Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Foruminfo/frågor
"PHP has encountered an Access Violation at 0132DAE1"
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (7435 totalt)
robber
08
Här sen Mar 2003

Trådstartare
"PHP has encountered an Access Violation at 0132DAE1&

Får det felmeddelandet rätt frekvent när jag försöker gå in i en tråd.

Kan NADA om PHP så var kan vara knas?

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Troligtvis har det med databasen till forumet och göra, forumet är baserat på PHP kod.
Gissar på att det har en stark koppling till mitt inlägg i denna tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17441&start=672

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

johan sjöström skrev:
Troligtvis har det med databasen till forumet och göra, forumet är baserat på PHP kod.
Gissar på att det har en stark koppling till mitt inlägg i denna tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17441&start=672

Precis, stark koppling är ordet.

Slant insamling borde styras upp.

Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Felet uppkommer även här, och en ny fin server hårdvara vore ju inte dumt kan tänkas. Misstänker att sitens antal besök ökar exponentiellt.

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Jag får upp blank sida säkert 75% av gångerna jag försöker mig på något i forumet...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Jag får upp blank sida säkert 75% av gångerna jag försöker mig på något i forumet...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Är det värmerelaterat? Har dykt upp lagom till semestertider..

Karlskrona
Här sen Feb 2004

Re:

sweanders skrev:
Är det värmerelaterat? Har dykt upp lagom till semestertider..

Inte alls omöjligt kanske, server i varm lägenhet. Temepn har ju varit rätt hög inhom hus på sistone!

Magnus kanske behvöer en portabel AC?!

Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

här regnar det mest!

Men det där meddelandet känner man ju igen vid det här laget!!

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

om någon har en blekaste aning om varför just detta felmeddelande dyker upp så är jag extrent tacksam!

Jag ser i loggarna att det hela går helt felfritt ett tag men sen kan det här felet plötsligt dyka upp. Då försvinner det normalt inte förrän man startar om webservertjänsten. Jag har därför blivit tvungen att schemalägga omstart av webservertjänsten vilket nu sker en hel bunt ggr varje dag, faktiskt just nu en gång i timmen

Hårdvaran är med marginal kraftig nog att köra rejsa. Men en av de fyra minnena till burken är just nu returnerad för att den var trasig. Så just nu är det 2x2Gb istället för 4x2Gb. Men felmeddelandet från PHP kom både med alla minnena imonterade eller bara två.

om någon har gott om kunskap om php på Windows/IIS så tas hjälp tacksamt emot

Jönköping
Här sen Sep 2004

inte så mycket hjälp men rejsa är inte det enda forum där jag får det felmeddelandet.

Linköping
Här sen Maj 2004

Jag skulle nog börja med att misstänka de övriga minnena eller nåt annat hårdvarufel. Nu innebär det ju mer nertid men att låta memtest86 köra igenom sitt test på datorn vore nog inte tokigt.

Googlade sen lite på felet och det verkar ju kunna vara lite vad som helst. Du kan ju undersöka så du enbart har en version av PHP i datorn, dvs gå igenom och plocka borta övriga DLL:er som har med PHP att göra om det det finns fler versioner.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Värt att lägga lite energi på att försöka lösa detta, att starta om tjänster via schema 1 gång i timmen låter inte helt friskt. Utan minsta gnäll så måste jag säga att sista tiden har det varit väldigt frekvent med problem här.

Första sidan är ofta framme men fördjupningar slutar ofta i en blank sida eller något felmezz från forumet
(phpbbkod)

Hur ser belastningen ut på servern? Borde ju var rätt bra press på databasen till forumet, själv står jag säkert för ett par procent så mkt som jag klickar om kring här, rejsa har ju mer eller mindre gjort en addicted därav att jag reagear när det inte funkar

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Östensson
Linköping
Här sen Maj 2004

Kör man memtest86 utan att fel hittas kan det ju även vara en idé att låta Prime95 tuffa på några timmar (på var kärna) för att utesluta hårdvarufel. Om man sätter ner dess prioritet till lägsta bör det inte störa webbservandet alltför mycket, iaf inte om man kör det när det är låg belastning i övrigt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Har kört minnestester för några veckor sen för att lista ut om det verkligen var fel på minnet (vilket det var) och vilken/vilka minnesstickor det varf fel på. En pinne var paj. Observera att det är ECC/FB-minnen så de beter sig inte som vanliga minnen när de pajar. Jag väntar på att få tebax ett nytt utbytesminne...

-------------------------

Jag har lagt en del energi på att testa PHP-installtionen som är en bare bone minimialistinstallation sen tidens begynnelse (dvs same same i grunden sen första driftstarten för rejsa för flera år sen, bara uppdaterade versioner av php). Det är bara de nödvändigaste filerna, alla i ett eget bibliotek. En grej är inställningar i php.ini, det är inte alltid helt uppenbart med allt där. Men de stora problemen är helt klart versionsberoende, dvs det är olika problemyttringar beroende på vilken version av PHP som jag kör med Här finns helt klart en hund begraven men det är totalt bara 6-7 filer för php-installationen på burken in alles. Så jag har koll på installationen och kan byta version relativt enkelt. Men jag blir inte klok på felet ändå. Errorloggen är MYCKET fascinerande läsning Någon som är duktig på php under IIS som kan hjälpa till får gärna tjoa till thumbs up

------------------------

Att starta om servicen per automatik är galet fel, som att täta ett läckande soppasystem i bilen med tuggummi.... Men jag ser inget alternativ just nu. Jag bygger precis upp en testserver för att kunna köra vmware 2.0 (som även stödjer win2k8 server vilket inte 1.x gör). Release candidate av Vmware 2.0 kom precis häromdagen. Samma gäller Win2k8 server virtualisering hyper-v, precis släppt alltså. Tanken är primärt att flytta rejsa till en nyare version av operativsystemet, troligen fortfarande IIS, men betydligt nyare, eftersom det är massa asp-sidor bland alla php-sidor. Jag har dessutom precis löst så att jag har flera ip-nummer utåt så att jag kan köra separata webservrar samtidigt för test (det är ju flera överlagrade webadresser på den nuvarande, tex www.tystpc.nu , på ett enda ip-nummer just nu)

-----------------------

Sen har vi ju phpBB 3. Måste kika om det är realistiskt att flytta till den osså....

Härnösand
Här sen Jun 2005

Re:

Magnus Thomé skrev:
Att starta om servicen per automatik är galet fel, som att täta ett läckande soppasystem i bilen med tuggummi.... Men jag ser inget alternativ just nu. Jag bygger precis upp en testserver för att kunna köra vmware 2.0 (som även stödjer win2k8 server vilket inte 1.x gör). Release candidate av Vmware 2.0 kom precis häromdagen. Samma gäller Win2k8 server virtualisering hyper-v, precis släppt alltså. Tanken är primärt att flytta rejsa till en nyare version av operativsystemet, troligen fortfarande IIS, men betydligt nyare, eftersom det är massa asp-sidor bland alla php-sidor. Jag har dessutom precis löst så att jag har flera ip-nummer utåt så att jag kan köra separata webservrar samtidigt för test (det är ju flera överlagrade webadresser på den nuvarande, tex www.tystpc.nu , på ett enda ip-nummer just nu)

-----------------------

Sen har vi ju phpBB 3. Måste kika om det är realistiskt att flytta till den osså....

Tacka vet jag bult och mutter, så man kan se och ta på sakerna

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Johan Östensson
Linköping
Här sen Maj 2004

Ja, men då hade du iaf redan kollat de uppenbara förslagen jag hade

PHP+IIS kan jag tyvärr inte mer än Google om.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Nu har jag fått tebax ett nytt minne istället för det trasiga så nu är vi tebax till 4x2Gb igen i burken thumbs up Inte för att det kommer hjälpa mot det här problemet medetsamma men nu kan jag börja labba med ny virtuell burk osv för att komma lösningen närmare ...

Der drüben
Här sen Dec 2002

Inte min grej det här med databaser och sådant men går det inte att typ "trimma" eller rekonstruera databasen för att få den mindre/stabilare??

Någon här borde väl kunna skapa en åtgärdslista till Magnus för att ringa in felet.

Finns det inga loggar som berättar någon intressant info?

ser du några röda trådar? som när,var,hur ???

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Jag satte nyligen ihop en VMWARE ESX server med hårdvara och licens hamnade det på ca. 20kkr ink. moms.

om 200 medlemmar lägger en hundring var skulle jag kunna åta mig att sätta ihop en sådan burk åt Magnus.

"PHP has encountered an Access Violation at 0132DAE1"
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (7435 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande