Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Volvo S60R på Ringen
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (9506 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5866



Hur många här har Provkört Nån av R Volvon?
Försäljarana här i Umeå vägrar släppa ut nån provkörning... thumbs down
Men om man typ skrivit på köpekontraktet så går det bra....är svaret man får om man frågar där. >

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



super7 skrev:
Hur många här har Provkört Nån av R Volvon?
Försäljarana här i Umeå vägrar släppa ut nån provkörning... thumbs down
Men om man typ skrivit på köpekontraktet så går det bra....är svaret man får om man frågar där. >


Jag och Erik har provkört V70 R. Undrar om jag får köra ngn bil där igen för säljaren var med i bilen.
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
V70R Film

super7 skrev:
Hur många här har Provkört Nån av R Volvon?


Det var absolut inte det lättaste att få en bil till provkörning, det var stor möda och stort besvär. Ett av argumentet var att de provbilar de haft tidigare av R-snitt hade körts sönder allihopa... Känns ju bra när en säljare börjar relationen med de orden.

Men jag och johann provkörde en V70R till slut.

Film finns här:

http://www.rs6.com/forum/showthread.php?s=&threadid=1334&highl . . . .

Säljaren satt som sagt i bilen vilket kanske sänkte tempot något.
Det sämsta med bilen var att den kändes lite otymplig och vag i styrningen. När man förflyttade tyngdpunkten på bilen var det som om mittenläget var helt dött, sen föll "kulan" över. Antagligen går det att köra betydligt snabbare om man verkligen kan köra bil, men många kommer nog ta det betydligt lugnare pga vagheten i bilen.
S60R lär nog vara bättre på den punkten, förhoppnigsvis en bil att lättare slänga omkring.
Den bilen vi provkörde hade också ett missljud i växellådan som låg konstant när man körde. Kopplade man ur lät ingenting.
Vi får hoppas att det var en förseriebil
Ljudet var helt okej men jag upplevde att det var lite turbolag.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Iom att Johann har lovat att köpa sig en Volvo om den nu skulle visa sig vara snabbare än M3:an runt nordslingan, så misstänker jag att det är han som betalat för att testet inte ska publiceras.

_________________
Anders Dauner
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Johan har nog inte betalt något. Han valde att åka clio som straff.

_________________


Jan Nagy
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Erik B skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Håller helt och hållet med Carl thumbs up Börjar vissa BMW fantaster bli lite oroliga för Volvon?


Absolut inte. Test efter test visar på att Volvon inte är lika snabb som utlovats. Det är inte bra för förtroendet för märket.
Men som jag sa tidigare, det är den bästa Volvon hittills.
Har läst många tester där vissa märken inte lever upp till fabriks siffrorna och där är det ingen som hänger ut dessa bilar Men det är kanske inte lika känsligt så länge det inte är BMW-VOLVo test

_________________

--VVTS--
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Maciek Matwiejczuk skrev:
Erik B skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Håller helt och hållet med Carl thumbs up Börjar vissa BMW fantaster bli lite oroliga för Volvon?


Absolut inte. Test efter test visar på att Volvon inte är lika snabb som utlovats. Det är inte bra för förtroendet för märket.
Men som jag sa tidigare, det är den bästa Volvon hittills.
Har läst många tester där vissa märken inte lever upp till fabriks siffrorna och där är det ingen som hänger ut dessa bilar Men det är kanske inte lika känsligt så länge det inte är BMW-VOLVo test


Nu kan jag inte låta bli längre. (Även om jag är stolt över att lyckats avhålla mig så här länge) Jag måste göra ett inlägg!

Detta inlägg riktar sig mot den omvända pajkastar-märkesfanatism som plumpt går ut på att insinuera att någon annan skulle vara felaktigt/djupt subjektivt engagerad i ett bilmärke - när det i själva verket uppenbarligen är tvärtom.
Det här formuet är till för svängentusiaster, vill man testa sitt komplex så finns Yatzy. Den som känner sig träffad avsågs att träffas!

Mvh/Micke (Som (vilket för ordningens skull kanske skall tilläggas?) kör Vovlo V70))

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



BTG skrev:

Nu kan jag inte låta bli längre. (Även om jag är stolt över att lyckats avhålla mig så här länge) Jag måste göra ett inlägg!

Detta inlägg riktar sig mot den omvända pajkastar-märkesfanatism som plumpt går ut på att insinuera att någon annan skulle vara felaktigt/djupt subjektivt engagerad i ett bilmärke - när det i själva verket uppenbarligen är tvärtom.
Det här formuet är till för svängentusiaster, vill man testa sitt komplex så finns Yatzy. Den som känner sig träffad avsågs att träffas!

Mvh/Micke (Som (vilket för ordningens skull kanske skall tilläggas?) kör Vovlo V70))


Tack Micke!

Håller med dig till fullo.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Jan Nagy skrev:
Johan har nog inte betalt något. Han valde att åka clio som straff.


Jämfört med att åka A4 1.8 TS Quattro är det som en ljuv dröm.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Anders Dauner skrev:
Iom att Johann har lovat att köpa sig en Volvo om den nu skulle visa sig vara snabbare än M3:an runt nordslingan, så misstänker jag att det är han som betalat för att testet inte ska publiceras.


Publiceringen skulle varit i Augusti och jag gjorde löftet igår.
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



johann skrev:
Publiceringen skulle varit i Augusti och jag gjorde löftet igår.

Du kan ju inte bara slå hål på mina konspirationsteorier så där.

_________________
Anders Dauner
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Anders Dauner skrev:
johann skrev:
Publiceringen skulle varit i Augusti och jag gjorde löftet igår.

Du kan ju inte bara slå hål på mina konspirationsteorier så där.


Jag måste ju annars kunde ju folk tro att jag tvivlar på M3.
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
BTG skrev:
Det här formuet är till för svängentusiaster


Jag vill bara förtydliga att vi verkligen i detalj försökt diskutera hur Volvo S60R och V70R skulle klara sig på Ringen, om det är en M3-dödare eller ej. Audi S4 och Alpina B3S kom in i bilden då det gjorts tester på de bilarna tillsammans med Volvon.

Jag hävdar att S60R inte är snabbare på Ringen och har försökt ta de siffror som finns till hjälp för att bevisa det. Jag har svårt att se en bil som på ingen distans är snabbare än en annan plötsligt köra om konkurrenten på Ringen.
Det finns väl ingen som sagt att den ÄR snabbare, bara att den KAN vara det. Jag försöker bevisa motsatsen.

Blir svårt om man inte får diskutera märken men jag hävdar bestämt att jag gjort mitt bästa för att ta reda på hur Volvon svänger.

S60R klarar sig iaf bra i älgtestet med 75 km/h (Teknikens Värld) Det är några kilometer snabbare än S4.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Inte för den har ngn som helst bäring på standardbilar men varifrån kommer uppgifterna att en ETCC-S60 är snabbare än en ETCC-BMW i kurvorna? [/quote]

Jag klockade Rydell och den snabbaste Müller-BMW:n genom Anderstorpskarusellen förra året, lätt match med klocka och stående på depåläktaren, Rydell var klart snabbare, det skilde ca 0.3 sekunder.

Detta från bron till en lägligt placerad pinne innan man börjar bromsa för depåkurvan. Och med flera mätningar, ja....


/Kristoffer

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Vad har en E46 M3 för varvtid på Ringen då?
En standard M3 med original däck alltså, ingen toklättad bil.

/Kristoffer

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Kristoffer R skrev:
Inte för den har ngn som helst bäring på standardbilar men varifrån kommer uppgifterna att en ETCC-S60 är snabbare än en ETCC-BMW i kurvorna?


Jag klockade Rydell och den snabbaste Müller-BMW:n genom Anderstorpskarusellen förra året, lätt match med klocka och stående på depåläktaren, Rydell var klart snabbare, det skilde ca 0.3 sekunder.

Detta från bron till en lägligt placerad pinne innan man börjar bromsa för depåkurvan. Och med flera mätningar, ja....


/Kristoffer[/quote]

Ja men då är det ju solklart att den är snabbare än en BMW i kurvor.
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Kristoffer R skrev:
Vad har en E46 M3 för varvtid på Ringen då?
En standard M3 med original däck alltså, ingen toklättad bil.


Voilà!

Round time 8.22 min

Speed G-Force
1. Schwedenkreuz 230 Km/h
2. Aremberg 96 Km/h (0,9g)
3. Fuchsroehre 209 Km/h
4. Metzgesfeld 177 Km/h
5. Bergwerk 103 Km/h (1,1g)
6. Kesselchen 206 Km/h
7. Klostertal 1 160 Km/h (0,85g)
8. Klostertal 2 84 Km/h (0,9g)
9. Pflanzgarten 174 Km/h
10. Galgenkopf 135 Km/h (1g)
11. Doettinger Hoehe 245 Km/h

http://www.track-challenge.com/singletest1_e.asp?Car=2

_________________
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tider på Audi S4 Avant från sport auto.

Nordschleife
M3: 8.22 min
S4: 8.29 min

Hockenheim:
M3: 1.16,3 min
S4: 1.19,1 min

0-200-0 km/h:
M3: 23,2s
S4: 26,4s

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



1. Schwedenkreuz 230 Km/h

Är det i själva kurvan?? Det måste vara innan (hoppas jag)

_________________


Jan Nagy
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Johann skrev
Citat:
Ja men då är det ju solklart att den är snabbare än en BMW i kurvor.


Solklart är det inte. Jag har inte kommit med den ursprungliga uppgiften, men MIN mätning visade att det skilde 0.3 sek till Volvos fördel i ETCC under detta lopp - i EN kurva. Det är ett rätt starkt arbument tycker jag. Vid detta tillfälle, Anderstorp, var Alfa snabbast på rakorna, BMW uppenbart snabbast i starterna + snällast mot däcken med tanke på hur kurvhastighet & varvtid minskade resp ökade över rejsdistans. Volvon var klart snabbast i kurvorna men sämst på rakan. Det var vad jag kunde få fram från läktaren, med mina ögon och bra klocka.

Seat + Honda brydde jag mig inte om.

Det skrivs och snackas mycket om huruvida det ena eller andra gäller men det är få som presenterar sina källor. Startsnabbheten är väl det enda som "alla" kan se....



EDIT: vad hade detta med S60R vs M3.... undrar jag själv

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Jämfört i Bytbil. Kul!

BMW Volvo
Acc
5,2 5,7 BMW 0.5 sek snabbare 0-100
Vikt
1 570 1 675 BMW 105 kg lättare (6.5%)
Jösses det är tre Caterham....
Vrid:
365 @ 4 900 400 @ 1 950 (turbo = bottenmos)
Volvo 35 Nm starkare, 9.5%
Bredd
1 780 1 804 Volvo 1% bredare.

Jag trodde faktiskt BMW skulle vara mer före på papperet.
Det vore intressant att se ett oberoende test - hittar inga varvtider för S60R på nätet....

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Allmänt banåkaforum
Volvo S60R på Ringen
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (9506 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande