| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Varför läcker mina packningar?
|
1743 besök totalt |
|
Jag blir ju deperimerad!
Hade först ett litet standard-toyota-oljeläckage vid oljepumpen, eller rättare sagt mellan bröstkåpan och blocket där oljepumpen sitter. Tänkte att lite packning på tub skulle fixa det. Det gjorde det inte, det blev bara värre. Då köpte jag ny orginal packning hos toyota, gjorde allt rent och fint och monterade enligt konstens alla regler. Nu läcker det mer än någonsin. Jag förstår inte varför. Jag har gjort rent allt klokt och skrapat bort den gammla packningen, dragit skruvarna (m6) så hårt jag vågat, ändå läcker det. Bör man rugga upp ytan innan med lite fint sandpapper för att det ska hålla tätt eller vad kan jag ha gjort för fel?
Har ni varit med om något liknande? _________________ /David Johansson |
||||||
|
Re: Varför läcker mina packningar?
Bara för att kolla är du 100% säker att det är just runt packningsytan det läcker _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
M6 skruv brukar normalt dras med HÖGST 10Nm. Betydligt högre moment resulterar i att bröstkåpan slår sig... _________________ Roland Johansson |
||||||
|
_________________ /David Johansson |
||||||
|
Gör om gör rätt. Du kan ju ta bröstkåpan och hålla den mot en planlinjal och titta mot solen eller ett ljuskälla och se om den verkar ha deformerats eller om det bara är vid inspänning. Finns det utrymme kan man slipa av den på en planskiva. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Mjo.
Jag har en reservdelsbil också som jag kan ta kåpan ifrån. Kommer packningen fungera att använda igen tro eller är den förstörd nu när jag dragit åt för hårt? Måste jag ha en ny så måste den beställas och då kommer jag inte ha den förän i mitten av nästa vecka. _________________ /David Johansson |
||||||
|
Re:
om jag inte var absolut tvungen att använda bilen skulle jag göra det rätt direkt, brukar kosta både pengar och energi att göra det 4ggr. Med största säkerhet är den lite för hoppressad. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
kolla att kåpan inte är sprucken.
jag hade ett liknande problem med ett termostathus. när jag skruvade dit det för tredje gången så gick det var helt. då såg man spår av en gammal sprick. Men man såg inte sprickan innan den gick av helt.. Man hade troligen sett den om hade letat efter den. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
|
Upptäckte att vevhusventlationens slang var så böjd att det i princip va stopp i den. Kan det vara så att detta hjälpt till att få packningen att läcka?
Ny packning beställd idag btw och vevhusventilationen ska fixas. _________________ /David Johansson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1743 besök totalt |