| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Magnetventil/laddtrycksjustering?
|
2 besök senaste veckan (2620 totalt) |
|
Vad finns det för bra ventiler som man styra laddtrycket med? Finns det några bra och billiga som sitter på standardbilar eller är det ny eftermarknadsventil som gäller? _________________ Jonas Edling |
||||
|
Jag tycker att man kan använda magnetventilen som sitter på kolkanisteravluftningen (på alla bilar med kat), om man inte vill pilla loss en "äkta" laddtrycksregleringsmagnetventil ;-) från Saab typ.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Vilka saabar har "riktiga" ventiler som man kan använda och vad kostar de? _________________ Jonas Edling |
||||
|
Re:
Alla 9-5, alla nya 9-3 och definitivat alla Saabar -ca -82 och framåt som är fulltrycksturbo, dvs icke lättrycksturbo. Rätt dyra nya men billiga på skroten. 3 anslutningar, laddtryck/kompressor, tryckdosa (som styr wastegaten) och utlopp/retur till luftfilterburken tex. M.V.H. _________________ Andreas Plars |
||||
|
Kollade här: http://www.speedparts.se/shop/prod/r
Kan man använda sig av en ventil till trionic 7? Var ju helt klart en trevlig prislapp på den... _________________ Jonas Edling |
||||
|
observera att SAAB Trionicventiler kräver differentialstyrning (dvs. både fram och tillbaka) och pulsas med högre frekvens (cca. 40Hz vill jag minnas).
Gamla SAAB ventiler (utan trionic) pulsas med 17Hz och är antigen av eller på. Så om din sprut bara har en enkel pulsutgång för magnetventilen bör du använda gamla varianten (SEM Åmål) som finns på bilar utan Trionic. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (2620 totalt) |