Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Renault Megane R26.R - 8.17 fullvarv
1, 2   >>
4751 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Renault Megane R26.R - 8.17 fullvarv

En ny sub-8-min-BTG-bil för under 300 kkr. Fullvarv på 8.17...samma tid som Porsche 996 C2, Aston Martin Vanquish och Ferrari F355. De har tydligen kört 8.12 med r-däck.

http://www.pistonheads.com/news/default.asp?storyId=18418

osäkert huruvida Renault Sverige kommer ta in bilen...








Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
och här är 8.17 varvet. Skönt "Darth Vader-ljud".

http://fr.youtube.com/watch?v=iGfKhQQlduw
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11952



Re:

PeterF skrev:
och här är 8.17 varvet. Skönt "Darth Vader-ljud".

http://fr.youtube.com/watch?v=iGfKhQQlduw


Imponerande thumbs up thumbs up Hur mycket effekt har en sån där rackare?

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

bmw130 skrev:
Imponerande thumbs up thumbs up Hur mycket effekt har en sån där rackare?


230 hk.

http://www.renaultsport.co.uk/roadcars/meganer26r/specifications.asp
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10571



Ett klassiskt trick att sälja fler bilar av standardmodellen är att ge ut specialmodeller före ett generationsbyte. Säljstarten på den här är strax före lanseringen av nästa Megane.

_________________
Anders Hansson
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Jo men det är sällan detta klassiska trick innebär fabriksbur samt fabrikslättning mm. Helt klart ett vinnande concept. Kommer den med SMG, DSG, DKG etc?

På sin höjd brukar väl en del märken låta dekaltrimma samt kanske lite motormassage och andra former på lampor etc, allt för att boosta försäljningen inför nya modeller osv.

Denna torde väl ändå vara mer rätt än nya Ford RS just pga bur samt lättningsprocessen. Nog har forden mer effekt, men effekt är ju inte allt

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Den är 123 kg lättre än den "vanliga" R26 - helt rätt koncept!

Kommer bara tillverkas i 450 ex. Om det kommer någon till Sverige blir väl priset gissningsvis 260-280 kkr.

8.12 på r-däck blir ju ca 7.50 BTG.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10571



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Jo men det är sällan detta klassiska trick innebär fabriksbur samt fabrikslättning mm. Helt klart ett vinnande concept. Kommer den med SMG, DSG, DKG etc?

På sin höjd brukar väl en del märken låta dekaltrimma samt kanske lite motormassage och andra former på lampor etc, allt för att boosta försäljningen inför nya modeller osv.

Denna torde väl ändå vara mer rätt än nya Ford RS just pga bur samt lättningsprocessen. Nog har forden mer effekt, men effekt är ju inte allt


Jag läste specen lite och det verkar vara en blandning av R26 delar och Cup-bitar. Största skillnaden var ju annan utväxling (kanske enbart slutväxel?).

Helt klart frän bil, men delarna borde gå att köpa som reservdelar.

Kikade man på landstilldelningen verkar det vara en produkt för UK-marknaden där trackdays är poppis.

_________________
Anders Hansson
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Synd att iallafall jag tycker att den Meganemodellen är så FUL!!!!

Den gamla Meganecoupen var betydligt läckrare. (ägde en sån... )

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11952



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Jo men det är sällan detta klassiska trick innebär fabriksbur samt fabrikslättning mm. Helt klart ett vinnande concept. Kommer den med SMG, DSG, DKG etc?

På sin höjd brukar väl en del märken låta dekaltrimma samt kanske lite motormassage och andra former på lampor etc, allt för att boosta försäljningen inför nya modeller osv.

Denna torde väl ändå vara mer rätt än nya Ford RS just pga bur samt lättningsprocessen. Nog har forden mer effekt, men effekt är ju inte allt


Verkar vara 6-växlad manuell bara tyvärr...men utrustningslistan är ju trevlig:

"Roll cage and Toyo Proxes 888 tyres £700" Ja tack! det borde finnas som option på fler bilar i denna prisklass.... thumbs up

Det ska ju bara tillverkas 450 stycken men de är fördelade enligt följande:
- 230 for the UK
- 126 for France
- 26 for Spain
- 26 for Spain
- 26 for Germany

Vart går de resterande 16 Nån till Sverige kanske?

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10571



Re:

bmw130 skrev:

Det ska ju bara tillverkas 450 stycken men de är fördelade enligt följande:
- 230 for the UK
- 126 for France
- 26 for Spain
- 26 for Spain
- 26 for Germany

Vart går de resterande 16 Nån till Sverige kanske?


Jag litar inte på den listan, dels för att antalet är fel och dels för att Spanien är med två gånger.

om det är någon som vill beställa en bil så kan jag höra med någon av kollegorna om det kan tas en till Sverige direkt. Jobbar på Renaults nordiska HQ.

_________________
Anders Hansson
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Re:

PeterF skrev:
och här är 8.17 varvet. Skönt "Darth Vader-ljud".

http://fr.youtube.com/watch?v=iGfKhQQlduw


Skön hjälm, ser bekant ut. Bör vara en Hans.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Henric_H
Mjölby
Här sen Jul 2005
Inlägg: 124



Peter, kommer det några till sverige slår du väl till är ju din favorit bil

_________________
Henric Hägglund
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1000



Re:

PeterF skrev:
och här är 8.17 varvet. Skönt "Darth Vader-ljud".

http://fr.youtube.com/watch?v=iGfKhQQlduw


Är detta ett sk. Sport Auto varv ???
De börjar tidräkningen i slutet av T13 men slutar den i början av T13

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1169



Den slutar ju vid linjen så det tror jag väl att det är.

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Henric_H skrev:
Peter, kommer det några till sverige slår du väl till är ju din favorit bil


Kan säkert bli så ;-) Har ju kört den vanliga R26an ganska mycket på Ringen, och bilen är riktigt riktigt rolig (och snabb). Säger som Theo på Rent a Race Car.... "In ze rain...nozing, i say nozing, is faster than ze Megane".
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11952



Re:

PeterF skrev:
Henric_H skrev:
Peter, kommer det några till sverige slår du väl till är ju din favorit bil


Kan säkert bli så ;-) Har ju kört den vanliga R26an ganska mycket på Ringen, och bilen är riktigt riktigt rolig (och snabb). Säger som Theo på Rent a Race Car.... "In ze rain...nozing, i say nozing, is faster than ze Megane".


Lite OT kanske, men har du några ungefärliga tider på den vanliga R26:an som du själv kört? Vore intressant! thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

bmw130 skrev:

Lite OT kanske, men har du några ungefärliga tider på den vanliga R26:an som du själv kört? Vore intressant! thumbs up


Nu är ju inte tider intressant ...men...ca 8.50 BTG med trafik, vanliga däck och 110 kg i passargerarstolen (jag är ju dessutom Ringenamatör). Tiden går dock att förbättra betydligt, gissar att ca 8.30 borde vara relativt "enkelt". Horst har ju kört 8.38 fullvarv med den vanliga Meganen, R26 är ju bättre + diff.
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11952



Re:

PeterF skrev:
bmw130 skrev:

Lite OT kanske, men har du några ungefärliga tider på den vanliga R26:an som du själv kört? Vore intressant! thumbs up


Nu är ju inte tider intressant ...men...ca 8.50 BTG med trafik, vanliga däck och 110 kg i passargerarstolen (jag är ju dessutom Ringenamatör). Tiden går dock att förbättra betydligt, gissar att ca 8.30 borde vara relativt "enkelt". Horst har ju kört 8.38 fullvarv med den vanliga Meganen, R26 är ju bättre + diff.


Nu måste vi bena ut lite här, är lite lost på Renault...
Först fanns det väl en vanlig Renault Megané Sport, sen kom det väl en Sport Trophy som Horst körde 8.38 med, men den hade alltså inte diff? Därefter har det alltså kommit en R26 som är lite vassare än Sport Trophy och nu kommer alltså en R26R som bla är 123 kg lättare än R26, har jag fattat det hela då?

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
marcus r33
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 68



Får bältesinfästningen sitta så bak??
Vi brukar gnälla om det på sviestad. Enligt SBF ska det väl 10° lutning enbart?

Grym bil iallfall!!
Ge mig!

_________________
Marcus Lewau
LMS Banracingsektionen
G3 Racing
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

bmw130 skrev:
Nu måste vi bena ut lite här, är lite lost på Renault...
Först fanns det väl en vanlig Renault Megané Sport, sen kom det väl en Sport Trophy som Horst körde 8.38 med, men den hade alltså inte diff? Därefter har det alltså kommit en R26 som är lite vassare än Sport Trophy och nu kommer alltså en R26R som bla är 123 kg lättare än R26, har jag fattat det hela då?


Doktorsavhandling i Megane...men så här har jag fattat det:
Sport Trophy: Horst 8.38
R26: Sport Trophy + diff + 5 hk (säkert andra smågrejor också)
R26R: R26 - 123 kg + vassare chassie (vilket betyder att 8.17 låter väldigt rimligt, snarare i underkant. Steve Sutcliffe (journalist på Autocar) har ju redan kört 8.20 fullvarv, och han är ju knappast någon Ringmeister...)

http://www.renaultsport.co.uk/roadcars/meganer26r/videos/video4.asp

Tycker denna kombo är cool
Citera
Nürburgring
Renault Megane R26.R - 8.17 fullvarv
1, 2   >>
4751 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande