Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Skin lite ljus över denna tråd på AutOPOWER!
1200 besök totalt
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Skin lite ljus över denna tråd på AutOPOWER!

Hej,

Tänkte at tni kan skina lite ljus över denna tråd på Autopower... eller Göran M kanske nämner hur det verlkgien är

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=66311

Tack för mig!

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Skin lite ljus över denna tråd på AutOPOWER!  

om man tar en bil med taskig balans, typ Porshe, som får kan man ändra det med olika däcksbredd.

Allvarligt talat så hänger det nog ihop med förhållandet mellan effekt och cambervinkel fram. Mer effekt mer bredd bak, mer negativ camber fram, ännu mer bredd bak.

Däckstypen har en avgörande roll också. R-däck kräver mer negativ camber.

_________________
bmw bmwsson
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
bara en dum liten fråga.. när man säger Negativ Camber.. så vinklar man däckets nersida utåt väl eller är jag ute och cyklar!?

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4775



TheProphet skrev:
bara en dum liten fråga.. när man säger Negativ Camber.. så vinklar man däckets nersida utåt väl eller är jag ute och cyklar!?


å däckens ovansida innåt! Du har uppfattat det rätt.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Svaret finns väl redan i andra inlägget på den hänvisade tråden på AutOPower? D.v.s.

UTSEENDE

JohanR (som antagligen är den enda i världen som kört med bredare däck FRAM på en bakhjulsdriven bil)

_________________
Johan Rådlund
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Rätta mig om jag har fel nu, men bredare backdäck i en bil som inte är för motorstark ger väll tendenser till understyrning
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Andrew Petrykowski skrev:
Rätta mig om jag har fel nu, men bredare backdäck i en bil som inte är för motorstark ger väll tendenser till understyrning


Jo, och det blir det även i en extremt motorstark bil.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Re: Skin lite ljus över denna tråd på AutOPOWER!  

Esa skrev:
om man tar en bil med taskig balans, typ Porshe, som får kan man ändra det med olika däcksbredd.

Allvarligt talat så hänger det nog ihop med förhållandet mellan effekt och cambervinkel fram. Mer effekt mer bredd bak, mer negativ camber fram, ännu mer bredd bak.

Däckstypen har en avgörande roll också. R-däck kräver mer negativ camber.


Men snälla. Att du säger att en Porsche har taskig balans är bara för att någon lurat i dig att 50/50 är optimalt. Balans är ju resultatet av dina ändringar av däcksbredd och camber etc etc.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ojoj...

Det är underhållande att läsa vissa inlägg på vissa sidor ibland.

Ska man dra det lite snabbt så kan man väl säga som så att KAN man välja ett berdare däck bak än fram så är en 40/60-fördelning ofta nära "optimal" för en "busaruntpåbanabil".
Har man lika stora däcksavtryck kan 50/50 vara mer nära sanningen.

Allt handlar ju sedan om fjäderballans och fördelning av kraft.

Allt enligt Görans bok, lite mekanikkunskaper och en nypa eget sunt förnuft...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Däck för banåka
Skin lite ljus över denna tråd på AutOPOWER!
1200 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande