen, t.ex. inredning, vad behvöer du och vad hade du för färg i din? Vår bil hade röd/svart inredning. (Hoppas vi sparat den, jag kollar med byggkamraterna) Däremot så behåller vi stötfångare och andra yttre kosmetiska bitar, så dessa måste finnas för App-K besiktning (och sedan passar utmärkt på våra övriga racers) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Tanken klar.
En av alla de bitar som skilde mellan en standard 93:a och Le Mans racern, var tankvolymen. original var den på knappt 40 liter, på Le Mans racern gick det i hela 98 liter i tanken. (den tog upp nästan hela bagaget...) Vi har nu en tank på 60 liter. (undviker 98 liter av säkerhetsskäl, största risken på Le Mans är att bli påkörd av snabbare bilar bakifrån i mörkret på rakorna, då vill man helst ha så liten tank som möjligt) 60 liter är en rimlig kompromiss, mellan säkerhet och erfoderlig volym för de distanser som vi ska hålla oss till. Vi kommer istället att tillverka ett hölje, som ser ut som 98-literstanken för att ge det rätta intrycket. Tanken vi fått tillverkad efter våra mått, etc, är gjord i aluminium av JH-Teknik i Floby. Givetvis med alla rätta kopplingar och skumfylld enligt FIA App-K regler. Nästan synd att dölja detta konstverk under ett mattsvart hölje... ![]() ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
En kort rapport om bygget, så ni inte tror det stannat av bara...
![]() Dock inga nya byggbilder för stunden, då jag inte hunnit med att foto de senaste framstegen pga slitet för brödfödan (och sponsorjakten till Le Mans) Bilen är nu hellackad av de otroliga killarna på Saabs prototypverkstad. Förväntignanra var höga, men resultatet överträffar nog även dessa förväntninngarna, Helt suveränt är det end jag kan säga! De franska besiktningsmännen, får nog ta på sig både solglasögon och vita bomullshandskar innan de närmar sig bilen... ![]() Slutmonteringen är påbörjad. Tanken på plats, liksom plasrutor, fram och bakvagn. I början av veckan kommer bl.a. styrväxel, växlellåda och drivaxlar att sitta på plats, liksom dörrar, skärmar och luckor. Det börjar bli bil av den gamla damen igen! Återkommer med bilder, så fort jag kan. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Vilken härlig bil, man blir superglad av sådana här byggen. Bra att du behåller den nostalgiska känslan, gamla racebilar får jag aldrig nog av
![]() Så lycka till i fortsättningen ![]() om inte annat för att visa morgondagens ungdomar hur "plåtraketer" ska se ut ![]() _________________ Kristoffer Dahlvik BMW 320dT -10 M-sport |
||||
Dagens uppdatering handlar mest om att tidningarna börjar skriva....
http://www.classicmotor.se http://www.svenskmotorsport.com Retro racerbilar är inne ![]() ![]() I eftermiddag levereras bilen som rolling chassi, men ett osedvanligt komplett sådant från Saabs prototypverkstad. Saab Aero X, Saab 9-1 osv i all ära, men nog tycker jag att Le Mans Saaben är det tuffaste som rullat ut från den verkstaden på länge ![]() ![]() Edit: hrm... får tydligen ingen funktion i länkarna, vad gör jag för fel? (de nyfikna får väl kopiera den till sin webbläsare ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Dax för en liten uppdatering på bildsidan.
Bilen i lackboxen hos Saab ![]() För den som ska lacka om en gammal Saab 93-96 i Pärgrå GY2 kan Sikkens nu leverera rätt kulör. (de recept som funnits ute på marknaden (oavsett fabrikat) har dragit en aning för mycket åt brunt, något som Sikkens med hjälp av killarna på KMX och Peter Bäckström på Saab museum nu fixat. ![]() Även övriga komponenter har återfått sin ursprungliga finish. (däremot har vi avstått från överrenovering med bling-bling varning...) ![]() ![]() Även pedalstället har fått sin beskärda del av renoveringsivern. Nu återstår bara att klä pedalerna med tjockt, slitstarkt skinn för bästa grepp och känsla. As it was in the glory days... Mer bilder kommer med bilen på hjul och det mesta utom motor, el och stol/bälte på plats.. Motor #2 (av 3) har nu gått ca 60 mil landsväg i rally 93:an med Solex PII förgasare och verkar både stabil och pigg. Lovar gött på Mulsanne! edit: Korrigering av för snabba fingrar i förhållande till hjärnkontoret... ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Som jag har längtat efter uppdatering.
Jag fullkomligt älskar ert projekt. Jag glädjs åt alla som har Pärlgrå att det nu går att få den färgen igen. Men det känns sorgligt att känna sig osäker om man ska våga köpa sig lite Safaribeige (har jag för mig den heter) till bättringsfärg. _________________ David Olsson |
||||
Uppdatering eller så...
Hinner inte riktigt med att uppdatera här, då bilbyggandet ju har en icke förhandlingsbar dead-line ![]() Några bilder på slutresutatet bifogas. Hinner inte ladda upp så många bilder just nu. Funktionen för bildhantering i forumet är lite för tidsödande om man skah inna med att bygga bil, köra både Midnattssolsrallyt och Le Mans Classic ![]() Den som vill se bilder och läsa mera sladdar lämpligen in på www.retrospectivemotorsport.se (där vår leverantör Din Studio tydlgien använder sig av en mer autmatiserad lösning, som inte kräver att jag först skalar ned bidlerna till rätt format) Men nu är bilen så klar, att vi iaf ser ljuset i tunneln, eller kanske det är ljuset utanför garaget vi skymtat? Motor o låda på plats. elsystemet på plats (men lite kabeldragning i motorrummet åtetstår), bränslesystemet klart, men samma där med lite småplock med någon tätningsbricka där, en roll-over ventil där osv så är även det klappat och klart. Appendix-K besiktningen är också avklarad, liksom den tidstypiska dekoren med rätt startnummer etc. I helgen har det bl.a. specialbyggts avgasssytem, med avstämd expansionskammare, rör och kona. Nu återstår förutom den resterande el och bränsleledningsdragnignen bara montering av den tidstypiska extrainstrumenteringen och framvagnsinställning. Sedan är det dags för shake-down innan avfärd till Frankrike. För de som är itnresserade går det att läsa om projektet i ett fylligt reportage i Classic Motor (nr 6) och en lite mindre artikel Klassiker (likaså nr 6.) Har ni tillgång till branschtidnignen Motormagasinet har dom också trevliga reportage om projektet. Men nu lämnar jag över slutfasen av bilbygget till Göran, Fredrik och Niklas, då jag med Tony Ring som Co-driver och Johan Josefsson som serviceboss ska ge mig ut och värma upp inför Le Mans med att köra Midnattssolsrallyt i en annan Saab 93:a Men för säkerhets skull passar vi på att köra in en av våra Le Mans motorer i rallybilen under rallyt. Garanterat första gången i världshsitorien en Le Mans motor körs i detta rally ![]() Ska försöka datera upp www.restrospectivemotorsport.se med en liten krönika efter varje etapp av rallyt, som startar i Kristianstad Frdsagen den 27 Juni och går i mål i Karlstad den 29 Juni. Däremellan har vi passerat orter som bl.a. Växjö, Jönköping, Gränna, Österbymo, Kisa, Motala, Borensberg, Vingåker, Laxå och Degerfors. Kom heja på oss längs vägen. mer om rallyt på www.midnattssolsrallyt.com. Till de som undrar över merchandise och supporterklubb m.m. säger vi bara: Förlåt oss, Vi hinner inte riktigt med just nu. Det får komma som ett kul projekt efter Le Mans debuten, när vi ska runt på roadshow och visa upp den enda enda Svensktillverkade Le Mans racern genom tiderna. Just nu benhårt fokus på att genomföra Le Mans, med Midnattssolen som genomkörare innan allvaret tar vid. ![]() ![]() ![]() edit: struluppladdning ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Så där, tillbaka efter ett fantastiskt Midnattssolsrally.
Medan jag till sammans med Tony Ring och mekarna "Dunk & Tratt" Dvs. Johan ocxh David utan några som helt problem tagit oss igenom Midnattssolsrallyt med vår Le Mans motor nr 2 under huven på rally 93:an, så har (den gör 160 km/h redan med en 3 växlad standardlåda.... ![]() Idag stod bilen på chassibryggan för injustering. Det slog inte ens en 10-dels milimeter! Killarna hade aldrig sett en så rak och exakt geometri, vare sig på en ny eller gammal bil sa dom ![]() Så nu har vi exakt den geometri vi vill ha på Le Mans. Tror knappt en ny Formel 3 är mera exakt inställd. Däremot kan säkert fjädrar och dämpare optimeras ännu bättre. Men vi ska ju ha något att förbättra till Le Mans Classic 2010 också... Så ser den ut! Världens vassaste Saab 750 motor enligt appendix K reglementet. Undar om det räcker för 180 km/h på Mulsanne? ![]() Exakt så här ska ett avstämt avgassystem se ut till mtoron här ovan. Det låter lika snyggt som det ser ut. Göran ser rätt nöjd ut, eller hur? ![]() En stämningsbild från garaget i Arboga, precis när rallybilen landat efter Midnattssolsrallyt, med Le Mans racern otåligt väntande på att få komma ut i det fria. (vilken när detts skrivs också har inträffat ![]() ![]() ![]() På tisdag morgon bär det av till Le Mans ![]() Annars går det att följa oss på www.retrospectivemotorsport.se _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Re:
Tack Kristian! Ja det var en kul övveraskning vid servicen i Rimforsa att springa på dig och sambon ![]() Låter som du har en mycket klok sambo, klart ni ska åka MSR nästa år ![]() En garanterad höjdare oavsett om man åker regualrity eller fullfartsklassen. (men regularity är ju både enklare och mer överkomligt sätt att uppleva denna rallyklassiker) Vad siktar ni på för bil? BMW 02? Är det en obegåvad gissning? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Re:
Regularity ligger närmast till hands. Någon 02a blir det nog inte, känns som om jag kommit ur det träsket... Just nu ligger blicken på en K70 ![]() Helst skulle jag också vilja köra päronhalva men det är lite svårt med tillgången på "rätt bil"... _________________ /Kristian Elisson |
||||
Re:
K70 låter tufft ![]() ![]() En annan VW som var poppis i skogen slutet 60-tal tidigt 70-tal var ju VW 1600TL, den lite större fastbackmodelln. (Typ 1 och ty3 Notchbavck är ju lite mera vanliga, men inte så att det skulle blir förm ycket med en VW ttill. För mig ör alla VW med pannkaksmotor rallynostlagi på hög nivå. Vattenkylda dito är jag så gammal att jag fortfarande betraktar som moderna, även om t.ex. en tidig Golf 1:a eller Scirocco platsar i regualrity. om du ska satsa på en päronhlva, så är nog V4:an det mest begåvade bilvaletm an kan tänka sig iregularity. Stabil, ganska liten och lätt. Med en 1740ccm otor på 90-120 hk och en 7:38 Spec med diff har du en bil som tillåter dig köra regularoty med lite effektmariginal att ta till när idealtiden trytet på en SS. (kan nogi nte påstå att den marginalen finn när man åker 2-takt, även om det i sig är chamrigare och roligare på vägen med dne underbara balansen som speciellt kortnosarna har. Nsäta år hoppas jag kunna köra med min röda 64 f.d. banbil. (den i min Avatar) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Re:
Vet inte hur arrangörerna man uppdaterar sin hemsida, (har inte varit så snabba uppdatertngar under racet förr om åren) men det går ju att kika in på www.lemansclassic.com under kommande helg. och se vad de skriver. Vi kommer sjävla att i at under några gånger under dygnet uppdatera vår egen hemsida med lite rapporter från tävlignen och våra vedermödor. Iaf med text, uppkopplingens hastighet får avgöra om det blir bilder live, eller i efterhand. www.retrospectivemotorsport.se är adressen. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 85 besök senaste veckan (43158 totalt) |