| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Borra i svets
|
2 besök senaste veckan (5492 totalt) |
|
Borra i svets
Någon här som kan berätta hur man borrar igenom en svets lättast, har provat att använda vanligt borr men det gör ju bara ett märke som ett körnslag , någon som har en bra ide..
_________________ R Malmström MSCC |
||
|
Punktsvets?
I så fall borrar du det lilla körnslaget med en bra borr, och använd skärvätska. Sen köper du en bra punktsvetsborr, jag köpte på en Luna-järnhandel, jag bytte skär på den för en månad sen efter 10 år.. Använd den borrade gropen för att styra punktsvetsborren. Och skärvätska igen. _________________ Arne Lindgren |
||
|
Det beror ju på .....
har någon fuling kylt svetsen för fort direkt efter så är den härdad och hopplös att borra genom..... då kan man bli tokig.... _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
|
Dom är inte roliga >
Vid borrning så är det låg hastighet alternativt kylning som gäller om man vill ha borret att hålla. En tumregel jag fick lära mig var att låta borret arbeta 1 sek, lätta på borret en sek..osv, så håller man borret på lämplig nivå avs. temperaturen. Har man djävligt mateial dvs en svets som härdat, så kan man gå till industributikel o köpa i bättre kvalitet eller så köper man borr med en annan spets... dvs med en smalare spets. Sånna borr har dock en tendens att hugga en del om man borrar för hand. Man kan också testa med en annan dia på borret. Jag borrade om en bromssköld häromdage (i pelarborren) ..använde ett dubbhålsborr för att förborra...gjorde nått fel, vet inte vad. I vilket fall som helst så hände det inget (plåten hade härdat). Nähä.. Okej.. in med ett 3mm borr... hände inget då heller... ett 1mm o hög hastighet.. nänä.. borret böjde sig som som en stråke bara. Då testade jag att göra tvärtom o borrade med 10 mm direkt ...vips så gick det. _________________ Mats Andersen |
||
|
Re:
Ah fan.. jag har sluppit det hittills.. Volvo-pug-capri.. Men då borde man ju kunna anlöpa den, avhärda den.. Hmm.. Om man är rädd om plåten man ska ta bort så borde ett slipstift på en dremel. _________________ Arne Lindgren |
||
|
Gammalt moped tricks som jag lärde mig när jag försökte borra ut sånt som inte skulle va där
Nu tror jag inte de e så hårt men ett bra tricks är att slipa ett betongborr vasst (ett sånt med koromantspets, vilket jag tror alla har). Pluggar i cylindrar var som smör att borra i men självklart låg hastighet o gärna kylning.
mvh Richard _________________ Richard Ahlström |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Borra i svets
|
2 besök senaste veckan (5492 totalt) |