Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
audi 80 quattro -85 förslag på billigaste motorbytet
2925 besök totalt
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Hoppsan.. bilen har stått på gården i mindre än 3 dagar och redan nu behöver jag förslag på hur jag ska göra för att få mer mos i rovan!
orig är det en 1.8L golfrova 8v (har no gått 31K mil i ärlighetens namn) 90Hp orig, men nu har många av dom flyttat till andra bilar.

Mina tankar har varit följande
A: golf 16V rova, och turbokonvertera
B: hitta en audi 200 tq och ta motorn
C:audi N/A motor 5a

Jag har inga brutala effekt krav, men runt 200-250Hp vore trevligt för att den bli så trevlig och hållbar som möjligt.

Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007

Såvitt jag minns från gtiklubbens skriverier ska 8v gti-motorn vara lättare att turbokonvertera (reservation för felsägning här).

Annars så är väl en 2,2t från valfri S-modell ett fint val? Då har du väl effekt så det räcker redan otrimmat och håller dig till audimaskiner.
Alternativt, en 1,8T från VAG-familjen. Brukar mosas ner i diverse vw-bilar (golf etc) och en ådi 80 ska väl inte skilja så mycket?

och ja, jag förespråkar motorer som ligger nära det önskade effektuttaget. Blir gissningsvis billigare i längden.

Mellan två banåkabilar..
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Här har du mycket effeckt med en liten budget, dock kanske inte så ban optimerat.
En klasskompiss som byggt den och det är nästan bara snik grejer allt, motorn köpte han för 1500kr har jag för mig.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=16511&postdays=0&po . . . .
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

OJ! Precis vad jag höll på med...

Är den besiktigad med den snurran? Jääävligt coolt, de där 8:orna är ganska mysiga, spec 4.2:an. 3.6 känns lite tunn - polarn har en Audi V8 3.6 manuell och andra polarn en S4 ABH manuell. Men det där är ju the shit, lättare än 5:an och mycket mer lättkört.

FYYYYYYYYYYYYYYY va avis jag blir... Jaja, jag har avslutat mitt projekt, men det där är precis det jag ville ha. Vi har två såna på G i garaget, två stycken typ 85, alltså gamla kantiga. Min B3:A är avslutad och ska säljas i delar fö.

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
P-Lars
Spånga Stockholm
Här sen Apr 2007

Är den V8:an verkligen lättare än rakfemman? Låter underligt..

M.V.H.

Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Ja, jag tyckte också det kändes fel - men de är lätta.

Jag ångrar mig förresten - jag tycker du ska bygga en 2.5ltr 10vt istället. Fatta 5:a sången!! och så SPQ kitta hela bilen och håll 80-tals stuk på karossen. Frääänt!!

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

-- skrev:
Ja, jag tyckte också det kändes fel - men de är lätta.

Jag ångrar mig förresten - jag tycker du ska bygga en 2.5ltr 10vt istället. Fatta 5:a sången!! och så SPQ kitta hela bilen och håll 80-tals stuk på karossen. Frääänt!!

Mja, mjo... utseende är för mig oviktigt... snarare funktion.
5an låter helt underbart... men eftersom att det är ett budget bygge måste jag juh leta en motor som redan funkar, och som inte krävs en massa moddning av karossen. (läs bes motor..)
så för mig är det viktigt med bolt on grejor.

Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004

röstar på...

röstar på 2,0 16v från tex audi 80 competition med liten turbo snurra på, liten,lätt och mer eller mindre bult on.
förmodar att det sitter en fyra i din bil org och då sitter motorn i framvagns bryggan det vill säga fästena för 5:orna saknas i rambenen, går ju att bygga egna motorfäste i rambenen men.....
vill du har femma så tycker jag s2 maskiner funkar lätta att hitta,ca 280hk med chip, billiga men tunga.
mvh dennis

Citera
cossieanders
Luleå
Här sen Okt 2005

jag håller på att bygga en audi 80 gte quattro med golf gti 16v motor. passar rakt på lådan och motorfästena, sen passar ju i stort sett allt från audi 5orna

det lär blir gode trångt om du ska köra en 5a och siktar du bara på typ 250 hästar så blir ju 16v:n super

Katrineholm
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

cossieanders skrev:
jag håller på att bygga en audi 80 gte quattro med golf gti 16v motor. passar rakt på lådan och motorfästena, sen passar ju i stort sett allt från audi 5orna

det lär blir gode trångt om du ska köra en 5a och siktar du bara på typ 250 hästar så blir ju 16v:n super

Jo.. har förstått att det är vägen att gå..
så nu letar jag motor.
Ang kopplingen, vet jag inte riktigt vad man ska sattsa på.
Förslag?

Citera
cossieanders
Luleå
Här sen Okt 2005

jag kör på en s2 förstärkt tryckis med fjädrad 6puckad sinter lamell från 034motorsport.

det blev rätt mycket arbete med kopplingen då jag inte har hittat någon stabbig lamell med fjädrat centrum så ajdén har bytt centrum på s2 lamellen. sen så har jag svarvat mig en ring på svänghjulet för att bygga ut det då tryckplattan var större än org audi 80 svänghjulet. det var lite bängel men det blev en riktigt snäll koppling ändå. riktigt körbar och lär väl palla ett par nm iallfall

nackdelen med denna lösning är ju att det blir ganska tungt... men jag kör ju även turbo på min så jag bevövde lite ballare koppling men kännde att en flerskivig skulle bli att hoppa över målet.

Katrineholm
Här sen Jul 2003

Trådstartare
planen är spikad.

gti 16v kr motor.
audi s2 kolvar
trubo... (vet inte vad än...)
vems el ms

motor och kolvar finns hemma redan..
kopplingen ska jag ta och prata med "en förståsigpååare" om..

Citera
cossieanders
Luleå
Här sen Okt 2005

på 034 har de billiga smidda stakar. jag har highrate ventilfjädrar och ev ett trigger kitt om du är intresserad. jag kan säkert skicka någon bild på mina grejjer om det är något du undrar över.

//A

2925 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande