Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco RSi -75
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
133 besök senaste veckan (27218 totalt)
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Nej inte ens nära

Köpte hus förra sommaren och håller som bäst på med en ny framfartsväg, som frammåt våren kommer ändas av ett garage som blir en del av källaren på det då utbyggda huset.

Efter detta är "färdigt" ska överväxlen läggas i projektet, och jag hoppas då kunna publicera framsteg på framsteg. Sciroccon befinner sig just nu i ett långtidssyrabad, under sin förvaring i ett skjul hos en kollega, där det finns frigående höns som tagit bilen till sin nya boning

Jag räknar med att ta hem bilen igen frammåt nästa höst, och när huset så sakterliga går mot att bli färdigt, får bilen ta över

Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

bara en undran... varför 3 kugghjul i pumpen... du har väl lika stor effekt med 2?? eller tänker jag dumt.du har ju bara 2 yttervarv om du har 2 eller 3 kugghjul...och det är ju där oljan färdas.
sedan när hjulen rör sig..hur blir det med pumpeffekten??det ena yttre hjulet pumpar upp det andra yttre ner och hjulet i mitten blandar.. eller tänker jag knasigt..

snygg men fungerar den??
sorry om jag e gnällig..men

Lidköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Mjo.. lite knasigt tänker du allt

Finns en väldigt enkel förklaring till varför 3 kugghjul.
Den ger nämligen 2st separata sugkammrar, avskiljda från varandra m.a.p. täthet.
Man kan alltså suga från två olika ställen i tråget, med bibehållen funktion även man suger luft med det andra, till skillnad från en pump med förgrening på sugslangen. M.a.o. samma som en 2stegs tratidionell torrsumpspump, med den skillnaden att man här får leva med att oljorna blandas, till skillnad mot i en vanlig, där man har 2st separata 2hjuls-pumpar.

Anledningen till att en vanlig inte användes var att den ovillkorligen bygger mer på bredden, vilket inte gick att få plats med mot ett av ramrören. Så utrymmesbrist, samt behovet av 2st separat sugsteg gjorde att det blev den något annorlunda principen.

Den går med halva motorvarvtalet = 7-8000rpm, och har hängt med 2st tävlingshelger samt åtskilliga timmars träningskörning. Hade isär den för en överblick för ett tag sen, och kunde konstatera att det kommit in någon partikel i, då det fanns ett par repor i huset. Men i övrigt fanns inget att oroas över, så den skruvades ihop och har rullat i ytterligare timmar efter det.

Även om konstruktionen inte är särskillt vanlig, har den använts förut till ändamålet på Porsche/VW

Manny
Hässleholm
Här sen Mar 2004

Jag vill se denna på banan snart

Keirn
Hjärup
Här sen Jul 2008

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Hej! Vad händer ?

Inga foton eller länkar til foton fungerar.
Skulle gärna se vad du gjort!

Bensin
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Re:

Keirn skrev:
Inga foton eller länkar til foton fungerar.
Skulle gärna se vad du gjort!

David den 'slavern'( ) verkar ju inte ha lagt upp bilderna här på rejsas fina bildserver utan på sin egen sida, synd när det händer.
Men vi får hoppas han har bilderna kvar i gömmorna David och kan lägga upp dom igen.

Det är ju en allt annat än vanlig Rocca det här, konstigt att du som fantast har undgått den.

VW Scirocco RSi -75
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
133 besök senaste veckan (27218 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande