| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Att bygga en bakvagn, mittmonterat?
|
1901 besök totalt |
|
Hej hå, har ställt lite frågor till och från här och håller på med mitt matraprojekt som kan ses under "min bil". Nu håller jag på att fnula på hur jag ska börja mäta för att bygga dubbla a-armar i bak. Jag vet att det finns en väldigt bra bok (tydligen) som jag iofs skall införskaffa när jag har vägarna förbi söder om stan. Nu till frågan: Vad finns det för huvudregler man skall/bör följa när man mäter upp och skall bygga en bakvagn? I min fråga är motorn mittmonterad på tvären. Har funderat på att använda suzi nav då min motor är en G13B, så kör jag tillhörande vxlåda och drivaxlar + nav så gör jag det enkelt för mig. Där får jag en viss bredd på paketet men detta kan jag alltid förlänga eller förkorta med andra drivaxlar. Tips och råd! Skriv på, har ni bilder så får ni gärna illustrera! _________________ Jacob oesterlindh |
||
|
Re: Att bygga en bakvagn, mittmonterat?
För mig skulle det kännas naturligt att provisoriskt (motorlyft el dyl) sätta motor och låda i position i chassiet för att se vad som GÅR att göra, och sedan matcha det med vad jag VILL göra när jag läst de kloka råden i boken. I teorin kan man förståss göra en fin hjulupphängning men du kommer bli ganska styrd av var du kan sätta infästningspunkter, hur långa bärarmarna kan bli, avgassystem, hur hjulnaven ser ut, osv osv Ska bli kul att följa bygget! _________________ Johan Lekås |
||
|
Bra tanke! Jag ska snurra ner karossen vågrät så får jag göra lite som du säger så att man får ett hum om hur hela tinget ska se ut.
Så svårt när det är "första gången" man bygger en bil helt från nya grunder. _________________ Jacob oesterlindh |
||
|
Någon som sett en site där någon kanske byggt en bakvagn med illustrationer så att man får en hum?
EDIT: gör såhär istället för att posta upp tråden igen. Har kommit fram till att det är smartast att bygga allt i ett: Box med drivlina, a-armar, fjädring, a-armar. Ja rubbet sedan fästa detta i ramen på bilen. På så sätt kommer jag kunna lyfta ner boxen när jag skall reparera eller byta ut något. Utan att kapa eller förstöra i bilen, samt att det blir mycket mer lättmekat. Så jag kommer ta de gamla måtten på bilens upphängning och köra på det. Bygga en ram på plats utanför bilen och sedan måtta in mot bilen. Finns det några nackdelar med detta mån tro? _________________ Jacob oesterlindh |
||
|
Precis, det skulle väl vara den enda nackdelen. Men placerar jag balkar vid infästningar så lär det inte vara något problem.
Ska försöka räkna på detta i Inventor och se vad jag får ut för vikt och hållbarhet. Det är ju hur jag ska lägga pinnarna/fyrkantsrören som är lite klurigt. _________________ Jacob oesterlindh |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1901 besök totalt |