Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3363 besök totalt |
bygga vacuumanläggning
Behöver tips om hur jag ska bygga en vacuumanläggning för att kunna göra snygga kolfiberpaneler. Vad ska jag använda för att suga? påsen kan man ju göra av plast som tejpas ihop.. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Bra förslag!
Nu ska jag bara hitta en lämplig glasskiva och sen ska det bli fiiiina saker till pärlan ![]() ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Skulle man inte kunna koppla en slang till luftintaget på en vanlig kompressor?
Bara en tanke.. |
||||
dammsugare
![]() ![]() fråga mig inte hur jag vet, men livslängden på dom är starkt begränsade när man ska låta dom stå och gå med fullt mottryck. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Men suget behövs väl bara under luftborttagandet sedan kan man ju knipa åt slangen in och stänga av dammsugaren? (om inpackningen är tät dvs)
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Dammsugare har nog alldeles för lågt undertryck tror jag.
En lösning som är relativt dyr i drift men billig i inköp (alltså lämplig för hemmabruk som itne används så ofta) är ejektorer, sannolikt tryckluftejektorer (ev finns det för vatten oxo) PIAB och Festo har sådant t.ex _________________ Pär Hylander |
||||
Nääe det tror jag inte...dvs om du inte är extremt noga med vikten på prylarna och inte gör texten i något tjockt material. _________________ Karl Brag |
||||
min föreläsare i materialteknik gjorde så här när han tillverkade lite kolfiber delar till sin motorcykel.. jag tänkte själv gå samma väg...
![]() ![]() EDIT: länken kan vara en bra idé att bifoga ![]() |
||||
en vacumsug modellstor alà fysiken o skolan.
en sådan som använder vattnet för att få upp ett sug.. rimligen borde kompressorns trycksida fungera oxå. ett rör där luften strömar igenom, på det röret har man en avstickare som är vinkelrät. då borde man få ett sug där oxå.. men men, vad vet jag. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Lägg då ner vacumkrånglet och spring och köp dig en stor påse tålamod och plasta ihop prylarna med en massa nogranhet så blir det säkert fint o bra ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Ejektor kallas det, se mitt inlägg ovan. Rätt mycket engineering i en sådan... dvs jag tror inte man får så mycket undertryck med en hemmagjord McGyverlösning ![]() ![]() Varianten med kylskåpskompressor är ju intressant, vet dock inte hur lång livslägnden blir eftersom smörjningen försvinner (köldmediat som normalt sett pumpas runt av kompressorn innehåller smörjmedel) _________________ Pär Hylander |
||||
Ja så får det bli. Har hela vintern på mig ![]() ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Till vaccumpåsen kan man använda duschdraperi
![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Ska prova utan sug först.. gäller att det inte blir några luftbubblor, men det kan man kanske komma runt genom att slabba på lite extra epoxy
![]() ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3363 besök totalt |