Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
bromsproblem
913 besök totalt
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
bromsproblem

Min e21 har fått ett litet bekymmer efter sviestad. Tror jag körde 2-3 pass ā 7-8 varv. De sista varven märkte jag att pedalen tog längre och längre ner och det vart svårare att stanna bilen.
Efter detta har bromsarna inte återhämtat sig. Jag har nya belägg runt om, men skivorna är något blånade. Bytte bromsvätska och luftade men pedalen känns densamma.

Såhär beskrev jag precis problemet i min biltråd...

"Jag kan pumpa upp tryck i pedalen utan motorn igång. Pedalen blir då så stum att jag inte kan trycka den i "botten".

När motorn startas sjunker pedalen lite granna som sig bör.

När motorn är igång så kan jag dock utan större problem trycka ned pedalen tills metall möter metall ("botten") och pedalen inte kommer längre (det är så pass att jag ser bromsservo osv svikta). Kan tillägga att det låter som pedalen pumpar luft under första delen av pedalvägen, sedan känner jag att det blir lite motstånd och sedan kommer stoppet (vilket jag uppfattar är slutstation för pedalen och inte alls det tryck som blir när jag pumpar utan motorn igång).

Jag vill minnas att det alltid kännts som pedalen tar långt ner, men innan sviestad kunde jag inte trycka den i botten så lätt när jag står still med motorn på tror jag"

Jag kan inte hitta något fel på utsidan (glappa slangar eller trasiga bromsrör). Ingen vätska läcker vad jag kan se.

What to do ?!!?

Skanör
Här sen Sep 2004

Hej.
Kanske litet läkage internt i huvudcylindern, som du inte orkar påvisa utan servots hjälp.
Hade det problemet med en koppling på en bil för länge sen, inga problem med kopplingen så länge det var kallt men med varmt väder och varm bil så började bilen dra iväg av sig själv efter ett tag med kopplingen nertryckt.
IOM att läckaget var internt så försvan ingen bromsvätska och det syntes inte heller på utsidan.
Efter byte av tätningarna, som såg helt ok ut vid demontering, försvan problemet.

Lycka till.
/
Fredrik

Upplands Väsby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Är det ett stort jobb att kolla huvudbromscylindern ? Jag antar att jag måste tömma bilen på bromsvätska igen ?

Tokholm
Här sen Jan 2003

HBC:er för vettiga pengar; 'köper du hos Bilreservdelshuset (BBS).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Jag började med att plocka bort bromscylindern för handbromsen som inte används och spaken för att ställa bromsverkan i bak. Har luftat ordentligt, men bromsarna känns exakt som förrut.
Börjar bli sjukt jobbigt att ägna varje helg åt att testa något nytt med bromsarna. Jag har ju inget meckgarage heller så det blir mycket bärande med verktyg och lånande av saker.

Huvudbromscylindern nästa att provas. Funderar på att lämna in bilen och få det schysst direkt.

bromsproblem
913 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande