| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Slitage på Corsa däck
|
4026 besök totalt |
|
Slitage på Corsa däck
Hej, Det sitter Pirelli Corsa däck på min bil där höger fram har slitits lite märkligt. Jag ska till Gotland om någon vecka och behöver lite råd, ska jag låta detta däck sitta kvar eller ska jag byta ut det mot ett nytt? Det är endast höger fram som ser ut så här, vänster fram är jämnt slitet. Höger sida är insida, vet att jag åkte rätt så hårt i Startkurvan och Krönet på Mantorp därav det hårda slitaget, men frågan är om jag vågar köra en träff till eller bör byta till nya däck?
_________________ Rehan Mirza |
||||||
|
Byt.
Väldigt lite gummi kvar ner till stommen. Så det är på insidan som det sliter hårt? Låter som om det är i högerkurvor som slitaget uppstår IMo, däcket "släpas" på inre delen av slitbanan runt kurvan. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Har 2.5 grader negativ camber, detta är satt till max. Det roliga är att vänster fram ser otroligt fint ut i jämförelse, jämnt och fint slitage, bägge sidorna har lika mycket camber.
MaZ, om det är högerdäcket som släpas i runt i höger kurvor är det för mycket toe out eller är det något annat som inte stämmer? Körde Bridgestone RE540 innan dessa och har inte upplevt samma däckslitage
||||||
|
Re:
Öka Camber på höger fram. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
Mer camber höger fram lär inte hjälpa något snarare förvärra då slitaget är på insidan av däcket. Jag tror att MaZ är inne på rätt linje att höger däck släpas fram i högerkurvor. Ska bygga en liten rigg för att mäta toe. _________________ Rehan Mirza |
||||||
|
Re:
Jag sa' Öka (exempelvis från - 2,5 till - 1,5). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Fredrik, bilen rullade ca 25 mil från banan så ev däcksrester kan ha försvunnit på E4:an. Men när jag tänker efter så plockade min förra däck upp betydligt mer gummirester än vad Corsa däcken har gjort. Det kan vara så att jag kör på mer attack nu, men jag brukar köra relativt lugnt i ca 2 varv innan jag kliver på för fullt. 1600kg inkl mig väger bilen, så visst är det lite vikt som ska baxas runt. Jag brukar inte ha problem med att få upp värmen, både luften och gummit var väldigt varmt sist, så visst fick jag upp värmen.
Nu är det så att däcken är från 2001 har legat lagrade korrekt fram till 2007 då jag köpte dom. Men jag har aldrig tyckt att dom ger det där greppet som jag förväntar mig av r-däck, Fredriks observation angående att dom inte plockar upp gummirester kan är ett tecken på att dom helt enkelt har blivit för gamla och förlorat lite av sitt grepp/klibbighet. Ice, ok jag misstolkade dig, har varit ute i garaget och snabbmätt camber med ett vattenpass och det ser väldigt lika ut på bägge hjulen. Hur vanligt är det att man kör med olika camber på höger resp vänster? _________________ Rehan Mirza |
||||||
|
Re:
Nog inte så vanligt bland bilar med gatorientering tror jag. Jag tror folk i allmänhet tror att det är obra, vilket jag anser är feltänkt. Vanligare bland banorienterade bilar (räserbilar) tror jag, det är ju liksom så att på alla banor så svänger man 360 grader mer åt ett håll per varv, oftast åt höger (sturup undantag). Jag tycker det är smartare med jämnt och fint däckslitage och bra biluppträdande än att det är symmetri i siffrorna i hjulvinkelprotokollet. _________________ Pär Hylander |
||||||
|
Re:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Var till Bauhaus idag och köpte virke för att bygga en "toe mätar ställning". Efter lite mätning så kom jag fram till att jag hade 6mm toeout mätt i bak/fram kant av fälgen. Efter diverse krypande, skruvande och mätande så kom jag när noll mm. Eftersom jag hade så pass mycket toeout så kan man starkt misstänka att det har varit problemet.
||||||
![]() |
Däck för banåka
Slitage på Corsa däck
|
4026 besök totalt |