| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljetermostat?
|
2584 besök totalt |
|
Oljetermostat?
Hej! Jag har ett par frågor som jag hoppas någon kan svara på! Har tidigare diskuterat detta men jag känner att det inte bara kan vara tws:en som gör att motoroljan blir varm. Har rådfrågat andra Z3 M ägare och de har inte samma olje temp som jag har. Igår när jag körde på motorvägen i 120km/h hade jag en oljetemp som varierade mellan 100 - 107grader, ingen hårdkörning alls. Har känt på oljekylaren vid temp mellan 110-118 grader och den var kall. Någon som vet när oljekylaren öppnar? Någon som har en aning om var oljetermostaten sitter? En kompis var på BMW och skulle beställa en ny, men de hittade den inte i ETK:n. Tacksam för svar
Mvh Christian Fritzon |
||||
|
Allo freunde!
Fritt saxat ur denna tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Enligt Bells bok "Modern engine tuning" är 90-110 optimalt, 120-130 okej i en fräsch motor, och upp till 150 acceptabelt under korta stunder. Har haft liknande problem med 10w60 olja som har förvunnit efter byte till 5w40 olja. Jag var då uppe i 150* och den sjönk till 120* efter oljebyte. Att tjockare olja ger högre oljetemperatur är väl känt, fast en temperaturskillnad på 20 grader var mycket får jag säga. I regel brukar 150 grader vara max rekommenderad oljetemperatur. 50 varv på Gotland Ring idag utan problem. Oljetemp låg på 120 grader med tunnare olja. Så oljeteorin stämmer! Har du kollat vad de andra Z3M-åkarna kör på för olja? Borde börja i den änden. Sedan får vi kolla om oljekylaren blir varm över huvud taget. Är den kall, trots hårdkörning, så måste oljetermostaten vara kass. Det är vad jag tror. _________________ L-P Johnsson |
||||
|
Hmm, jag kan inte mycket om BMW men faktum att oljekylen är kall vid oljetemp runt 110-118 greder tyder i min bok att oljetermostaten har geggat ihop i stängt läge. Dom flesta oljetermostater som jag har kommit i kontakt öppnar runt 90 grader.
Tjockare olja ger visserligen högre oljetemp men visst sjutton ska oljekylen vara varm om oljetempen är 110 grader?? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Jag tycker också att det borde vara fullt flöde genom oljekylaren vid 110 grader. Alltså borde man knappt kunna ta på oljekylaren. Slangarna som går till oljekylaren är kopplade till oljefilterhuset. Oljetermostaten bör sitta i den. Eller? _________________ L-P Johnsson |
||||
|
det är inet så enkelt att det sitter en "sandwich" org som på en del andra märken ??
i min sandwich sitter min termostat... _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||
|
Re:
Sandwich? Har läst om det, men har ingen aning om vad det är. Du får gärna lära mig! _________________ L-P Johnsson |
||||
|
Re:
Mellan oljefilter och block sitter det en pryl som det går två rör till oljekylen från. I och med att den är mellan block och oljefilter kallar man den ofta sandwich. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Ja, då är det bara frågan om hur man går åt problemet. Tror nog att jag provar att gå på de flesta råden sedan tidigare och byter olja. Vet inte hur det står till när oljekylaren släpper igenom oljan, men sist på knutstorp sjönk tempen efter att mätaren passerat 120 grader. Detta måste enligt mig tyda på att min öppnar vid de graderna och uteslutande handlar om viskositeten på oljan.
Men tack till er som försökt att hjälpa mig med problemet. Får se hur mycket temp skillnaden blir i helgen, annars får det bli större ingrepp. Mvh Christian |
||||
|
Re: oljetermostat?
Termostaten öppnar vid 90ºC, den sitter i oljefilterhuset men verkar inte gå att köpa lös. Den sitter bara med en låsring så det går ju att ta lös och koka den för att se att den fungerar. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re:
Det låter snarare som termostat som har geggat ihop och öppnar först vid 120 grader, för att sedan stänga mycket lägre (90 grader?). Dvs. den har väldigt stor hysteres. Jag skulle peta ut termostaten, göra rent den och "koka" den för att se att den funkar, som Niklas sa högre upp. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re: oljetermostat?
Sedär, vad bra! Då vet jag var den sitter. Då hade Elpe rätt i sina aningar Kanske skulle bli en kombination av de båda för bästa resultat. Tackar än en gång för era svar, evigt tacksam
|
||||
|
Tänkte bara uppdatera vad jag fick reda på idag.
Tog kontakt med BMW och kollade vilken olja de rekomenderade. TWS:en var ett rungande svar. De hade även Castrol slx 0w 30 som de tidigare hade använt sig av, men som inte gav det önskade resultatet och gick därför över till TWS oljan. Ringde en känd BMW handlare i Helsingborg och svaret jag fick där var att det inte skulle hjälpa med att byta olja, det är inga problem med TWS oljan. Rådet jag fick av honom var att brygga elfläkten så att den gick hela tiden och därmed kylde motorn. Detta är kanske en god idé när det kommer till bankörning, speciellt när det kommer till sturup som är en krävande bana för bilarna. Korta sk rakor och många svängar. Det jag frågar mig är om fläkten verkligen kyler oljekylaren, men det hjälper förmodligen till viss del. Kände ändå att detta kanske inte riktigt gav mig svar på frågan. Har jag strul med termostaten eller vad. BMW skulle ha 2600:- för oljefilter huset där termostaten sitter, men innan jag fått svar på om det verkligen är den så vill jag avvakta. Ringde en kompis som tog tag i det och ringde ytterligare en kontakt som har mycket med just detta märket att göra. Han förklarade det så att TWS oljan klarar mycket högre temperatur och att det inte skulle vara något problem om man ligger runt 130 grader, dock ska man hålla koll. Problemet med detta är ju att man kollar mer på graderna än på banan. Men han kände dock till en som bytt olja till just 5w 40 och sänkt temperaturen med iallafall 10grader. Har ju ställt en del frågor här inne på rejsa och fått det förklarat för mig bla av Tobbe att 5w 40 olja passar kanon och sänker tempen en hel del i jämförelse med TWS oljan som är 10w 60. Känns lite som att det är väldigt delade åsikter när det gäller oljan och vad som skall användas. Vad jag kommer att göra nu är att det ska bli körning på knutstorp till helgen. Första dagen kör jag på TWS oljan och dag 2 blir det byte till 5w 40. Ska bli riktigt roligt (skadad) att se om det gör hela skillnaden, vilket jag faktiskt tror och hoppas på.
|
||||
|
Vad var det som upplevdes som ett oönskat resultat enligt BMW?
Jag har själv en 5-40 olja i min nu. Den har aldrig gått över 110°.. Men, går den över 105° så sjunker den heller inte förräns motorn står avslagen en stund. Har aldrig känt på oljekylaren då den borde vara varm. Ska försöka göra det för att kontrollera. tilläggas ska att min bil inte körts på bana ännu. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
För att citera en här i stan som har mekat tävlings-BMW sedan Jesus gick i kortbyxor så "håller ju inte motorn för en fullgaskörning härifrån till Stockholm med SLX i". Det var hans fulla övertygelse att den inte ska ha något annat än TWS. Jag litar på honom, men mer än så vet jag inte.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
|
Det svarade han dock aldrig på... Känns inte som att han var någon vidare guru på det.
Var bara något de på BMW förklarat för honom.
Gör det, hade varit kul att veta. Kanske jämföra skillnaden mellan samma typ av bilar. Ska kolla min ordentligt nu när det blir bana. Ska bli roligt att se skillnaden mellan oljorna. Hehehehe, något i den stilen är det nog Claes
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Oljetermostat?
|
2584 besök totalt |