Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 6310 besök totalt |
Peeters nya "leksak"
Från den stund jag fick syn på Daniel Saxlids fina Porsche Carrera 964 Carrera 2 som byggts om och lättats med c:a 200 kg(!!!), så var jag helt såld! ![]() ![]() ![]() Sedan jag i förrgår var och hämtade bilen, så är jag än mer imponerad av dess prestanda!!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Less is more! ![]() ![]() ![]() Nu längtar jag ner till ringen och att få köra denna underbara skapelse! ![]() om det är någon som är intresserad av att köpa en snabb och rolig "Lådbil", så finns det härmed en sådan till salu! ![]() Först till kvarn... ![]() För den som inte sett "specifikationerna" på Porschen så ser de ut så här: Porsche 911/964 Carrera 2 1991 Chassis data H&R Track/Race settings: Front Axle: Help spring: 80-60-30 Mainspring: 120-60-140 Rear axle: Help spring: 105-60-40 Mainspring: 140-60-180 Typical prestanda: 0-100km/h 4.2sec Top hastighet 290km/h Chassie Dämpare / Fjädrar: Cargraphic / H&R Coilovers i "Track" setting (dubbelfjäder) - ca 20% fastare chassie än1992års Cup tävlingsbilar - uniballs bak mot trailing arms - uniballs mot kaross bak - camberplates fram - delikat ställbara "spring plates" bak (ovanligt) Övrigt chassie: Porsche 964RS - ställbar krängare fram 24mm med 964RS droplinks Porsche 964RS - ställbar krängare bak 19mm med nya droplinks Polyurethane bustningar på krängarna fram och bak Polyurethane bustningar i A-bärarmarna fram Aluminium fjäderbenstag fram Porsche 964RS Styrstag både innre och yttre Porsche 993 Styräxel stöd "Brace" Kaross Cargraphic kolfiber downforce AERo "lip" +10kg Downforce Cargraphic kolfiber downforce splitter + 8kg Downforce Porsche Motorsport / Cargraphic Carbon/Kevlar huv Porsche Motorsport framhuvs hållare i aluminium Porsche Motorsport / Cargraphic Carbon/Kevlar-dörrar med extra säkerhetsförstärkning Cargraphic Carbon/Kevlar-flyglar Sidorutor i Polycarbonat (Lexan) med fungerande manuella fönstervevar Porsche 964 RS manuella fönsterhissar Porsche original 964 Turbo / Cupspeglar Porsche Motorsport 964 Cup ABS mount Porsche Motorsport 964 Cup bogserögla fram Special RSR 3.8 luftinlässe naturligtvis inkopplade Porsche Motorsport 964 RS FIA Killswitch INT /EXT manuvrering Special Superlättat batteri Special lättad EurORS stötfångar mittdel bak Superlättade huvudljus linser i Macrolon Motor /transmission Cargraphic symetriska headers med dubbla sportkatalysatorer -helt underbart ljud! Cargraphic MAF "Hetfilms" luftmätning (300PS@ 6000rpm 360Nm@5300rpm) Bromsdiagram från 2008-04-17 Cargraphic specialmjukvara för dessa symetriska headers + sportkatalysatorer Porsche Motorsport 993 RSR solida motorfästen (Magnesium) Porsche Motorsport 993 RSR transmision mount (Delrin) Special förstärkt motorfäste Transmission Specialbyggd 993 RSR Diffspärr 45/65 med friktionsskivor (dessa skivor har avgjort bättre livslängd än Porsche Motorsports) Porsche 6 växlad låda G50/21 Porsche 964RS Shortshift Porsche Motorsport 993 RSR tryckplatta Porsche Motorsport 996 GT3 lamell Special lättat svänghjul (5.5kg) Interiör Förarplats: - Porsche 993RS / OMP moccaratt (93mm offset) - OMP 60mm Rattdistans - Porsche 993RS växelspak - Recaro Profi SPG förarstol (FIA godkänd) - Recaro 964 Cup offset konsoler - 60mm -> mitten (FIA godkända) (12.9 bult) - Recaro ställbart underrede (FIA godkänt) (12.9 bult) - Porsche 964 RS förlängt 3punkts bältes lås - Schroth (röda) 6 punkts bälten - 3tum/2tum (FIA godkända) - Schroth bältesankare (FIA godkända) - Porsche 964 RS röda 3 punkts bälten Passagerarplats: - Recaro Profi SPG passagerarstol (FIA godkänd) - Recaro konsoler (FIA godkänd) (12.9 bult) - Recaro ställbart underreden (FIA godkänd) (12.9 bult) - Schroth (röda) 6 punkts bälten - 3tum/2tum (FIA godkända) - Schroth bältesankare (FIA godkända) - Porsche 964 RS röda 3 punkts bälten Heigo full racebur (FIA godkänd) med 12.9 bult Porsche 993RS lättvikts dörrsidor Special lättade interiör mattor (mattorna väger totalt 2.5kg) Brandsläckare Allmänt Porsche Motorsport 964 RS Cup 17" Magnesium original fälgar (Dessa ovanliga fälgar sparar ca 11kg ofjädrad vikt) Två kompletta uppsättningar Bridgestone RE540 däck Xtralätt varningstriangel Notera att 99% av dessa delar är nyinköpta och endast installerade och kalibrerade. Bromsar Framaxel: - Porsche 993 TwinTurbo 3.6 ok (Big Red) - Porsche 993 TwinTurbo borrade / ventilerade 322x 32mm skivor - Pagid "blå" klossar Bakaxel: - Porsche/Brembo kraftigare ok än TwinTurbo 3.6 hade bak (Big Red) - Special 320x 32mm borrade / ventilerade skivor /alumhubs (sparar vikt) - Pagid "blå" klossar Porsche 993 TwinTurbo 3.6 bromstrycks reduceringsventil Porsche 911/964 Carrera C2R/RS/RSR 1991 (2005-2008) _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Re: Peeters nya "leksak"
Gratulerar!!
oj... hade jag inte redan köpt en... ![]() |
||
Måste gratulera till en av Sveriges potentaste och troligen coolaste byggen enligt min smak (såld på Porsche och luftkylt i synerhet!
![]() Hoppas att jag får se Dig lite i bilen, den borde nästan vara lika överlägsen som lådbilen var! ![]() mvh _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
oj hoppsan vilken bil! Bara av texten att döma så sitter man ju själv såhär på kontoret
![]() Lycka till med Porscheåkandet nu, gissar att det blir lättare och bekvämare att ta sig ner till Ringen nu än att traila Lådbil? _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Jag som inte är så insatt i det här med Porsche, o inte vet vad det är för en bil du köpt.
![]() ![]() Men förstår att det är något över det vanliga när det gäller Porsche, så ta det lugnt där ute. ![]() Lycka till med den nya bilen. ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
Det är väl den här bilen om jag har förstått saken rätt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
|
||
Re:
Tack, för alla snälla ord! ![]() Jo, det är Daniel Saxlids fina bygge jag trillade dit på... ![]() Jag är hemskt sugen på att åka ner på en kombinerad resa till Ringen och Spa i mitten på september om jag bara lyckas få till det med ledigheter, familj och övrig logisitk. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fler bilder finns på: http://www.porsche.nu/albums/view.ht _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
|
||
Grattis till en underbar bil! Har drägglat på den annonsen ett antal gånger.
Roligt och se vad du kan göra med den bilen,blir du lika vass med den som det jag minns ifrån lådbilen så lär det bli skoj. Än en gång ett stort grattis, jag är bara måttligt avundsjuk ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Re:
RS-motorn, som är helt genomgången och som hade gått 12 mil när jag hämtade bilen! ![]() Så det blir lite "lugn" inkörning i början. Jag har inte pressat den över 290 km/h, än... ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Re: Peeters nya "leksak"
Du är inte ensam. ![]() ![]() Grattis. Kul att den kom hit till stan, då kanske det finns chans att se den i verkligheten. ![]() _________________ Jocke Rydell |
||
Re:
Häng med oss ner Peeter! Vi drar den 18:e och är nere en vecka. ![]() Du får endast hänga med oss om vi får åka med ett varv var. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Re:
Hört så mycket över Peeters extremt bra spår på Ringen så nog måste det bli snababre än mina 7,49 med en orginal 964 RS (mods= 18" fälgar med Michelin R-däck och PFC bromsklossar)... Det med 5 omkörningar samt passagerare i min bil... Jag ska ner snart och har planer att låna en fungerande driftbox samt nöta några varv ensam på banan så kan jag kanske slå till med en 7,47 eller liknande... Trafiken kommer man ju tyvärr inte undan! ![]() Så tror Peeter kan ta Gautes CSL med lite flytt! ![]() mvh _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
Re:
Först å främst grattis Peeter till en underbar bil ![]() ![]() Ska Gaute få konkurrens om bästa tid? ![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 6310 besök totalt |