Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Nivå med torrsump
1500 besök totalt
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Nivå med torrsump

Tanken till en torrsumpspump ska sitta över nivån sägs det. Jag antar att alla pumpar mer eller mindre läcker om man har konstant nivå högre än pumpen. Spelet borde göra att de trillar igenom en droppe mellanåt. Har man då alla andra delar lägre än tanken kommer ju tillslut tråget att fyllas med olja. Detta kan ju lätt avhjälpas genom att dra upp slangen som går ur pumpen in i ex filtret högre än nivån i tanken, alt hela filterdelen. Då blir det ju dock en liten luftficka. Hur ska man göra?

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Det är ju bara oljan i slangen upp till tanken som kan rinna tillbaka in i motorn och det kan väl knappast göra nån skillnad. På trycksidan har jag svårt att tro att det ska läcka in.

www.modsport.se
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
På min bil verkar det kunna göra det om det får stå ett tag. Räcker ju med att det kommer en stackars droppe i minuten för att det ska hända lite. Dreven på mitt trycksteg ser ganska fina ut, det finns någon liten liten nötning i änden på något av dreven men jag tror att anledningen till läckage är spelet mellan dreven. När pumpen var ny var ju säkerligen spelet mindre. Man kan ju köpa två nya drev och peta så blir det kanske tät.
Pumpen funkar ju i övrigt oerhört bra. Ett trick med slangen hade nog löst det hela.

Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Förtydligande: Min tank satt tidigare över hela motorns oljesystem = hela tankens innehåll kan läcka in i motorn med tiden. Sänker man tanken och höjer exempelvis filtret eller slangarna in i oljekylaren så att oljan i tanken ligger strax ovanför filtret i normalläget så minskar ju mängden olja som kan läcka in i motorn från 5 liter till 0,5.

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Bry dig inte om det.
På lite äldre 911or så finns nästan all olja i motorn efter några dagar.

Eftersom det är en boxer så kan de ryka som kriget en kvart efter en vintervila pga att oljan trängt in i cylindrarna. Det är inget problem på motor med stående cylindrar.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
det blir ett problem eftersom antalet potentiella läckage blir större. Oljereturen från turbon är känslig när det står olja till den.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Karlsson skrev:
det blir ett problem eftersom antalet potentiella läckage blir större. Oljereturen från turbon är känslig när det står olja till den.

Det blir en sughävert on slangarna går upp och ned spelar egentligen ingen roll, det är nivån i sumpen gentemot tanken som avgör.
Jag har haft flera lösningar på detta problemet.
1
En manull ventil som regleras innifrån bilen.
2
En elektrisk ventil som vilar på tändningen.
3
Separat elektrisk oljepump som dänerar sumpen.

En manuell ventil med tändspärr är bra. Som ventil fungerar en vanlig kulventil för 50:-.

Anledningen till hög tank är att pupen skall primas, och att pumpar inte gillar att suga från lägre nivåer.
Särskilt inte om det finns luft i systemet, eller som efter ett oljebyte. Det är värdelöst att behöva köra startmotor i 1 minut eller så.
MVH
Göran

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Finns det någon form av tryckventil man kan ha efter pumpen? en som stänger om exempelvistrycket understiger 0,5 bar? Det är otäckt att laborera med ventilen men en avstängningskran med brytare vore ju bra.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Karlsson skrev:
Finns det någon form av tryckventil man kan ha efter pumpen? en som stänger om exempelvistrycket understiger 0,5 bar? Det är otäckt att laborera med ventilen men en avstängningskran med brytare vore ju bra.

Problemet med automatiska eller backventiler är att de har flödesmotstånd.
Göran

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
jag sätter nog en kran med långt skaft, som inte går att vrida på förrens jag tagit ur en huvudströmbrytare som sitter brevid. Det borde vara en bra lösning.

Skruva banåkabil
Nivå med torrsump
1500 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande