Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Sidostävor utan främre båge?
803 besök totalt
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Funderar på att sätta båge i bilen till vintern. Vill inte ha helbur då jag kör bilen endel till vardags och är rädd för att slå huvudet i buren vid en eventuell olycka när jag inte har hjälm på mig.

Bilen det gäller är en Nissan 200sx. Jag vet att 200sx inte har speciellt bra sido krockskydd och hade gärna ökat på det med dörrstävor.

Vad är eran uppfattning om att köra med sido/dörrstävor utan att ha någon främre bur (upp längs A-stolparna) utan endast ha en infästning i golvet vid?
Bra ur säkerhetssynpunkt eller bara en ökad risk

Bifogar en bild bara för att förtydliga principen:

Målsryd
Här sen Sep 2004

skissen du bifogat är taget ur dr-reglementet och är en godkänd dragracing båge gällande dimensioner och utförande ,och är det rakt fram du ska köra så är det en sådan som gäller ner till 10.00 på 402m

Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Torbjörn70 skrev:
skissen du bifogat är taget ur dr-reglementet och är en godkänd dragracing båge gällande dimensioner och utförande ,och är det rakt fram du ska köra så är det en sådan som gäller ner till 10.00 på 402m

Nej jag är inte det minsta intresserad av dragracing. Är banåka/konbana som gäller.
Jag la in bilden enbart som en principskiss på hur jag menade med Huvudbåge + dörr/sidostävor.

Målsryd
Här sen Sep 2004

ok , är jue alltid en fördel att bygga efter något reglement om man senare blir riktigt blir biten
och att bågen/buren har då ett värde alt går att bygga på till helbur i framtiden

förövrigt så funkar väll bara sidokrockskyddet om man har en riktig sittastillstol i annat fall brakar man jue in i röret man satt dit om man nu inte sätter det väldigt långt ner

803 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande