Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
SÅLD:::: Ford Escort 1600 mk2 kombi -76::: SÅLD
1 besök senaste veckan (4397 totalt)
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530


Trådstartare
SÅLD:::: Ford Escort 1600 mk2 kombi -76::: SÅLD



Jahapp! Då är BruxFåårrden SÅLD



Escort 1,6 mk2 kombi -76:a , troligen mellan 20-30000 mil
Den har dragkrok,motorvärmare och kupeuttag med tidur,Blaupunkt CD-RDS-radio.
Bra ljusanläggning
Det sitter Fiesta XR2 stolar fram,kanske behåller dem till Tanisen.
Saknar tyvärr en del inredning i bagagen.
Friska bromsar med renoverade ok och relativt nya trummor.
Nybytt avgaseri.
Elektronisk tändning från Fiesta.
Nytt kyl.
Elkylfläkt.(nu svamlar husse , jag har hondan ingen elkylfläkt)
Batteri i reservhjulsbaljan.
Vänster tröskel bytt och höger plus lite annat smått lagat i våras .
Inget för orginalfantasten då den är ganska slarvigt lagad-98:a av tidigare ägare, men det är ju en udda bil som kanske kan bli en rolig sportkombi

Pris under 10000 om det inte blir slagsmål om den ...eller pengar och lite piggare motor till Tanisen kanske.


Peter 0735819970

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Byte mot en Zetecmotor och typ9-låda plus lite stålar?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



Hade jag inte haft en silvrig sparbössa redan, så hade jag klippt den direkt!

Stenhård Retro Ford!

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



En fråga till. Vad får den dra och om man behöver byta dragkroken, finns de att köpa ännu?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530


Trådstartare
Roger
Zetec utan växellåda + pengar = intressant , hur pass rwd är motorn?
Hmm,minns inte för tillfället om det är 700 eller 750 kg. Tror det är 750... Återkommer om det.
Draget är rediga grejer, inget bjäffs från 80-90-tal som rostar sönder innan man hinner säga besiktning
och det lär inte ramla ut nåt ur närmaste buske om man sparkar till där
Peter

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Rwd på lådan... Ett nållager och en koppling från en Pintomotor.
Finns hur mycket som helst om det på nätet.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530


Trådstartare
igen!
ok , inga fästen,kylvattengrejer eller annat...bara motor och svänghjul/koppling???

Finns det nån bra sida med ritning/skisser med lite mått å så för rwd-konverteringarna ???

och det är en 2-liters av vilken sort ???

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Re:

Peter Karlsson skrev:
igen!
ok , inga fästen,kylvattengrejer eller annat...bara motor och svänghjul/koppling???

Finns det nån bra sida med ritning/skisser med lite mått å så för rwd-konverteringarna ???

och det är en 2-liters av vilken sort ???

Jag har inte själv börjat på något eller forskat närmare. Men det är en väldigt vanlig konvertering.
Hur menar du typ? Den är på två liter, 16v, 130 hk, komplett med kablage och ecu. Jag har köpt den av Håkan(old Blue oval på forumet) på Hallandsåsen och där befinner den sig just nu.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530


Trådstartare
Re:

Roger Gustafsson skrev:

Jag har inte själv börjat på något eller forskat närmare. Men det är en väldigt vanlig konvertering.
Hur menar du typ? Den är på två liter, 16v, 130 hk, komplett med kablage och ecu. Jag har köpt den av Håkan(old Blue oval på forumet) på Hallandsåsen och där befinner den sig just nu.



ok , en tidig rackare då. Miltal och skick , ompackad ???

Finns det inte 3 sorter "tidig" , Zetec-E , och "svarttopp" ???


Förresten , vad har du för planer för den lille kombin ??

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Re:

Peter Karlsson skrev:
Roger Gustafsson skrev:

Jag har inte själv börjat på något eller forskat närmare. Men det är en väldigt vanlig konvertering.
Hur menar du typ? Den är på två liter, 16v, 130 hk, komplett med kablage och ecu. Jag har köpt den av Håkan(old Blue oval på forumet) på Hallandsåsen och där befinner den sig just nu.



ok , en tidig rackare då. Miltal och skick , ompackad ???

Finns det inte 3 sorter "tidig" , Zetec-E , och "svarttopp" ???


Förresten , vad har du för planer för den lille kombin ??

Maila HP o fråga. Han kan, svarar han inte är han nog ute o glider i sin Mk1
Jag tänkte ha den som världens coolaste bruksbil. Traila racebilen med kanske... Hade varit så Ubercoolt!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530


Trådstartare
Re:

Roger Gustafsson skrev:

Maila HP o fråga. Han kan, svarar han inte är han nog ute o glider i sin Mk1
Jag tänkte ha den som världens coolaste bruksbil. Traila racebilen med kanske... Hade varit så Ubercoolt!


ok , får göra så.

Hmm , då får du ha en rackarns lätt kärra å lika lätt racerbil...

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Re:

Peter Karlsson skrev:
Roger Gustafsson skrev:

Maila HP o fråga. Han kan, svarar han inte är han nog ute o glider i sin Mk1
Jag tänkte ha den som världens coolaste bruksbil. Traila racebilen med kanske... Hade varit så Ubercoolt!


ok , får göra så.

Hmm , då får du ha en rackarns lätt kärra å lika lätt racerbil...

Jag åberopar E-kort och hoppas på det bästa

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530


Trådstartare
Re:

Roger Gustafsson skrev:

Jag åberopar E-kort och hoppas på det bästa


Det tror jag inte sheriffen köper.

Du har PM....

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5974



Re:

Peter Karlsson skrev:
Finns det inte 3 sorter "tidig" , Zetec-E , och "svarttopp" ???
Finns mycket info på den här sidan http://www.zetec-cat.co.uk/

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



"The standard 2.0 litre Zetec flywheel is quite heavy (approx 9.9kg excluding clutch - 10.5kg including clutch) therefore I would recommend sourcing a flywheel from a 1.8 or 1.6 Zetec as they are just over 1kg lighter (approx 8.8kg including clutch). If opting for a 2.0 Zetec flywheel, you will require a standard 2.0 Zetec clutch and a clutch release bearing from a 1971-88 Ford Transit 2.4/2.5 diesel (Quinton Hazell part CCT303).

The 1.6 and 1.8 litre Zetec flywheel can also be used and, as stated above, these are around 1kg lighter than the one from the 2.0 litre engine. This will require a standard Mondeo 1.6/1.8 Zetec clutch plate and cover, along with a clutch release bearing from a 1972-1984 Ford Capri 1.6 OHC or 1970-1982 Ford Cortina 1.6 OHC (Quinton Hazell part CCT133) "

Tack Super7, visste att jag läst det någonstans.. thumbs up

_________________
Håkan Persson
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530


Trådstartare
SÅLD till




_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Underbart skön bil!
Jag blev förvånad över hur komfortabel och pigg den är. Det saknas definitivt i de nya småbilarna från Ford.

Tack för en god affär från en ytterst nöjd köpare! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
SÄLJES
SÅLD:::: Ford Escort 1600 mk2 kombi -76::: SÅLD
1 besök senaste veckan (4397 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande