| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med effektmotstånd till kylfläkt.
|
929 besök totalt |
|
Givaren till kylfläkten på BMWn pajade för nått år sen, sen dess har jag haft manuell inkoppling av den, nu har ny givare införskaffats, men motståndet till lågfarten är trasigt, och det känns onödigt att den ska gå på fullfart, det tar ju effekt från motorn
Motståndet som sitter på står det inget på (orginal M3 E30 fläkt) men jag har mätt att den drar ca 28A vid 12,5 volt, och det blir ju en bit över 300 watt, Elfa har inget över 300 watt. 2 motstånd på 200 vatt ?? serie eller paralellt ?? Farmförallt vad kan vara lämpligt motstånd i ohm ?? _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
|
Inget svar, men jag har fått svar av Elfa, 2 lämpliga motstånd skulle kosta 750:-, så jag lägger den iden på hyllan.
om nån undrar är orginalmotståndet på 6 ohm. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
|
ohms lag.
om originalmotståndet är 6 ohm och låt säga att vi lägger all spänning över denna I=U/R > 12v/6=2A. Effekten över motståndet blir då. P=U*I > 12*2=24W. om jag fattat det rätt... Motståndet kan max ha 12v över sig och då bränner den bort 24w. I serie med en fläkt så får den mindre spänning över sig då fläkten tar en viss del av spänningsfallet. Och bränner då bort mindre än 24w. Var originalmotståndet på 6 ohm verkligen? Jag hoppas jag inte är ute och cyklar..
/Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
|
6 ohm är helt orimligt. Ett sannolikt värde är snarare bråkdelar av ohm.
Jag föreslår att du struntar i halvfarten helt. Enda gången fläkten skall gå är i depån och då spelar förbrukningen ingen roll. Vid körning är fläkten alltid avslagen, annars har du kylproblem och dem löser man inte med kylfläkten. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
![]() |
Skruva banåkabil
|
929 besök totalt |