| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Porsche 911 - Bygga insug/plenum m.m.
|
6418 besök totalt |
|
Hej, Står i startgroparna att bygga ett sprut, troligen VEMS som även får ta tändningen, till min elva och har lite funderingar angående insugsrör samt plenum. Sitter förgasare på den idag så jag har inget att börja med. Har tänkt bygga i rostfritt, rören 44x1 och plenum i 1,5-2mm med en volym på 4 liter. Rören blir ca 500mm från ventil till trattkant. Ungefär såhär har jag tänkt... Komentarer? (Spjället blir mot torpeden mot kupén alltså)
Sitter E liknande kam, portad, större ventiler, pre -74 avgas etc. så det bör var lite över 200hk i den. Nackdelen är att det är 8:1 i komp då det var en 150hk från fabrik, så därav har jag lite små funderingar att montera en lättryckare och ladda ca 0,3-0,4 bar med ic. Ram och vevlager samt foder byttes -84 då Nisse Larsson byggde motorn som den är nu, har bara gått drygt 1000mil sedan dess så det känns som en lämplig kandidat trots magnesium motor. Hur stort spjällhus kan jag behöva? Finns ngt lämpligt begagnat? Spridar placering? Vinkel? Vad behöver jag för flöde i spridare? Bör även klara 30% E85 med turbo. Tips på spridare? Tips på turbo som funkar? Tacksam för hjälp och kritik!
/Danne _________________ XC70 D4-14 911 -75 DR650 Dakar Daniel Lundh PCS 8905 |
||
|
Till at börja med så kommer du att beöva böjda rör med en vttig radie.
RF skulle jag skippa och istället köra med aluminium. För dimensioner så behöver man veta mer om motorn. Kamdata, varvtal, portdimensioner osv. Insprutningsventilerna riktas så att de sprutar bränsle på inloppsventilen. Utformningsmässigt så kan man ju kika på de insug som hittats på Porsches tävlingsbilar under åren. |
||
|
Re: Porsche 911 - Bygga insug/plenum m.m.
Tjena, Vad är ambitionen, egentligen? Ska det bli en banbil, vill du ha lite mer tryck på gatan, eller kanske bara ett kul byggprojekt? Alltså.. Nisse Larssons motorbyggen är ju smått legendariska och motorerna går oftast väldigt bra. Jag skulle verkligen fundera ett par gånger extra, innan jag gav mig in på något större rörmokeriprojekt på ditt grundmaterial..
I så fall hade jag fortsatt på klassiskt förgasar-/sugmotortrim i samma skola som din grundmotor är byggd. _________________ -- |
||
|
Hej!
Skaffa Carrera insug så slipper du allt detta. Den flödar väl och har riktiga fullradiekrökar. Enda du kommer eventuellt behöva är att kapa/rotera/svetsa spjället för att få den dit du ska. När det kommer till överladdning kan du i stort sett ladda 0.8 bar på 8:1 i komp och E85. Så det behöver inte vara någon lågtryckare. Jag laddar 1.3 bar på 8.9:1 utan knacksensor och E85 (visserligen moderna fyrventilstoppar.) Det finns många amerikanska turbokonverterade Carreror som laddar en del med oförändrad topp. Du sa däremot aldrig vilken motor det är. Är det en 2.7:a med magnesiumblock så är det bara att glömma turboladdning. Blocket slår sig även på vanlig sugmotor. Du kommer att behöva 11-bladig fläkt till att börja med. Fembladiga ursäkten till fläkt är inget att ha. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Hej igen,
Jo, jag kan hålla med om att det känns fel att ändra motorn från det som Nisse byggde. Främsta anledningen är att jag är less förgasarna, har haft sönder dom femtielva gånger, bytt och kollat det mesta, men den går ändå inte bra. Går okey nu men inte mer än så. Delar till Zenith gasarna inte lättast att få tag på heller. Köpa en uppsättning PMo gasare vore kul men blir nästan dubbel peng mot ett sprut. Sen tyckte Nisse också att jag skulle slänga förgasarna så långt jag kunde så då känns det mer legalt... Ska användas på gatan och endel banträffar, har runt 50mil till närmsta bana så... Främst måste jag bräcka min kollega i vikt/effekt, han har en C4a med runt 400hk!
Ska ev. plocka ner hela bilen till vintern, om jag hinner garaget helt klart, så kul projekt är det också. Varför aluminium istället för rostfritt? Viktmässigt är skillnaden inte så enorm då det inte rör sig om några tjockväggiga grejer. Stålet är lättare att jobba med & att få tag på, utvidgar sig mindre(?) och leder mindre värme. Fina mjuka böjar var svåra att rita på en kvart..
Helt klart vore det bästa och enklaste ett carrera 3,2 insug, men det vore riktigt roligt att prova bygga ett eget. Arbetar med svets/tryckkärls kontroll och besiktning så det vore kul att göra något själv istället för att bara titta och tycka som jag gör till vardags! Kan nog låna rörbock och fräs hoppas jag. Jo, det är en 2,7a med magnesiumblock. Den är helt torr, har 11 bladig fläkt (75orna hade det), har bara tänkt turbon som "komphöjare" så därav bara lättryck. Borde väl hamna runt 9,5:1 med 0,3-0,4bar? Intercooler och lite E85 för att sänka tempen. Måste väl vara mer skonsamt än att byta kolvar tycker jag.? Ska jag ta ut mer effekt behöver jag nog även byta låda alternativt kylare och spray nozzlar. Jag hade helt slutat fundera på turbo trots att man läst om många som fått det att funka, började fundera igen när jag läste en post på pelican av DPHans, han kör med dubbla agg. på sin magnesium 2,7a och laddar 2 bar, och det funkar. Tror magnesium motorerna har lite väl dåligt rykte, mycket pga USA och de avgaskrav som höjde motortempen för renare förbränning samt varmare klimat. I de kalla delstaterna verkar dom ha klarat sig bättre och här i Norrbotten är det ju också lite svalare... Har ev. insugsrör från en senare SC på gång vilket borde funka bra och är lättare då jag bara behöver bygga plenum och modifiera för spridare, men som sagt steg 1 är insprut, steg 2 är turbo om inte jag blir villrådig igen... Vilken stig ska jag följa? /Danne _________________ XC70 D4-14 911 -75 DR650 Dakar Daniel Lundh PCS 8905 |
||
|
Rent kompmässigt är det ingen fara om du kör på E85. Så länge dynamiska kompen är under 12:1 så brukar den klara sig. Dock vette fan vad jag tycker om magnesiumblock och turboladdning. Va fan, det finns bara ett sätt att kolla, eller hur?
Jag skulle monterat tempgivare i toppen (1:ans, den går varmast) och sett till att den inte går varmare än 170 grader. Även om det innebär uppdrevad fläkt. Går den varm drar den ur toppbultar ur mjuka magnesiumlådan, sen är det bara AR-borrning och Timeserts som gäller. Testa dina toppbultar med momentnyckel, någon har kanske redan släppt?
SC insug? Hmm...den är rätt fyrkantig och plastboxen har säregen förmåga att spricka. Hellre göra en kopia av SC insug i plåt och klämma dit SC runners? Personligen skulle jag bultat dit vassare kammar och byggt riktigt fin högvarvig sugis med fuggar. Superfin gasrespons och fin sång. Det är så en gammal 2.7:a ska låta! Att montera dit lättrycksturbo på gamla chassiet är inte riktigt klädsamt i mina ögon. Turbon ska ha utsvängda flyglar och jättedäck lixom
Varför riskera massa jobb, växellådan och motorns skick (om den nu fungerar fint) bara för att få 50 hästar extra? Bilen blir svårare att sälja dessutom. Få fuggar att lira 100% eller konvertera till Megasquirt och låt den sjunga. Jag tror att du kommer att bli mer nöjd i slutändan och bilen kommer att hålla längre.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Tjena,
Jupp, bara ett sätt att testa!
Vadå? Tycker du yellowbirden är oklädsam?
Karossmässigt är den ju samma som min, carrerabredd över baken och smal fram! ok, lite plast fram och bak i stötfångaren och fimpa dropplisten men... Självklart kommer det inte dit ngn plast om det blir sc insug, bara rören (runners) och ett plenum i rostfritt på ca4 liter. Borde även funka med 2,7ans orginal tror jag trots att dom är klenare. Jo, visst skulle det vara kul med sugmotor och fuggar, men en uppsättning PMo är hårdvaluta och kostar en hel del. Zenitharna är bara att glömma, "nya" sådana och samma problem lär komma, webrar i all ära men det känns som ett nerköp från zenitharna... Vassare kam tror jag inte skulle göra ngt då det är en "Nisse special" som sitter, ska vara slipad som en E kam men ngt bättre i mellanregistret och topp. Som sagt är steg 1 VEMS för tändning och sprut, sen får man se om mer kommer... Megasquirt har man hört så mycket dåligt om, men även bra så.... Ska jag fortsätta med sug bör jag komma högre i komp, 8:1 är ju snudd på inget.. Visst kan man byta till JE 9,5:1 kolvar men då ligger jag på den nivån konstant medan med en lättryckare bara behöver vara där när det behövs... /Danne _________________ XC70 D4-14 911 -75 DR650 Dakar Daniel Lundh PCS 8905 |
||
|
En ide: om dina Zenith:ar är slitna och nya PMo är dyra, varför inte rensa Zenithar från allt onödigt och bara använda dom som separata spjäll? Sen skulle man kunna svetsa in spridarhålen någonstans under spjällen och köra med el-sprut? Då får du det bästa av bägge världar: perfekt gasrespons och mappbar sprut.
om andan faller på skulle du kunna bygga plenum över dina Zenithar och turboladda dessutom.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Re:
Mycket bra idé tycker jag. Håller med om att en turbo på en 2.7a är lite i överkant för vad den tål. Vill man ha en turbo så ligger det ett turbokit till 2.7 på blocket. Fast han säljer också 5 st mycket fina cylindrar och kolvar......
Bastarden: För att vara petig. Man skruvar inte sönder något, man skruvar isär, stor skillnad förhoppningsvis
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Har tänkt den tanken också, har (hade) till&med en ganska väl utarbetad plan för slidspjäll som jag funderade
på att bygga för några år sedan.. Fixade teflonplast för spjällen men sen rann det ut i sanden, främst då det inte är så lämpat för gatbruk. Har även funderat på att bygga separata butterfly spjäll, ta från hojar etc. men det känns som att det jag tappar i respons kan jag vinna i bättre, jämnare, gång med ett spjällhus.?. Köpa färdiga spjäll går på ca 12k och spridare och burk så är det i samma klass som PMos. Misstäker att mina gasare drar tjuvluft, slitna axlar kanske(?), provat startgastricket flera gånger utan att få någon respons i varvtal. suck Jo, jag såg turbokittet på blocket men det är för -75 och nyare grenrören, jag kör med de äldre så lägga ner pengar på rörbitar som behöver kapas är dumt. Lösa turbos finns det gott om. och kolvar går även på orginal turbobilar om man inte sköter sig. Den största frågan är vad blocket säger om pinnbultarnas vara eller icke vara... Man kanske skulle köpa ngt med gjutjänsblock istället.. Safe, man pajar väl alltid något när man tar isär... ...sist var det ett slangklammer...och min tumme!
Har iallafall tagit lös ena gasaren ikväll och mätt diametern på inloppet i toppen, det är 38mm och inloppet i förgasar-topp distansen eller vad man ska kalla det är 38 mot topp och 40mm mot gasarna vilket även dom då är. Så 2,7ans rör går bort.. Dax att sova på saken.. Föresten.. Får ursäkta röran, byggde huset ifjol och har inte haft tid/ork att göra garaget helt klart...
och Nisses portning..
/Danne _________________ XC70 D4-14 911 -75 DR650 Dakar Daniel Lundh PCS 8905 |
||
|
Den nyare typen av grenrör borde du kunna hitta billigt begangnat. Jag har ett par liggande från en 3.2a tex, fast de har de tjocka flänsarna så dina pinbultar är för korta.
Med separata spjäll får du en jämnare gång med vassa kammar, inte tvärt om. Ska du gå vägen via turbo och gemensamt plenum måste du nog byta ut dina kammar mot ett par SC kammar eller något liknande. Jag skulle fråga någon som kan det här med turbo, typ Micke Svens. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
om du vill hålla det billigt tycker jag att du ska skippa en bamseturbo och kanske satsa på två mindre vanligt förekommande. T.ex. GT17 från SAAB 9-5 finns det ersättningar på Biltema för. Dom är små och rappa.
Två sådana, Zenith-förgasare omgjorda till individuella spjäll, Megasquirt II med SAAB 9000 2.3t spridare och E85 så har du ganska billigt bygge som kommer att röra sig väl. 300hk borde inte vara omöjligt, beroende på hur du löser intercooling. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Kul att se de meckas porsche på hemma nivå
Jag byggde ett eget plenum och fuelrail till min maskin, Men då kunde jag använda orginalböjar för insuget , (det var en 3,0L ) Sen använde jag spjällhus och spridare från BMW 735. Sprutet var ett haltech f9, Hade jag gjort om det idag skulle det va ett med tändning också.
Lycka till med bygge _________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
||
|
Re:
Som sagt så kommer separata spjäll att ge jämnare gång med vassa kammar, inte tvärtom. De enda nackdelarna med separata spjäll är egentligen kostnaden och mer jobb att få det att lira. Ska man använda slidspjäll så skulle jag föreslå att man använder en metallkonstruktion (inte plast) ihop med linjära kullager. När man släpper gasen så blir det en ordentligt tryckskillnad över spjället som pressar ned spjället, framförallt med överladdning och då kärvar spjället lätt (inte kul om gasen hänger sig då man vill ha stopp på bilen). Plast flexar mer vid belastning och kan samtidigt svälla och sätta sig fast vid högre temperaturer; dvs kraftig metallkonstruktion är att föredra. Tänk också på att konstruktionenen måste klara smuts, dvs smuts får inte packas ihop i en ende varvid spjällets rörelse hindras. Slidspjäll ger lite sämre körbarhet men det går att korrigera med variabel utväxling mellan gaspedal och spjäll. |
||
|
Är det någon som provat göra ett eget spjäll av traditionell typ?
Borde inte vara mycket mer jobb än att rensa förgasare, göra spridarfäste, byta lagringar i axlar etc. För ska jag använda zenitharna krävs det.. Och det blir ju snyggare utan gasarnas gamla bihang! Hur viktigt är det att det är helt tätt när spjället är i stängt läge? Behöver man någon bypass med finjustering för tomgång eller räcker det att justera med spjällen? Ett rör med 40mm invändigt, spridarfäste, lagerskålar för lager (kullager?) med genomgående axel på 4mm. Press tätningen mellan lagerskål och lager samt mellan lager och axel borde göra det helt tätt. Fräser ner axeln i diameterled där spjället ska sitta och fäster det på axeln.
Vissa grejer typ spjäll, länkage, trattar och luftfiltren kan jag återanvända. Som ni säker märker är jag lite sugen på att tillverka ngt!!
Angående turbo så kan det nog bli lite enklare med dubbla mindre rent monteringsmässigt också, hade inte tänkt någon jätteturbo har kikat på kkk24 från S60r som singel. Får se vad och om det blir.. Biltema lär det inte bli någon turbo från, lika billigt att köpa en på blocket, finns nya gt17 där lite då&då.. Sen finns ju SDCC också.. Finns det någon nackdel att köra separata spjäll med överladdning? Magnus, såg riktigt fint ut! Hur blev gasresponsen mellan K-jet och efi? Självklart ska det mekas hemma!! Väldigt mycket är ju lättare än på andra bilar.
På kam sidan vet jag inte vad det är för profil, måste åka förbi Nisse och fråga om han kommer ihåg vad han gjorde på den tiden.. Vad är det för skillnad mellan en turbo kam och en sug kam? /Danne _________________ XC70 D4-14 911 -75 DR650 Dakar Daniel Lundh PCS 8905 |
||
|
Jag tror det är ganska viktigt att spjället stänger väldigt tätt mot loppet och att ha en bypass ventil förbi spjället. Då får man en renare och jämnare tomgång, mer lättjusterad.
Sen är de ju inte allt lika kritiskt som på en fögasare som måste ha ett jämt luftflöde hela tiden för att den ska få soppa. Så fort du öppnar spjällen litegrann så blir skillnaderna mellan spjällen försummbar. Du bör också montera in lite vacuumportar under spjällen för att kunna synka dom effektivt. Sen kanske du också vill dra ut ytterligare vaccumportar för tex mapsensor, speciellt om du ska ha turbo. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Re:
Ang gasrespons var svårt att säga hade inte kört bilen på över ett år då. 3.0an med 8,5 i komp är ju inte den vrid starkaste modellen men den knuffade på rätt bra efter 4500varv.
Killen som köpte bilen har grejat en del med tändningen och fått den att gå ännu lite bättre+ en ny mappning. Tanken med bygget var just att de skulle bli turbo, men ork o tid tog slut
_________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
||
|
Hur har det gått för dig med separata spjällhus?
Själv lyckades jag spräcka plast insuget på min 74:a så är väl mer eller mindre inne på din variant alt. annat eftermarknads sprut. / Jocke _________________ Joakim Boman Triumph TR6 PI Kompressor 1974 Porsche 911s 1974 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6418 besök totalt |