| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Avon ZZR eller Kumho Ecsta V70A till M3 e36?
|
1346 besök totalt |
|
Avon ZZR eller Kumho Ecsta V70A till m3 e36?
Någon med erfarenhet kring något av dessa däck och en tung bil så som min? Jag har otroligt svårt för att bestämma mig! Bilen rullar rätt mycket på gata..
|
|
Jag har aldrig kört med Avon men däremot med Kumho och de är suveräna!
Kumho ger ett riktigt bra grepp, imho ger de bättre grepp än tex MPSC. De är lätta att få upp temp med men samtidigt svåra att överhetta. Det enda som är lite känsligare på Kumho än tex MPSC är däckstrycket. Med Michelinarna kan man köra lite som, med Kumhona måste man vara rätt på tiondelen bar:et. Det är egentligen inget problem, man kör de varma på morgonen och släpper ner trycket så funkar det resten av dagen. (Referens: Min bil väger 1400kg med mig i och halvtank.) Kumho är prisvärda mätt mot slitage och billiga mätt mot grepp. Här kan man köpa Kumhodäck: http://home.swipnet.se/wheelbase/ _________________ Mvh/Micke Regnell
|
|
Jag kommer och köra dessa på min blysläde (1600kg med mig i). Satt och tittade runt lite på Tirerack och där rekommenderade man 2.4-2.7 bar (varma) vilket jag tycker låter mycket. Vilket tryck rekommenderar ni för dessa däck?
_________________ Rehan Mirza |
|
Jag har inte kört Avon, men gör
FWD 1160 kg med halvtank utan förare. Jag tycker det funkar bäst runt 1.9-2.2 kg lufttryck. Sladdrigt under 1.7 kg, men faktiskt OK upp till 2.5kg. Inte exakt samma erfarenhet som Micke, men det skiljer ju också mellan bilarna. _________________ BMW MC-klubben |
![]() |
Däck för banåka
Avon ZZR eller Kumho Ecsta V70A till M3 e36?
|
1346 besök totalt |