Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
A520 + A539 fram vs. bak?
940 besök totalt
Sandell
Värnamo
Här sen Jul 2004

Trådstartare

Hej!

Har inte skrivit något speciellt här innan, så nu är det väl dags. Ska köra lite bana på Japmeet i helgen (Mantorp) och har en uppsättning däck som jag tänkte använda. Det är två Yokohama A520 och två A539. Dimension 225/45R16. A539'orna är det ganska dåligt mönster på, främst i mitten(2-3mm), A520'rna har rätt bra mönster (ca 5mm).

Bilen jag kör med är en Nissan 200sx S13 -92 med en Skylinemotor, inget baksäte eller annat för den delen där bak förutom batteriet, så den är ganska framtung kan jag tänka mig utan att ha vägt något. Det sitter 300ZX-ok runt om med M3 315mm skivor fram och XP8 belägg runt om. K-sport coilovers, men inga justerbara stag så hjulvinklarna lär inte vara optimala.

Jag har tänkt mig att använda dessa fälgarna till "riktiga" R-däck så småningom, men i brist på pengar så får dessa duga tills vidare.

Vilka däck tycker ni att jag ska sätta fram respektive bak? Vilket varmtryck kan vara lämpligt?

Tokholm
Här sen Jan 2003

A520 bak.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Sandell
Värnamo
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Tack för svaret, kan du förklara hur du tänker?

Tokholm
Här sen Jan 2003

A520-däcken är minst 10 år gamla. Att använda så gamla däck fram; 'ger en bil som varken svänger eller bromsar, och det gör ingen män'ska glad.
om de däremot sätter dem i bak; 'kan du ju leka Rally-Harry i några varv, och det är i alla fall lite skoj.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Sandell
Värnamo
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Hehe ok. Tycker ändå att de känns mjuka och fina, får ta och kolla upp datummärkningen för nyfikenhetens skull.

Värnamo
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Nu blev det ju inget test av däcken på Japmeet ändå pga hög arbetsbelastning och regn, men dessa kommer att testas i framtiden. A520-däcken är tillverkade 2000 och A539-däcken 2001, så de är ju nästan nya!

940 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande