| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Balansering av bromsskivor
|
4911 besök totalt |
|
Jag ska svarva ner ett par bromsskivor, för att minska ytterdiam från 325mm till ca 315mm. Skivorna är balanserade från fabrik, genom att en plan yta är fräst på skivans ytterkant. Nu kommer denna yta att svarvas bort, och frågan är om man behöver balansera om skivorna efter detta? och hur gör man det smidigast isf? /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
Re:
Fast med 5/112, och jag kör 4/108... Men, det är sant. Det är kanske bättre att borra om bultdelningen, än att svarva ner skivorna... Hur som helst. Nu har jag redan dessa skivor liggandes, så jag tror jag börjar med att svarva ner dessa först. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
Det är lite bökigt att svarva mittersta delen med ventilationsfinnar som håller ihop skivhalvorna. Jag skulle inte bry mig om att balansera...skivorna slits ojämnt med tiden och det brukar inte märkas ändå.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Det är en 5mm kant ner till "finnarna", så de behöver jag inte svarva ner. Vilket underlättar. Kollade på Audins skivor på http://www.brembo.com/ENG/catalogo_A (kanonsida när man letar skivor), och det är även för lite offset på de skivorna. /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
Borrar du om 5/112 till 4/108 måste du verkligen balansera, några hål kommer gå hål-i-hål = obalans.
|
||||
|
Re:
Tänk så här: du har fem hål och skivan är i balans. Du lägger till fyra hål till i perfekt symetri (dvs. förmodat balanserat) = skivan förblir i balans. och även om det inte vore så, är hålen så nära naven att eventuell obalans tillför knappt någonting. Nu är iofs. Offset fel på Audiskivor men jag anser skivor vara förbrukningsvara och det verkar vara himla meck om man måste svarva om skivor varje gång man ska byta dem. Jag skulle hellre försökt skaffa ok/skivor inte kräver omsvarvning alternativt skaffat ok som passar osvarvade skivor och tillverkat adapter till denna. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Problemet är att det inte finns några skivor som passar, och håller den storleken jag vill ha... Finns inga som är i närheten ens... En slutgiltig lösning skulle ju vara att tillverka alu-bells, och köra med lösa skivor. Men, det får bli en annan gång. Börjar så här. /Björn
_________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
Re: Balansering av bromsskivor
om du inte tänkt börja köra ovalbanor och snitta +300km/h kan du helt skippa balansering. Om du tycker du har några vibrationer vänd fälgen 90 eller 180 grader så använder du den obalans som är i hjulet att ta ut skivans eventuella obalans. Men vill du balansera så tillverka ett nav som skivan kan sättas på, och sedan lager och låt den snurra fritt. Använd vanliga hjulvikter och sätt på högsta punkten tills skivan är balanserad, omsätt det sedan till lättning likadant som före medelst fräsning mittemot vikterna. Ta bort vikterna och kontrollera att det är korrekt balans. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Eller så använder man balanseringsutrustningen som man har som demo på jobbet
. Om det kan vara till någon nytta har jag tillgång till portabel balasenringsutrustning från Brüel & Kjaer Vibro
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
|
Billiga skivor är oftast rejält krokiga i gjutgodset, frågan är om det inte blir ganska mycket obalans på en sån om man bara svarvar ner Yd.
Såg du om den "guppade" runt navet i svarven? dvs de obearbetade ytorna. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Vem har sagt att jag kör med billiga skivor...
Iof gör jag ju det...
Skivorna är inte svarvade än, så vi får väl se hur det blir... _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
Re:
Lugnt, kunde bara inte låta bli...
_________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
Re:
Men tänk såhär: om man borrar 4 hål på en redan 5håls bultning..så blir det som jag skrev, hur du än vrider 4-håls bilden så kommer alltid minst ett hål hamna delvis i ett av 5bults hålen, med andra ord kommer ett av hålen ta bort mindre material än de andra tre, vilket i min värld ger obalans.
Sen kan man givetvis ifrågasätta hur mycket "ett halvt håls obalans" gör när obalansen inte sitter längre ifrån navcentrum än ca54mm Mvh Jon Edit: ovanstående gäller givetvis bara om bultdiametrarna är något så när lika, som i fallet med denna bil. 130/5 vs 108/4 är klart enklare att få till
Edit2: Då en bild säger mer än tusen ord, mosade jag igång CADen
|
||||
|
Dum fråga då jon.
om man istället för att ta upp ett halvt hål använder ett befintligt, alltså att du vrider hålbilden lite till medsols, hur blir det då??? /Johan _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
|
Re:
Det hålet kommer bli lite ovalt, då diametern 5 bulten sitter på inte är samma som 4 bulten, men om vi ponerar att det är samma bultdiametrar, så får vi obalans i skivan då vi bara borrar 3 hål, på ena halvan av skivan... ... men.. man kan ju borra två "dummy" hål. Tex att man lägger hålbilten över ett befintligt hål, och sen på vardera sidan om det hålet borrar man två mindre hål (där sammanlagda arean = arean för ett hål) då borde man rimligtvis uppnå tillräkligt bra balans för att vara kännbart (gissar monteringen på bilen inverkar mer) |
||||
|
Re:
Det har inte förändrat sig speciellt... Men vill du balansera så tillverka ett nav som skivan kan sättas på, och sedan lager och låt den snurra fritt. Använd vanliga hjulvikter och sätt på högsta punkten tills skivan är balanserad, omsätt det sedan till lättning likadant som före medelst fräsning mittemot vikterna. Ta bort vikterna och kontrollera att det är korrekt balans. Eller tillverka nav så du får upp bromskivan i en balanseringsmaskin för svänghjul/kopplingar etc. Men nu när alla kör med sjuttonartonnittontjugo tums hjul och den precision som är i hjulbalansering så är det helt bortkastade pengar i stort sett att balansera bromskivor för personbilar. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4911 besök totalt |