Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälp med att välja 4wd bil att bygga på
<<   1, 2
5214 besök totalt
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



hej hej

röstar på en gammal audi 80 eller 90 från 80-87 med manuellt låsbara diffar så kan du ju välja aom du vill åka fram , bak eller fyrhjulsdrivet.
min gamla 80q -85 väger under 1200med mig i, iof med 4cyl motor.
en sedan får man för ca 10000 och en coupe för något mer.
visst bilarna är rätt framtunga men extremt hållbara och det finns obegränsat med kul delar att få tag i.
har börjat lite nätt på lättningen av min


mvh dennis

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Re: hej hej

s2dennis skrev:
röstar på en gammal audi 80 eller 90 från 80-87 med manuellt låsbara diffar så kan du ju välja aom du vill åka fram , bak eller fyrhjulsdrivet.
min gamla 80q -85 väger under 1200med mig i, iof med 4cyl motor.
en sedan får man för ca 10000 och en coupe för något mer.
visst bilarna är rätt framtunga men extremt hållbara och det finns obegränsat med kul delar att få tag i.
har börjat lite nätt på lättningen av min


mvh dennis


Är dom mellan 80-87 lika understyrda som brorsans audi 80 quattro med V6a från 92?
Den får min saab 900 att verka överstyrd men det kanske är mest körteknik det handlar om?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

Re: Hjälp med att välja 4wd bil att bygga på

Rolle Scirocco skrev:
lindgren skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Emil Jönsson skrev:


onT: Är du intresserad så vet jag var det står en Golf2 syncro...


Ren tvåhjulsdriven bil med hjälpdrivning om bakhjulen spinner när du drar hästkärran på en lerig stallbacke eller drar upp din eka ur vattnet.

Drivlinan håller inte för mycket effekt eller hård körning.


Går det att få en bakhjulsdriven golf då,som håller? det vore juh kanske ett roligt projekt i framtiden..



Jepp, inga problem alls. Skaffa en bakaxel från en bakhjulsdriven bil som håller för din tänkta effekt, samt likadant med kardan och låda. Sedan få dit grejorna och hoppas på det bästa.

Enklast är nog att landa rätt antal tusenlappar framför ägaren till 'Stötdämparexpertengolfen' och övertala honom att sälja.
Den har väl börjat hålla och fungera.







_________________
Magnus Thomé
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
Re: hej hej

s2dennis skrev:
röstar på en gammal audi 80 eller 90 från 80-87 med manuellt låsbara diffar så kan du ju välja aom du vill åka fram , bak eller fyrhjulsdrivet.
min gamla 80q -85 väger under 1200med mig i, iof med 4cyl motor.
en sedan får man för ca 10000 och en coupe för något mer.
visst bilarna är rätt framtunga men extremt hållbara och det finns obegränsat med kul delar att få tag i.
har börjat lite nätt på lättningen av min


mvh dennis


det bidde alternativ
Audi 80q -85
har du delar över?

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: hej hej

Jag har väl kanske lite grejjer över sen jag tävlade med Audi, förutom en hel bil då... :P

ska kika i garaget i helgen. Är nog mest rallyslitagedelar dock, länkarmar, bryggor mm.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Re: Hjälp med att välja 4wd bil att bygga på

Magnus Thomé skrev:
Rolle Scirocco skrev:
lindgren skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Emil Jönsson skrev:


onT: Är du intresserad så vet jag var det står en Golf2 syncro...


Ren tvåhjulsdriven bil med hjälpdrivning om bakhjulen spinner när du drar hästkärran på en lerig stallbacke eller drar upp din eka ur vattnet.

Drivlinan håller inte för mycket effekt eller hård körning.


Går det att få en bakhjulsdriven golf då,som håller? det vore juh kanske ett roligt projekt i framtiden..



Jepp, inga problem alls. Skaffa en bakaxel från en bakhjulsdriven bil som håller för din tänkta effekt, samt likadant med kardan och låda. Sedan få dit grejorna och hoppas på det bästa.

Enklast är nog att landa rätt antal tusenlappar framför ägaren till 'Stötdämparexpertengolfen' och övertala honom att sälja.
Den har väl börjat hålla och fungera.







Sierra?
Ser ut som ett Fordbygge.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8070



Re:

KristianAE86 skrev:
Drar jämt med en Ferrari 360 Modena från 140-240kmh


Tillåt mig att tvivla, starkt! 240hk och 4wd på 1240 kilo åker INTE jämnt med en Modena i dem farterna, inte med så lite mos...

EDIT: En toklättad lancia med massa mos skulle jag kunna tänka mig!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Re:

erikjakan skrev:
KristianAE86 skrev:
Drar jämt med en Ferrari 360 Modena från 140-240kmh


Tillåt mig att tvivla, starkt! 240hk och 4wd på 1240 kilo åker INTE jämnt med en Modena i dem farterna, inte med så lite mos...

Instämmer. En "vanlig" F360 ligger väl på 400 hk och max 1350 kg? Dessutom är ju 4WD bara till nackdel så fort Ferrarin slutat spinna... 360:n kanske har lite smalare register (högvarvig sugmotor), men det är väl tillåtet att växla?

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re:

erikjakan skrev:

Tillåt mig att tvivla, starkt! 240hk och 4wd på 1240 kilo åker INTE jämnt med en Modena i dem farterna, inte med så lite mos...

EDIT: En toklättad lancia med massa mos skulle jag kunna tänka mig!

MVH Erik


INte lönt att diskutera med er - här blir man ju halshuggen direkt. thumbs down

Inte jag som körde & var inte med, var en kompis som var på Autobahn med sin EVo1
& detta berättade han & jag ser ingen anledning att tvivla - varför skulle du ?
Har du kört en EVo1-2-3 överhuvudtaget ? Ne trodde inte det heller !

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
Re:

KristianAE86 skrev:
En EVo 1-2-3 kan man hitta för 15000kr i ENgland

1240kg...
240-250hk...
0-100 4,5sek...

Drar jämt med en Ferrari 360 Modena från 140-240kmh


Jag sökte lite efter bilar i england..(trevlig bil,jag har provat och dom är onekligen potenta!)
Men jag gick bet. Kan du posta några bra länkar, antigen här eller via pm?
Misstänker att det är deras försäkringar som gör dom så billiga...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10601



Re:

KristianAE86 skrev:
erikjakan skrev:

Tillåt mig att tvivla, starkt! 240hk och 4wd på 1240 kilo åker INTE jämnt med en Modena i dem farterna, inte med så lite mos...

EDIT: En toklättad lancia med massa mos skulle jag kunna tänka mig!

MVH Erik


INte lönt att diskutera med er - här blir man ju halshuggen direkt. thumbs down

Inte jag som körde & var inte med, var en kompis som var på Autobahn med sin EVo1
& detta berättade han & jag ser ingen anledning att tvivla - varför skulle du ?
Har du kört en EVo1-2-3 överhuvudtaget ? Ne trodde inte det heller !


Det måste vara något fel, jag kunde med nöd och näppe hålla en 355:a Stradale inom räckhåll i en Porsche 944 turbo Cup med något mer effekt på Anderstorp.

_________________
Anders Hansson
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Re:

KristianAE86 skrev:
erikjakan skrev:

Tillåt mig att tvivla, starkt! 240hk och 4wd på 1240 kilo åker INTE jämnt med en Modena i dem farterna, inte med så lite mos...

EDIT: En toklättad lancia med massa mos skulle jag kunna tänka mig!

MVH Erik


INte lönt att diskutera med er - här blir man ju halshuggen direkt. thumbs down

Inte jag som körde & var inte med, var en kompis som var på Autobahn med sin EVo1
& detta berättade han & jag ser ingen anledning att tvivla - varför skulle du ?
Har du kört en EVo1-2-3 överhuvudtaget ? Ne trodde inte det heller !


JAG har kört Evo 1, 2 & 3 i både org utförande och i lätt trimmade utföranden och dessutom kört 2st 360 Modena och 4 st 360 Modena med F1 låda genom åren. Det är inte en enda liten fis i rymden att Ferrari föraren gasade. Det är som natt och dag i de där hastigheterna du pratar om. Inte ens i närheten.

Sluta tro på saker som inte är trovärdiga. Låter det för bra för att vara sant så är det oftast det min käre Kristian.

_________________
Christian Lange
458
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8070



Re:

KristianAE86 skrev:
erikjakan skrev:

Tillåt mig att tvivla, starkt! 240hk och 4wd på 1240 kilo åker INTE jämnt med en Modena i dem farterna, inte med så lite mos...

EDIT: En toklättad lancia med massa mos skulle jag kunna tänka mig!

MVH Erik


INte lönt att diskutera med er - här blir man ju halshuggen direkt. thumbs down

Inte jag som körde & var inte med, var en kompis som var på Autobahn med sin EVo1
& detta berättade han & jag ser ingen anledning att tvivla - varför skulle du ?
Har du kört en EVo1-2-3 överhuvudtaget ? Ne trodde inte det heller !


Ursäkta mig för halshuggningen, men kika lite på siffrorna så ser du att nåt e galet

Nej jag har inte kört en EVo av någon modell, däremot har jag tokslaktat några lätt masserade evosar med min blåa Opel, och den blåa Opeln har inte en sportkeps mot nån 360 modena, det kan jag lova!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3352



Re:

KristianAE86 skrev:
erikjakan skrev:

Tillåt mig att tvivla, starkt! 240hk och 4wd på 1240 kilo åker INTE jämnt med en Modena i dem farterna, inte med så lite mos...

EDIT: En toklättad lancia med massa mos skulle jag kunna tänka mig!

MVH Erik


INte lönt att diskutera med er - här blir man ju halshuggen direkt. thumbs down

Inte jag som körde & var inte med, var en kompis som var på Autobahn med sin EVo1
& detta berättade han & jag ser ingen anledning att tvivla - varför skulle du ?
Har du kört en EVo1-2-3 överhuvudtaget ? Ne trodde inte det heller !


ta av dej skygglapparna och titta på prestandasiffror, man ska inte alltid lita på folk som snackar.
finns inte ens chans i världen att en evo skulla klara att hålla jämna nötter i dom hastigheterna

för att inte förstöra tråden så lägger jag mina 50cent på en 80quattro med s2 drvlina =)

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälp med att välja 4wd bil att bygga på
<<   1, 2
5214 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande