| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
sprickor i polykarbonat
|
5259 besök totalt |
|
sprickor i polykarbonat
Bakrutan som jag satte in i bilen för 4 dagar sedan har fått sprickor mellan skruvarna i nederkant av rutan. Sprickorna är genomgående genom hela rutan Rutan är fäst med m3 skruvar med bricka & bricka låsmutter på insidan. 1 dm mellan skruvhålen hålen i plasten 0,5 mm större än skruven. Nån som råkat ut för nått liknade eller vad har jag gjort fel vid montage
Bild kommer lite senare _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Japp polycarbonat stod det på skyddsfolien jag drog av. Glas mästarn skär en massa till rallycrossbilar så det ska vara rätt men den har spruckit som plexi
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Hmmm, jag har monterat massor av skydd på förpackningsmaskiner och vet att det kan spricka ibland men då har man i regel dragit åt för hårt och fått en ganska kraftig punktbelasning, vet inte men kan kanske skilja i valité oxå mellan fabrikat.
har du nå't mjukt mellan kaross & carbonaret? _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
||||
|
Re:
Bara silikon mellan plåt & plasten. japp det ser ut som punktbelastning blivit för hög har väl dragit åt för hårt helt enkelt
Sidorutorna är helt ok. Kanske karossen rör sig för mycket runt bakrutan & har spruckit pga det. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Silicon skall undvikas då det blir bekymmer om man ska lacka sedan. Det finns speciell sikaflex i båttillbehörsbutiken. Drar man sedan åt så det blir lagom tjockt lager kvar och låter det härda, sedan kan man dra efter en liiiten skitaning ett dygn senare.
Det var någon som hade gjort på ett väldans fiffigt och sätt, har letat men kan inte hitta tråden
Edit: Sika limmar som bara den, det kanske är någon annan som använt något annat jox så det går att demontera lättare? _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
||||
|
Re:
Det är nackdelarna, beror nog på vilken sorts silicon kanske, ättika men PC e starkt som brännvin
Kom att tänka på man kan väl sätta gummibrickor, typ o-ringar på skruvarna under PC som hjälper till att hålla distansen..... _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
||||
|
Re: sprickor i polykarbonat
Dragit skruvar med för högt moment, alternativt ingen plastbricka innan plasten. _________________ Roland Johansson |
||||
|
då har man gjort 2 fel av 2 möjliga ingen plastbricka & dragit gör hårt
Man lär dig nått nytt var dag
Då får man lägga nån film över eländet tills vidare & byta ruta till vintern
||||
|
Det fina är att du räddat många andra
Jag blir vansinnig, har letat efter en tråd där någon gjorde ett exeptionellt fint jobb med bilder & detaljerad beskrivning om hur.....metoden var lite utöver det vanliga, är det någon annan som hittar, måste vara i någon projekttråd.....
_________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
||||
|
Ja så är det att man kan lära av varandra sidoruta till den andra bilen i vinter av den
||||
|
Silikon ska man undvika pga. att det innehåller syra som ger upphov till rost.
Använd hellre sånt här. om du kollar hos exempelvis båttillbehörs affärer, brukar det finnas plast brickor man försänker in i rutan och som fördelar trycket över en större yta. _________________ Torbjörn Blomfeldt |
||||
|
Re:
Det vore ju suveränt med en sån tråd med olika monteringsmetoder & hur man bör gå tillväga. Nån som vet vilken tråd det fanns monteringsinstruktion i som r-2 nämde tidigare i tråden _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Lite utlovade bilder på sprucken ruta
Misstänker att det är en kombinaton av dåligt montage & rörelser i karossen då det endast gäller dessa skruvar i nederkant av bakrutan an så länge får man väl nämna _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Mycket märkligt. PC brukar normalt inte spricka på det där sättet, iaf har jag aldrig sett det tidigare, akryl (plexi) kan dock göra det. Nästan så jag börjar misstänka att plasten har felbehandlats eller legat lagrad i femtio år...
_________________ Fredrik Ljungkvist |
||||
|
Re:
Det enda med plasten är att det är repfri polykarbonat annars ska det inte vara nåt speciellt med den. om den är gammal eller ej vet jag inte _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Är det så känsligt? Resistensdatatabellen hos molybon säger en 2a på bensin i 20grader dvs att den har bra motståndskraft(inget betydande angrepp), vid 60grader sjunker det till en 3a "Mindre bra". Är det nu silikon med ättika så antar jag att den är mindre än 10% inblandning, ättika klarar den också med en 2a vid 20 grader.
Källa:, http://www.molybon.se/industriplast/ _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Jag funderade lite hur jag skulle göra vid montering av min bakruta. Kom fram till att en bred gummilist som man köper på närmaste bygghandel skulle bli bra. Ca 20mm bred och 5mm tjock och sedan popnita med vansinnigtstora nitar då jag råkade ha dessa hemma. Blev jäkligt bra, tätt och lätt att byta till nästa gång då man slipper limmet.
Ett litet tips.. _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||
|
Re:
Låter bra
||||
![]() |
Skruva banåkabil
sprickor i polykarbonat
|
5259 besök totalt |