Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
R1a motorn, Seven bygge
1480 besök totalt
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004

Trådstartare
R1a motorn, Seven bygge

Vad är det jag behöver till R1a motorn då man ska få den att funka? Är en -02as motor , men behövs tex tändingslås , boxar? vad för boxar? mm mm

Hoppas på svar och hjälp

Täby
Här sen Maj 2006

Re: R1a motorn, Seven bygge

Roger Brorsson skrev:
Vad är det jag behöver till R1a motorn då man ska få den att funka? Är en -02as motor , men behövs tex tändingslås , boxar? vad för boxar? mm mm

Hoppas på svar och hjälp

Kontakta R1 Micke - den enda som har en R1 och en Seven så vitt jag vet....

Västerås
Här sen Sep 2004

Skulle du inte få de svar du önskar så vänd dig till www.locostbuilders.co.uk där det finns många som byggt med R1

Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Tackar för era svar. Om det blir just seven vet jag inte än men man måste ju börja i nån ände..

KAnske Ri micke svara här lr så letar jag upp hans mail

Härnösand
Här sen Jun 2005

ove Sponton kan kanske ha lite svar också (2fast4you här på Rejsa).

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Tommy.S
Göteborg
Här sen Apr 2006

Du behöver väl alla boxar (styrdon, tändbox/tändmodul) men jag är osäker på om immobilizern kom 02 eller 04. Alternativt kör du eftermarknads sprut och tändsystem.
Jag beställde hem extra nyckel när jag hade en R1 -02 och tror bara det var ett nyckelämne som inte behövde kodas in. Var ett tag sedan så jag kan tyvärr komma ihåg fel, -04 har garanterat immobilizer.

M3 -87 2,4L Köhler
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Tjena, Jag har en R1spis i min bil precis som Libell sa.

Generella rådet är ju att få med så mycket som möjligt från hojen för det visar sig oftast vara förvånansvärt dyrt att komplettera med saknat krafs. Det som krävs är motor, tändspolar, kablage så du får alla korrekta kontakter, laddregulator, ECU (eller CDI som burken åxå kallas vilket är tändning och insprutningsstyrenheten), startrelä, bränslepump och kanske nåt mer. R1an har en EXUP ventil sittandes i grenröret. Vid uppstart så gör ECUn en självtest och ser om den funkar. Finns den inte där så skickar den ut ett felmeddelande på varvräknarsignalen vilket är irriterande. Antingen så använder man exupen i ett originalavgassystem, kör med annat avgas och lägger exupen nånstans elektriskt ansluten så ECUn blir nöjd eller så bygger man en liten "lurlåda" som lurar ECUn att exupen finns och mår bra och spara därmed ett halvt kilo. Sen behöver man en baffelplåt i oljesumpen för att hålla oljan på plats vid kurvtagning. Finns att handla i england till exempel. Jag har dock ritat av min i CAD så jag har underlag att vattenskära nya plåtar ifrån om det skulle bli aktuellt.

Det finns en väldigt bra servicehandbok på R1an från 98 - 04 eller så nedladdningsbart på internätet. www.racer.net har jag för mig den finns på, annars kan du söka på www.sporthoj.com så lär du hitta den. Mycket bra då elschema osv finns med.

Jomen, så är det.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Skruva banåkabil
R1a motorn, Seven bygge
1480 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande