| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Eftermonterad överväxel
|
4 besök senaste veckan (6950 totalt) |
|
Eftermonterad överväxel
- finns det att tjöpa, men de ligger på runt 2000 US$.. inte riktigt för min plånbok. Borde det inte finnas kraftiga överväxlar att ta från något fordon.. som t.ex någon lättare lastbil ? vi pratar om ett moment på storleksordningen 700 Nm på min veåtta, så att tjuva en från en volvo är inte aktuellt. Anleningen är att med den nya bakaxeln på min cheva har slutväxeln ändrats från 2.56 till 3.73 vilket drastiskt har sänkt topphastigheten, men framför allt bruksvarvtalet på landsväg. Kraftiga 4-växlade automater är sällsynta o dyra, och jag vill helst slippa byta utväxling _________________ Mats Andersen |
||||||
|
En th7004R håller inte utan att moddas. Efter vad jag förstått så räcker det inte med att svarva lite inuti så att man får plats med fler lameller och öka systemtrycket. Även "input drum" bör bytas o då springer stålarna iväg.
4L60E är en th7004R avsedd för elektronisk styrning. Det håller på o utvecklas styrning till dem för megasquirt (ännu bara på alfastadiet). De har också 5 planetdrev, samt finns som 4L65E o 4L70E, då är de specade för lite högre moment 4L80E är specad för ganska precis vad min motor ger i moment dvs runt 450 lbft (en smallblock cheva V8 på 6,6 liter), men kräver också elektronisk styrning. De är relativt ovanliga och dyra. Fanns också 4L80 ett par år, dvs utan el-styrning, men är ännu mer ovanliga. växellådan jag har nu.. en TH350 håller med sedvanliga moddningar.. dvs fler lameller o ökat systemtryck, men har ju bara tre växlar Tanken slog mig att det kanske finns nån overdrive man kunde sno från något annat. De amrikanska lådorna har fjärde växeln inbyggt i lådan och är per min definition inte overdrive. Personbil som har en så pass stark OD njaaa. Skulle väl vara nån fet-merca, men tror inte de sjunker så lågt i tysk ingenjörskonst att de har en ren overdrive. Nästa idé jag kom fram med var en en OD från lättare lastbil.... Det slutar väl med att jag får tjöpa en th700 och bygga om den som projekt, men vill inte _________________ Mats Andersen |
||||||
|
ok!
Jo att 700:an inte håller det måttet gissade jag nästan, men hur snordyrt är det att bygga en sån som håller? Just att man kallar det för "overdrive" tycker jag personligen har mer att göra med att man växlar upp varvtalet på utgående axel istället för att växla ner... Det där med 4l60e lådorna lät intressant! Jag har själv tänkt byta motor/låda i en raggarbil till en 350tpi och 700 eller 4l60e, men har varit lite tveksam till hur det skulle fungera med eftermarknadssprut till vems. Verkar som att man får läsa på lite igen då!
|
||||||
|
du har nog rätt där med att man växlar upp utgående varv så att det blir "overdrive"
om ingen kommer med en lysande idé så får man väl hålla ögonen öppna efter en billig th7004r som man får fixa till... blir billigare o snyggare än en ny lös överväxel. _________________ Mats Andersen |
||||||
|
Re: Eftermonterad överväxel
Finns industriväxlar som du väljer vilken uppväxling du vill ha. Finns typ från 1,1 till 1,2 1,3 1,4 bla bla till upp mot 2 och säkert högre också. Väljer du rätt klarar de 2000Nm _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Sitter div. gear vendors på olika vanar (starcraft eller vad de nu heter) i slutet på nittiotalet. Polaren köpte en sådan för 1000 spänn och monterade på sin 350. Eftersom det därmed bidde överväxel på varje växel, blev alltså lådan en sexväxlad automat med två oanvändbara växlar (1 hög, 2 hög) vilket han mycket noggrannt påpekade för mig. många gånger.
Jag vet inte vilka de sitter på, men det kanske kan hjälpa dig att veta var du ska börja leta? Testa att fråga på ett forum som har lite mer "jänkbakgrund" annars. Här vet inte folk vad vrid är.
|
||||||
|
gear vendor kostar runt 2600dollars bör man inte få en rätt trevlig th 700 för mindre peng ?
det är jue inte direkt ett under ni begär av lådan ,en th350 är i mina ögon inte direkt en kraftig pjäs satt och sitter automat lådor på diesel pickisar i usa och dessa är basarade på den gammla skolans personbils lådor som satt bakom bigblocks osv ..det som tar kål på dessa bakom dieslarna är mer avsaknade på motorvarv men mycket vrid ,så interna läckage ,slitna pumpar är det som gör att lådan säger upp sig när motor framför ej varvar mer än 2500varv osv priset på en "preppad" th700 ligger mellan 1200-1700 dollar och liknade th350 ca 200-300 mindre en i stan hade en camaro -88 som gick 11.10 på strippen och många gatmil och den hade th700 men kör man såpass så får man lägga till minst en extra service varje år då lådan öppnas och kollas igenom [url]http://www.jegs.com/i/TCI/890/371001/10002/-1/748476|10559[/url] _________________ Torbjörn Andersson |
||||||
|
Men är dessa "lösa" OD lådor? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar |
||||||
|
"Sitter div. gear vendors på olika vanar (starcraft eller vad de nu heter) i slutet på nittiotalet"
Thats more like it !!
Skall hålla ögonen öppna efter sånna Vad det gäller dieslarna vet jag att det var problem i början med 700-lådan att den inte höll. Misstänker att de gick tillbaka till nån annan låda. Gear vendors är lösa överväxlar som man skruvar fast där bak på automaten. Felet är priset på dem. Som ett inlägg sade så blir det pengar över om man satser på en radikalt ombyggd 700-låda istället för en ny sån. 700-lådan är tyvärr som sådan att även om man bygger om dem så är det lite av ett osäkert kort Industriväxlar sneglade jag faktisk på lite. Svårigheten är att hitta en sådan som går "rakt igenom", samt är tvåväxlade. Att behöva lätta på gasen när den växlas kan jag acceptera. _________________ Mats Andersen |
||||||
|
Du plockar bort bakre struten och sätter dit en adapterstrut och din gear vendor. Adapterstrutarna säljs inte löst från företaget, så det är bra om sakerna man hittar passar direkt på, eller om man är lite haj på att bygga adapterplattor. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Eftermonterad överväxel
|
4 besök senaste veckan (6950 totalt) |