| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ramfixtur för chassibyggnation
|
799 besök totalt |
|
Hej! Tänkte börja mitt rambygge till bilen. Några tips på fixtur för att fixera de lösa delarna, innan man börjar? (Själva rambygget kommer baseras på fyrkantsprofiler) Samt rent svetstekniskt (TIG), hur skall jag gå tillväga för att det skall slå sig så lite som möjligt? Skall jag nästa ihop så mycket som möjligt och därefter börja helsvetsa, eller skall jag färdigställa segment efter segment? Jag kommer bygga den hemma i garaget, så några riktbänkar od finns inte till hands att bygga den på. Jag har däremot tillgång till ett mätlabb, för att mäta upp det färdiga eller halvfärdiga bygget, så frågan är om man skall lämna några segment öppna, för att fixera efter man mätt upp det? och i så fall vilka? Men ser allt ut som en korksruv hjälper det ju knappast att konstatera fakta på mätplattan. Lite för sent då! Ramen kommer enkelt beskrivet vara ganska lik en klassiskt Cobra chassi. Det består av 40x40x3 profiler samt ett antal centrala 80x40x3 profiler Planen är att bygga en ram&bur, därefter använda en urkapad kaross att ställa på ramen. _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
|
Punkta hela ramen först annars är risken stor att den slår sig. Jag gjorde det misstaget att helsvetsa en del fogar och det slog sig direkt. Ett tips är att göra rejäla punktsvetsar för det blir rätt feta spänningar. Men varför en klassisk Cobra-ram? Dom är väl inte så vridstyva i förhållande till vikten? Har du kollat in Gardner Douglas ramar? Jag tog rygg på dom när jag gjorde min Cobra-ram men deras T70 ram är ännu häftigare.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Stefan Karlström |
![]() |
Skruva banåkabil
|
799 besök totalt |