Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2113 besök totalt |
Regga om bil med motor från annat märke?
Tjena! Detta är min första post här, så slå inte ihjäl mig om det varit uppe förr. Jag har funderat på att slänga ner en motor av annat fabrikat i en bil. Ringde till sbp och frågade vad som krävdes. Ham mumlade nåt i stil med "jämförande undersökning" osv. Inget som jag inte redan visste. Vad finns det för krav för att kunna genomföra detta? Antar att maxeffekt och vrid inte får överskrida ett värde som biltillverkaren angett, men det visste inte sbp-gubben vad det var heller. Spelar volym på motor någon roll? Motorn är antingen en saab b204l (154hk) eller b234 ltt (175hk?) som ska ner i en nissan. |
||
Jag har undersökt det där lite granna...
En förutsättning är att du har en bil som inte har katalysator. Då kan du nämligen slänga i en motor med kat och på så sett komma runt det där med avgascertifiering. Vad är det för nissan du ska använda dig av? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
En 200sx s13, så katalysator är ju ett måste. Tanken är. stabil motor ihop med stabil drivlina + snygg bil. ca18det motorn är ju inte sådär jättestabil, så därför ligger en saabmotor närmare hjärtat. ![]() |
||
Problemet är att du då har en bil som redan är godkänd med en katalysator... då måste den avgascertifieras. Det kan bara biltillverkare göra. Pm:a therealpinto, han har bra koll.
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Hej
Det du behöver är ett intyg från en "jämförande undersökning", som visar att Saab-motorn är i avgascertifierat utförande. Det intyget kan vara liote svårt att få idag, Bilprovningen "vill" nämligen sluta att skriva dem. Även Saab kan prestera motsvarande intyg men det är få tillverkare som ställer upp. I övrigt är det en fråga om att se till att effekt/vrid hamnar inom tillåtna värden - max ökning av effekt med 20% och vrid med 10%. Om det inte räcker till kan man gå ett steg längre och regga som ombyggt fordon. Det kräver dock att du byter hela drivlinan och hela bromssystemet, till exempel. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Hej Jonka!
Jag funderar på om den "jämförande undersökning" som therealpinto skriver om är samma "komponentbesiktning" som min 9-3:a genomgick inför omregistrering med starkare motor? I mitt fall var det byte ![]() om Saab ställer upp och inspekterar en Saab-motor i en Nissan, det är nog en annan fråga. Kolla med BIVA i vår lilla stad, det var de som kikade på min bil. ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Hej
Japp, det är i princip samma sak. Kärt barn har många namn... Saab är en av få tillverkare som brukar vara bra på att fixa sånt, men det gäller att få tag på rätt personer. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
om man nu tänker sig att man ska längsmontera en Saab motor i en Nissan (det är så jag ser det framför mig), måste man ju byta växellåda. Iom. att det troligtvis handlar om lite mer effekt kanske en ny diff är att fundera på - japp, då är hela drivlinan plötsligt ny.
Sen iom. att du kanske funderar på lite banåka - nya bromsok och skivor runt om, med kanske en förändring med bromsvåg eller annan dimension av huvudcylinder - japp, då är bromssystemet plötsligt bytt. Som jag ser det så kvalificerar man väl då för ombyggt fordon, eller? Är inte det den enklaste vägen att gå? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Hej
Jo, men det "löser" bara frågan om effekt, man måste ändå ha avgasintyget... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Nissandrivlinan håller beviserligen för en hel del effekt jämfört med saabs lådor, så tanken är att tillverka en adapterplatta för att para ihop saabmotorn med nissanlådan. I 200sx-kretsar brukar dom inte byta lådan förrän man hamnar på rätt sida om 500-sträcket, och dit är det en bit. Vet att tony som har en sierra -89 precis reggat om den med en b234-motor, så det ska ju vara möjligt. Får helt enkelt höra mig för om det är möjligt att saab kan ta sig an att avgascertifiera bastarden sen. ![]() |
||
Har ju haft saab90:n nere på avgascerifiering, och det gick ju fint. Men det var ju som sagt en saab. Kan ju alltid höra med Rickard vad han säger.... |
||
Hej
Bara en petitess - ber du Saab "avgascertifiera" bilen blir de nog inte så glada - det är en process som kan kosta åtskilliga 100kkr. Det du vill ha är ett "Intyg om jämförande undersökning" enligt SNFS 1992:12, 3.10.3. om samma verkstad/person har hjälpt dig förut vet de säkert vad som gäller men det kan ju finnas andra som vill veta exakt vad man ska fråga efter... ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Det där med bytt drivlina för ombyggt fordon verkar en del besiktningsgubbar ta ganska bokstavligt. När min kära 99a var inne för regbesiktning så var det en mkt. noggrann man som gick igenom den. Eftersom jag hade bytt ut växellådan till en från Saab 900 (ser lika dan ut, men var några årsmodeller nyare), bromsarna till de från Saab 900 (bolt-on, behöver bara byta bakaxel och spindlar. Borra två hål för vajrar också) och sen då motorn så ville han ha det till att jag hade ett ombyggt fordon. Efter lite tjafs (oförändra huvudbromscylinder etc) så lyckades jag dock blidka honom och bilen blev omreggad. Dock står det i regbeviset att bilen har bromsar och spindlar från Saab 900. Han glömde dock speca årsmodell, vilket gör tillägget menlöst iom att 99 och 900 hade samma bromsar/spindlar under många år (tills de nya kom).
Men jag fick iaf valuta för mina pengar... gubben var upptagen med min bil i över 2h ![]() ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Frågan är ju hur Tony-Avesta gjorde med sin Saab motorförsedda Ford Sierra..
Den är av årsmodell 89 och måste alltså haft katalysator orginal. Kan kanske va värt att höra med honom.. _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||
ok? ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Frågade honom på stcs, men jag har ännu inte fått nåt svar. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2113 besök totalt |