| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med diffproblem sökes
|
1121 besök totalt |
|
Jag har ett litet beskymmer, med två st diffklumpar som jag har ligger för tillfället... Det är en orginaldiff till Nissan 200sx s13 (6-bultade drivaxlar), eftersom att det inte är diffbroms på denna orginal så inhandlade jag en komplett diffklump med lägre utväxling från USA som passar bolton på s13. Dock så är detta en r32 diff (5-bultade drivaxlar) och det vill säga att den varken har oljekopplingar eller abs-givare. Jag har lite olika ideér om hur jag ska lösa problemet, antingen så kan jag byta ut "fästet" till kardan så att r32 klumpen passar ihop med resten av bilen (den är aningen för kort orginal). Det jag vill veta här är om det bara är att byta ut den delen, alltså om den är dragen dikt an eller om man måste dra en viss hårdhet (vill ju inte att det blir "offset" inne i klumpen). I det här fallet så får jag varken oljekylning, abs eller fungerande hastighetsmätare. Så som jag hellst skulle vilja att det löser sig är att VSD-diffen från r32 klumpen kommer i min orginalklump från s13. Självklart med de 5-bultade drivaxlarna osv. Dock så är det inget som jag har lust/kundskaper till att göra själv. Så min största förhoppning är att jag nu hittar någon som skulle vilja hjälpa mig med detta... Gärna i närheten av Karlstad, men det är inget krav. Alternativt så vill jag ha förslag på hur jag kan göra annars, om det är ngt jag har missat att tänka på
Mvh Gabbe _________________ Gabriel Roos ButterflyRacing Div. BMW: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=688834 |
|
Jag tror lite bilder på hårdvaran skulle göra underverk för svarsfrekevensen här.
Lossar du på medbringaren till kardanen så släpper du även på pinjonglagren, lite beroende på hur dom är konstruerade så kommer du få svårt att dra dom rätt igen. Vissa har t ex en kollapsande spacer som man (enligt handbok) skall byta, andra har fast spacer osv. Svårt att veta innan det är försent så att säga. Kanske det är så enkelt som att du kan dra medbringarna för drivaxlarna rakt ut och byta mot rätt, kanske dom bara sitter med skruv, kanske det är helt fel splines i diffhjulen? Finns massa fällor, du sa att den är bolt on? Hur har dom som bytt redan gjort? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
|
Jo jag får ta lite kort på torsdag (om jag nu minns de)
Just det där med medbringaren var jag inne på i min fråga, men vill gärna veta hur det ligger till...just de olika senarierna hade jag iaf koll på
Det med att byta ut medbringarna till dirvaxlarna är en bra idé, dock så vill jag använda de 5-bultade eftersom att de är starkare, jag har alltså även två uppsättningar drivaxlar. Så "drömsenariet" är att jag kan få över allt som sitter i den nya r32-klumpen in i orginalet, för att få allt att funka som förut. Med de bättre drivaxlarna osv. Hur de har tänkt med bolt on vet i f*n. Men det är väl som vanligt, det passar om du bara gör lite ändringar
_________________ Gabriel Roos ButterflyRacing Div. BMW: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=688834 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1121 besök totalt |