| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
A520 + A539 fram vs. bak?
|
940 besök totalt |
|
A520 + A539 fram vs. bak?
Hej! Har inte skrivit något speciellt här innan, så nu är det väl dags. Ska köra lite bana på Japmeet i helgen (Mantorp) och har en uppsättning däck som jag tänkte använda. Det är två Yokohama A520 och två A539. Dimension 225/45R16. A539'orna är det ganska dåligt mönster på, främst i mitten(2-3mm), A520'rna har rätt bra mönster (ca 5mm). Bilen jag kör med är en Nissan 200sx S13 -92 med en Skylinemotor, inget baksäte eller annat för den delen där bak förutom batteriet, så den är ganska framtung kan jag tänka mig utan att ha vägt något. Det sitter 300ZX-ok runt om med M3 315mm skivor fram och XP8 belägg runt om. K-sport coilovers, men inga justerbara stag så hjulvinklarna lär inte vara optimala. Jag har tänkt mig att använda dessa fälgarna till "riktiga" R-däck så småningom, men i brist på pengar så får dessa duga tills vidare. Vilka däck tycker ni att jag ska sätta fram respektive bak? Vilket varmtryck kan vara lämpligt? _________________ Henrik Sandell, 200SX-åkare samt en gammal Honda |
|
A520-däcken är minst 10 år gamla. Att använda så gamla däck fram; 'ger en bil som varken svänger eller bromsar, och det gör ingen män'ska glad.
om de däremot sätter dem i bak; 'kan du ju leka Rally-Harry i några varv, och det är i alla fall lite skoj.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
|
Nu blev det ju inget test av däcken på Japmeet ändå pga hög arbetsbelastning och regn, men dessa kommer att testas i framtiden. A520-däcken är tillverkade 2000 och A539-däcken 2001, så de är ju nästan nya!
_________________ Henrik Sandell, 200SX-åkare samt en gammal Honda |
![]() |
Däck för banåka
A520 + A539 fram vs. bak?
|
940 besök totalt |

