Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3400 totalt) |
Snygg!
Stolarna ser från utsidan ut som att vara väl mycket styling för min smak men dom ska ju ändå kastas ur så... http://www.teknikensvarld.se/nyheter _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
|
||||
Titta på Mazda 3MPS Roger, bra kritik, trots sina 260hk och framhjulsdrift!! |
||||
Iofs... Tycker att Ford ska vara bakhjulsdrivet ![]() |
||||
Ford Motor companys pressrelease:
NYA FORD FOCUS RS: EN LEGEND ÄR TILLBAKA Ford Focus RS förhandsvisas på London Motorshow Genuina RS-prestanda med 300 hk Utrustad med automatisk vridmomentfördelande differentialbroms från Quaife samt den innovativa "RevOKnuckle", för säkrare körning och väggrepp Distinkt utseende som utstrålar höga prestanda Göteborg, 4 juli 2008 - Den legendariska prestandabilen Ford RS återvänder i form av den spännande nya Ford Focus RS som kommer att förhandsvisas den 22 juli på 2008 års London motorshow. Nya Focus RS kommer att finnas till försäljning i början av 2009 och skapas av ett mindre team av specialtekniker, under ledning av Jost Capito, Ford Europas chef för prestandafordon. För bilentusiaster som gillar prestandafordon är den nya modellen en välkommen återkomst för Ford RS-märket. Detta är den andra Focus-modellen som axlar RS-manteln och utlovar ännu ett intressant kapitel i en spännande 40-årig historia som började i Tyskland i slutet av 1960-talet och spred sig över Europa genom lanseringen av 1970 Escort RS1600. Capito kommenterar: "Vi vill att nya Focus RS ska vara en seriös prestandabil - lika mycket en bil för bilentusiaster som den föregående modellen och de tidigare, klassiska Ford RS-modellerna. Vi följer de centrala RS-principerna för att skapa en spännande, men samtidigt prisvärd prestandabil som man kan använda varje dag." Bilen har en klargrön speciallack med inslag av metallicflingor - en uppseendeväckande, modern tolkning av 1970-talets färg "Le Mans Green" från Escort RS1600-epoken. Panelerna fram och bak har ändrats för att ge utrymme för bredare hjulhus och en bredare spårvidd, som kompletteras av ändrade, djupare sidokjolar. Triangelformade ventiler med RS-märket är placerade bakom de främre hjulhusen som ytterligare en visuell påminnelse om bilens prestandapotential. Två huvgaller i klassisk stil är en stylingdetalj som påminner om kraften under huven och ett praktiskt krav för att behålla rätt systemtemperaturer. Den helt nya främre stötfångaren för Focus RS har en djup framspoiler med en stor nedre grill med nätmönster i en förlängd trapetsoidform. Denna framträdande del är elegant och praktisk och är ett exempel på den senaste varianten av Fords formspråk "kinetic design" och är också lackad i "pianosvart". Ovanför detta framträder xenon-strålkastare, med kromade insatser, likt kattögon och de ramas in av höljen i matt svart med unika extraventiler undertill. Baktill har en ny stötfångare en stor venturitunnel till den nedre kanten med små luftventiler i stötfångarens båda hörn, vilket lyfter fram bilens bredd. Två imponerande kromade avgasrör är placerade på vardera sidan av den svarta venturin, vilket skapar ett målmedvetet utseende. ovanför detta finns en unik, tvådelad svart RS-bakspoiler längs taklinjen på Focus RS. Den är hämtad från de båda tidigare RS-modellerna och VM-rallyvinnaren Focus WRC, som har fungerat som inspiration. "Vi tror att det är mycket viktigt att en Focus RS ser ut både som en Focus och en RS - den måste vara individuell, distinkt och utpräglad i sin prestandastyling, men den måste också visa en tydlig vidareutveckling från och en relation till Focus ST", säger Stefan Lamm, chefskonstruktör för exteriör hos Ford Europa. Kraftfull RS-grund I grunden för den nya Focus RS finns en specialutvecklad, turboladdad version av den 5-cylindriga Duratec-motorn på 2,5 liter. Det här är ett kraftverk som genomgått stora förändringar för att ge höga prestanda, där målet varit en imponerande effekt på 300 hk och ett vridmoment på drygt 410 Nm, vilket bidrar till ett utmärkt kraft/vikt-förhållande. Dessa stora ökningar beror inte enbart på att motorstyrsystemet eller turbotrycket ändrats: med utgångspunkt från Duratec-motorblocket på 2,5 liter utvecklade Ford RS-teknikerna unika kamaxlar, reviderat topplock och packning samt insugsgrenrör för bilen. Även om bilen fortfarande är under utveckling fram till lanseringen i början av 2009 pekar tidiga prestandatest på en accelerationstid från 0-100km/h på under sex sekunder. Förbättrat väggrepp Under utvecklingen av Focus RS har Capito och hans team haft tydligt fokus på att skapa en bil som ger utmärkta prestanda och mycket bra väggrepp. Med hjälp av olika innovationer, som utvecklats tack vare feedback från kunder som kört tidigare prestandamodeller från Ford, har teknikerna kunnat behålla framhjulsdriften för nya Focus RS med differentialbroms, samtidigt som höga mål för väggrepp, köregenskaper och styrning kan uppfyllas. Nya Ford Focus RS är utrustad med ett innovativt system för framhjulsfjädring som kallas RevOKnuckle. Systemet är konstruerat för att minska oönskade störningar i styrningen och vridmomentsstyrning, d.v.s. vridmomentets inverkan på framhjulsdrivna fordon. Vridmomentsstyrning uppstår vid kraftig acceleration, kurvtagning och vid körning på ojämna underlag, då vridmomentet på drivhjulen är större än väggreppet. Det kännetecknas av en plötslig vridkraft i ratten och kan förstärkas hos fordon med breda däck och differentialbroms. I Focus RS fungerar RevOKnuckle tillsammans med en automatisk vridmomentfördelande differentialbroms från Quaife. Ford Team RS-teknikerna har haft ett nära samarbete med Fords Advanced Research Centre i Aachen i Tyskland för att utveckla RevOKnuckle-tekniken speciellt för Focus RS. Tekniken innebär att man kan använda en traditionell McPherson-fjädring, men med geometriinställningar som minskar störningarna i styrningen och vridmomentsstyrning, i princip en minskning av styrkompensationen. "Ford Focus är en utmärkt bas för en högprestandabil - flexibel, följsam och stabil", säger Capito. "Vi ägnade lång tid åt att studera hur man på bästa sätt skulle kunna förbättra de här egenskaperna för en prestandamodell. Vårt arbete har tydligt visat att vår metod som handlar om att kombinera en justerad RevOKnuckle med Quaife-differentialbromsen är en perfekt lösning för en prestandabil med framhjulsdrift som Focus RS. "Vi funderade förstås länge över fyrhjulsdrift, men genom att kombinera och finjustera de här komponenterna och dra lärdom av Fords kompetens när det gäller branschledande köregenskaper har vi kunnat slippa den vikt fyrhjulsdrift medför samtidigt som vi lyckats uppnå en balans mellan väggrepp, köregenskaper och prestanda som är klassledande. "Det har gett en lätt konstruktion som ger rätt blandning av väggrepp och knivskarp kontroll - på ett sätt som ingen kunde ha väntat sig av en framhjulsdriven bil och vi tror att vi har gjort rätt val", konstaterar Capito. Dynamisk, flexibel och följsam En riktig Focus RS måste leva upp till och förbättra ryktet om att ha följsamma, exakta köregenskaper, något som Focus är känd för. Mycket arbete har lagts ner på att nya Focus RS ska klara detta. De förbättrade köregenskaperna hos Focus RS handlar bland annat om utvecklingen av 40 mm bredare spårvidd, starkare, längre drivaxlar, reviderade fjädrar och dämpare och en tjockare, längre krängningshämmare bak. Samtidigt har styrsystemet finjusterats för att ge en ännu tydligare styrrespons och mycket exakt återkoppling. Bromsarna har också uppgraderats, med ventilerade skivbromsar på 336 mm fram och 300 mm bak, vilket ger god bromskraft på väg eller i terräng. Stora bromsok skymtar bakom unika 19-tumshjul med lågprofildäck från Continental i dimensionen 235/35. En specialversion av Fords ESP-system har också utvecklats för Focus RS. Det är konstruerat för att ge utrymme för en mycket sportig körstil innan det aktiveras. Ett intensivt arbete för att förfina bilens naturliga vägegenskaper har inneburit att ESP-systemet fått ett fullständigt avaktiveringsalternativ för entusiastiska bilförare och inte minst för körning på bana. "Vi förfinar alla vägegenskaper hos Focus RS utan ESP, i syfte att förbättra den naturliga responsen, istället för att ta hjälp av ESP. Hos Focus RS är ESP enbart en säkerhetsfunktion", säger Capito. Pålitlig och hållbar I arbetet med nya Focus RS har Fords Team RS-tekniker varit tvungna att uppfylla samma stränga mål när det gäller pålitlighet och hållbarhet som gäller för resten av Focus-sortimentet. Trots de många skräddarsydda tekniska komponenterna och stylingdetaljerna kommer Focus RS att helt och hållet byggas vid den stora produktionslinjen för Focus i Saarlouis i Tyskland. Bilen kommer att omfattas av samma garantier som övriga Ford modeller. Ett fantastiskt arv Nya Focus RS är en milstolpe i historien för varumärkena Focus och Ford RS. Det är 10 år sedan Ford Focus första gången visades upp för världen på bilsalongen i Genève 1998. Detta banade väg för ett sortiment av Ford-fordon vars spännande design motsvarades av klassledande köregenskaper. Sedan dess har mer än 5,3 miljoner Ford Focus-modeller byggts i Europa, vilket inkluderar Ryssland. Bilen byggs och säljs även i Nordamerika och Asien. Samtidigt innebär Focus RS en återkomst för det kända, men ovanliga Ford RS-märket, som senast syntes på första generationens Focus RS 2002 och som har en stolt historia som sträcker sig 38 år bakåt i tiden. Detta inkluderar modellerna Fiesta, Escort och Sierra. "RS är mycket viktigt för oss när det gäller vår historia av prestandafordon och våra framgångar i rally-VM. Focus har samtidigt spelat en viktig roll för att etablera Fords mycket goda rykte när det gäller köregenskaper", säger John Fleming, koncernchef för Ford Europa. "Nya Focus RS är en hyllning till dessa båda traditioner - bilen kommer att vara en genuin RS och en genuin Focus och jag är säker på att den inte kommer att vara en besvikelse på något av områdena". ola Norberg Communications & Public Affairs Manager Ford Motor Company AB Ännu mera matnyttiga länkar och info finns på http://www.fmcs.nu/forum/showthread. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
Tidens anda kanske, eller snålhet av Ford som ju är i kris, men jag känner ändå i hjärtat att om det ska nämnas Escorter i samband med Focus RS bör den åtminstone vara fyrhjulsdriven.
Ne, jag väntar på en ny RS200, inte en familjekombi med massa turbohästar o felhjulsdrift. ![]() Dessutom bör den vara vit, inte hallickgrön!! |
||||
Varför ska alla "prestandamodeller" ha dubbla utblås nu för tiden!?
![]() Har Ford inget liknande VW's DSG-låda på gång, den med dubbla kopplingar? Volvo kommer ju med en nu, och det är ju samma motor i den eller? Att kunna välja en modell med fyrhjulsdrift hade inte varit fel håller jag med om. Kanske kunde varit något att bygga grupp-N bilar på i så fall, men då är ju den femte cylindern lite onödig. _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
Det är till helt urkopplingsbart enligt Jost. ![]() Vad gäller "DSG" så kommer det inte i denna Focusen men en sådan låda har funnits klar i drygt ett halvår enligt vad folk säger. Vet inte varför den inte sitter i denna bilen men frågan är om den är tillräckligt bra, snabb, lätt och billig? Kan ha med det att göra. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
Det är väl bara att inse att om det överhuvudtaget ska komma en RS-modell så blir den framhjulsdriven.
Vill man spinna på de klassiska RS-modellerna är det ju helt rätt, de har ju sedan 1960/70-talet baserats på produktionsbilarna och behållt deras layout i stort - Escort RS1600 MkI var ju rwd, RS Turbo fwd och när Ford hade 4x4 i programmet på personbilarna 1989-95 eller så var Escort/Sierra Cossie 4x4. Dagens prestandamodeller av vardagsbilar som Focus kommer alltid att vara fwd för det är vad den stora marknaden vill ha. Jag hade också älskat en 4x4 eller ännu hellre en rwd-Capri men då kan man ju köpa en Mustang...nostalgi är svårt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Christian nu är det bara köra Cossyn till skroten och göra plats för en RS. _________________ Jens Herke |
||||
för fordfantasterna är det det. För andra sjuka människor - se BMW 318is under våra rejs och banåkabilar... ![]() |
||||
|
||||
Andreas, nästa gång kan jag låta bli att lägga upp någonting alls istället så slipper du se det. Eller så tackar man och tar emmot för det man får helt gratis som alla andra normala personer. _________________ Christian Lange 458 |
||||
I mina ögon ser det där ut som en Volvo C30 som fått sig en vintersäsong av någon av landets spackelmästare.
Bara att haka på utombordaren och plana ut... Framhjulsdriven? Vem fan va det som kom på den urbota dumma idén? Vi skall kanske ha framhjulsdrift och bakhjulsstyrning... det är ju skitbra när man skall fickparkera. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Visst ser den lite överdriven ut, MEN att utveckla en 4 hjulsdriven skulle bli dyrare och då skulle den ju även kosta mer = ingen köper den.... + att den blir säkert lite nertonad när den i Affärerna....
Nu får vi väl hoppas för FORD:s skull att dom börjar sälja lite bilar.. Tror nog att den är trevlig att köra så även om jag antagligen inte köper något FORD överhuvudtaget så kan jag ju se och uppskatta att dom gör något kul av deras otroligt tråkiga bilar... Är nog som en gammal SAAB 99 Turbo att köra= kul på sitt sätt!!! ![]() Så mindre "obefogad" kritik och var glad åt dom som gillar Ford istället... _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Självklart är det väl ingen som missunnar någon vad han eller hon har sitt hjärta närmst.
Allt är personliga åsikter och tyckanden. Det är ju en skaplig tur att våra smaker skiljer sig åt, alla kan ju inte åka omkring i en snorgrön Ford som liknar en Volvo, har 300 häst och skaver framdäck... ![]() _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3400 totalt) |