| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lotus Europa motor alternativ
|
5025 besök totalt |
|
Jag sitter och funderar på att förskaffa mig en S2 Europa till ban träffar och dylikt. Men Renault motorn känns lite seg... Så jag sitter här och funderar på vad man kan göra. En 1300cc Hayabusa känns som ett naturligt val, lätt och varv villig och i Colin's anda. Men vad sjutton gjör man med växel lådan? och 5 växlad låda känns bra också. Diff-broms känns som en bra idé. Så jag försöker att klura ut vad och hur mycket... Alla ideér är välkomna! Niclas _________________ Niclas Ericson 1969 Alfa Bertone | 2006 SAABaru 9-2X Aero | Snart 2016 Alfa 4C |
||||
|
Hayabusamotorn är ju ihopbyggd med en 6-växlad sekventiell låda, så enklast är väl att sätta motorn på tvären (modell Elise) och köra med kedjekonverterad diff. MC-motoriserade Radical och liknande brukar ha denna lösningen.
EDIT: En sak att tänka på där bara: Europans orginalram är väl inte riktigt avsedd för att ha motorn på tvären, om man säger så. Det är ju en ryggradsram med ett Y bakåt, så motorn hamnar ganska långt bak innan det blir brett nog. En Hayabusamotor är väl inte så stor iofs, så det kan eventuellt funka...
Annars får man väl göra en kortversion av det man brukar göra på Seven: Koppla en kardanaxel på drevet och sätt en Sierra-klump eller liknande i andra änden av kardanen. (Det senare alltså som det brukar se ut på en Seven med delad bakaxel eller De Dion.) På en mittmotorbil kan man ju i så fall skippa kardanen och bara sätta en hardy-skiva eller något emellan - eller köra med kedja, så har man en möjlighet att växla om utan att byta krans och drev i klumpen. Dessvärre har inte de intressanta MC-lådorna back, men man kan väl göra som många Westfield-byggare med MC-motor: Använd en startmotor att backa med. Hyfsat billig och lätt lösning, som inte snor effekt när man kör framåt.
Intressant idé iaf! Varför inte en RST V8 med kompressor, när man ändå håller på? Den konfigurationen är ju inne nu, tydligen - och i en seriös Europa skulle det ju t o m kunna gå att köra med.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Toyota 4AGE (effektiv högvarvig BDAkopia)?
Vet inte om det finns lämpliga växellådor färdiga men adaptrar brukar gå att göra. Exempel http://www.lotustalk.com/forums/f3/e Men 130-200hk kanske inte räcker (det har ju gått lite inflation i motoreffekter, mest drivet av höga vikter som en Europa inte direkt är drabbad av)?
|
||||
|
En längsmed motor tror jag är ett måste, "Y"et där bak är inte så brett. Jag skulle vilja bygga något i Colin's anda, så lätt och litet känns rätt. En tidig tanke var att man kunde ta en SAAB 900 turbo motor med växel-låda och bara droppa ned. Men det känns lite för präktigt... Och till en sådan lätt och precis bil så känns sug-motor lite rätt tror jag... Någonstans omkring 130-170 hästar borde vara nog till under 700kg bil.
En Subaru turbo Boxer med 914 låda var en tanke också, men på något sätt känns det inte rätt heller och jag tror att motorn är för bred. N _________________ Niclas Ericson 1969 Alfa Bertone | 2006 SAABaru 9-2X Aero | Snart 2016 Alfa 4C |
||||
|
Re:
ouahahaha! Tillräckligt med effekt finns inte. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Europa
Det som fungerar här hos oss i vedala är ju Europa med Hewland låda o VW/audi motor info: http://www.modsport.scorpionshops.co _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||||
|
Re:
Mja... Jag har ju inte vägt och bänkat osv (än), men 170+ hästar på storleksordning 600 kg har inte fått mig att släppa funderingarna på 3-litersmotor, kompressor och sådant...
Det slutar ju osa gummi när man lägger i 3:an!
Dessutom får en mittmotorbil bättre bett när man drar på, så där kan man nog öka på effekten en bit till innan det blir mer strul än nytta. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Re:
Det är ju bara att ta motorn ur bilen du sitter i på din avatar.
http://www.banks-europa.co.uk/articl Är väl tyvärr för tung för att vara i Colins anda.
_________________ /David Söderblom |
||||
|
Inte för att var den som är den, men behöver världen ännu en slaktad europa, dom går ju åt rätt friskt..Ska du ändå kapa sönder och byta motor kan du väl börja med en toyota mr2 eller nåt åt det hållet...
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
Mja, är inte det än aluminiummotor med ganska få kammaxlar, ventiler och annat onödigt skrot? Borde i så fall iaf inte vara tyngre än twin-cam-motorn som sitter i Specialen...
Kan ju iofs förstå folk som inte vill börja kapa i någon tung, trist konservburk där ungefär allt är fel från början... Längre väg till den ultimata plastklädda rörhögen därifrån ju.
Fast vad beträffar Europa så håller jag med; en äkta Lotus borde man hålla original, eller möjligen trimma på tidsenligt sätt. Bakvagnen och lite sådant får man iofs göra något åt om den ska hålla att köra med, men det kan man göra diskret utan att bygga om halva bilen. Vill man bygga "Europa", men ändå köra med modern teknik så tillverkar ju Banks Engineering hela bilen + egna varianter. (Rörram, moderniserad aerodynamik osv.) Kostar ju iofs en slant och/eller en massa jobb, men till viss del är det väl helt enkelt så att man får vad man betalar för. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Alfa motorer är ju kul, men känns lite fel till en Lotus, å andra sidan så jar hag en sådan Glenwood 3.45L, 4cam här som jag tänkte sätta in GTV6an... Men i en Europa hmmm det skulle ju kunna vara elakt 330 HP...
Jag tror nog, något lätt och smått som man kan pula in utan att förstöra ramen är nog vad jag funderar på. N _________________ Niclas Ericson 1969 Alfa Bertone | 2006 SAABaru 9-2X Aero | Snart 2016 Alfa 4C |
||||
|
Re:
Ursäkta OT, men jag kommer ingenstans på Glenwoods site med FF3... Vad väger ett sådant där bygge, vad varvar den, och vilken prisklass handlar det om?
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Motorn ska tåla 8000, men det tror jag att jag inte kommer att ligga på så ofta, jag sätter nog datorn på 7200-7500 "soft" limiter. Jag tycker inte att det är så kul att diskutera pengar på ett öppet forum, jag PMade dig vad det kostade.
/N _________________ Niclas Ericson 1969 Alfa Bertone | 2006 SAABaru 9-2X Aero | Snart 2016 Alfa 4C |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5025 besök totalt |