Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Kebab/Sushiresa Nürburgring 1-3:e Augusti 2008 -reserapport!
<<   1, 2, 3, 4   >>
10672 besök totalt
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Det kommer inte bli full attack härifrån heller utan jag lär mig fortfarande att hitta runt på banan

Jag håller utkik efter svenskreggade golfar

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

Re:

djungel-Jim skrev:
Jag ska också jobba på att övertala medresenären som klagade på pizzorna att ge pinocchio en till chans

Jag (medresenären) kanske kommer ihåg fel - det var nog snarare sällskapet än pizzorna det var fel på

djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Åke Wallebom skrev:
djungel-Jim skrev:
Jag ska också jobba på att övertala medresenären som klagade på pizzorna att ge pinocchio en till chans

Jag (medresenären) kanske kommer ihåg fel - det var nog snarare sällskapet än pizzorna det var fel på

HAHA touché

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006

Re:

djungel-Jim skrev:
Nu löste det sig som tur är med Bergfrieden pensionatet - vi får se hur det håller! Det enda jag har emot pensionat är att man inte vet hur det står till med engelskan på sådana ställen. Och engelskkunnig personal är rätt viktigt eftersom min Deutsch nicht besonderes gut sein

Jag har bara vart nere en gång tidigare och då bodde jag vid adenau.. Nu får jag se om det blir mycket roligare att bo i rullavstånd från pistenklause

Jag bodde på Bergfrieden i Maj och det är ett ok pensionat med frukostbuffé, engelskan är sisodär, men ägaren förstår åtminstonde Det som jag uppskattade var att jag fick tvätta av bilen på hans parkering, han plockade fram slang, spann och svamp schampo till mig thumbs up

djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Här kommer en liten tripprapport från resan:

Vi skulle påbörja vår färd ner tors den 31:a juli. Jag fick min nya slavcylinder till kopplingen samma dag (min förra hade "gått sönder" - se mer i min biltråd) så det var stressmek och stressluftande av kopplingen halva dagen för att vi alls skulle kunna komma iväg! Stort tack till Henric för all hjälp Som tack för hjälpen tvingade jag med honom på resan

På torsdagen tog vi oss ner till Puttgarten. Klockan hade då redan hunnit bli 02:00 så det blev rätt panikartat att hitta ett hotell i närheten. Först följde vi Steffi:s tips (vår tysktalande gps) och letade hotell i en liten by.. Men alla hotell var små och svarade inte när vi knackade på. Till slut fick vi tag på en receptionist i "jägarehotellet" som ligger vid motorvägen precis efter puttgarten. Det fanns galet stora spindlar i vårt rum!

På fredagen tuffade vi vidare ner mot nürburg. Vi hann ner dit i tid för att hinna lämna vår packning hos Bergfrieden innan kvällsåkningen stängde! Åke och Rebecka hade kommit ner tidigare än oss i sin Subaru och hann med ett par varv innan vi kom.

Jag hann bara med två varv innan de stängde, men de var i stort sett helt fria varv!! Jag märkte genast att träningen på forza på xbox360:n gett resultat - jag hittade runt klart mycket bättre än jag gjorde vid mitt förra besök thumbs up Tyvärr var jag långt ifrån varm i kläderna så jag körde ordentligt knackigt och kunde inte utnyttja de fria varven ordentligt thumbs down

Nu när jag är BMWägare var jag såklart tvungen att ta en bild på den utanför M testcentret! Inuti stod det två race e36:or så min bil var i gott sällskap

På kvällen tänkte vi äta på pistenklause men det var såklart fullbokat så vi tog oss ett par bit's på en av restaurangerna vid gatan några hundra meter ifrån pisten.. En varning utfärdas för deras pepparstek!

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
På lördagen försökte vi komma i tid till banan till öppningen (vi missade den med dryga halvtimmen). Vädret var perfekt och ännu en gång var jag förvånad hur få bilar det var på banan såhär "sent" på förmiddagen! Det segade till sig på banan framåt lunch så vi bestämde oss för att åka till brünchen och titta på bilar och äta lite torrt bröd.

Vi gick upp till karusellen och jag tog lite bilder:

Åke drar till med en skysst fotopose:

Vad är det här för väg?

Sen tröttnade vi och gick tillbaka:

Vi åkte sedan ett par varv på kvällen innan de stängde..

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
På söndagen satsade vi igen på att komma dit till öppningen - tyvärr hade jag inte hunnit värma upp bilen innan signalen bröt ut så jag missade de allra första varven.. Jag hade brottats lite med mitt mål att komma under nio minuter under hela helgen. Jag låg ständigt och tragglade runt 09:10 sådär.. Men på söndagen släppte allting och jag fick fart på bilen! "Hemligheten" var att köra med ordentligt mycket mer attack än jag gjort tidigare. Bara på det sparade jag dryga 20 sekunder!

Summa sumarum så har jag nu 22 varv under bältet och min bästa tid med en del trafik ligger på 08:51

Åtminstone en fotograf fick en bild på min bil:

Det sköna är att jag känner att jag har mycket mer att hämta: I den första sektionen runt hatzenbach har jag riktigt, riktigt dålig koll på spåret och åker mest på känn, karusellen tar jag i snigelfart, mellan hohe acht och brünchen har jag också rätt dålig koll på spåren..

Till nästa ringentripp ska jag se till att ha ett vettigt chassie monterat och framförallt en bur!!

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jag tog ett par bilder på resekompisen Åke:

Vi fastnade på webcamen åtminstone en gång var:

En del svenska bilar jag lyckades få på bild under resan: (säg till om ni inte vill att regplåten ska synas så tar jag bort bilden)

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

johan sjöström skrev:
Det som är SÅ härligt med Pistenklause är atmosfären i luften, på väggarna ja överallt..

Sedan många år...

Lidköping
Här sen Aug 2005

Fina bilder.

Blir skönt o starta bilen på lördag morgon!!!

Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Qvisfr skrev:
Blir skönt o starta bilen på lördag morgon!!!

Åhåå bär det av nedåt?? DEt är nästan så jag hänger på och åker ner igen

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

Efter sträckkörning från Billund (Ja, Legoland) så kom vi hem vid 2-tiden inatt. Bilder kommer...

Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

För övrigt: De officiella ringen-dekalerna är gjorda så att bara 'banan' är klistermärke. Dvs enbart banlinjen fastnar på luckan när man trycker dit den. Resten är bara ett plastark som lossnar...

DEN skulle man köpt...

djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Åke Wallebom skrev:
Efter sträckkörning från Billund (Ja, Legoland) så kom vi hem vid 2-tiden inatt. Bilder kommer...

ja... jag väntar... och legoland är knappast hårdrock Åke....

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

Lite siffror från mina körningar på ringen:

BTG: 9:01 (med en massa ursäkter typ 'vill inte gasa i den långa uppförsbacken' osv.)

Karusellen: ca 102 km/h precis när man lämnar cementblocken ut ur karusellen
Flugplatz: ca 220-223 km/h nere i svackan

krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006

Re:

djungel-Jim skrev:

Vad är det här för väg?

Är inte det här helt enkelt 'Steilstrecke', eller är jag helt fel ute?

Trevlig rapport för övrigt!

//Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

Efter brunchen kom Jim ner i Brünnchen:

Karusellen... Tror denna var svensk? Isåfall kom du med på färjan från Puttgarden, som vi inte fick plats på... Morr...

(Överfarten från Puttgarden -> Rödby var inte direkt komfortabel...)

Audi R8 är bra fina... Jag tror att detta är vid Hohe Acht?

djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

krämbulle skrev:

Är inte det här helt enkelt 'Steilstrecke', eller är jag helt fel ute?

Trevlig rapport för övrigt!

//Johan

Tack! Ja det verkar ju stämma! Vad har det avsnittet haft för användning egentligen? Ser ju bara ut som en genväg för att slippa karusellen?

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

Pegga 205 GTI i samma kurva:

Jim tar ledningen in mot bron i Adenau:

Värst vad dom lutar trots att det är 50 där... Måste varit lowriders?

Jim igen:

Den här var det bra fart i... åtminstone ser det ut så

Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

Re:

djungel-Jim skrev:
Vad har det avsnittet haft för användning egentligen? Ser ju bara ut som en genväg för att slippa karusellen?

http://pagesperso-orange.fr/olivier.jacquet/Historique%20vestiges%20E. . . . .

Citat:
Probably not the most important part of the Nordschleife, but unusual enough to see it during a walk around the track.

The steilstrecke is a very steep climb (27 %) that shorcuts the normal track, from the long right bend just before the Karrussell, to Hohe Acht, the highest point of the Ring.

Actually it was rarely used during races, and its main purpose was vehicle testing before WW2.

Though, old men tell the story of a famous driver that drove through the Steilstrecke during free practice of a race . So he did a record breaking lap time, and even if it was an unofficial one, he knew that other competitors , that ignored the trick, would be depressed for the rest of the race.

djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Aha! Jag ska också gena upp för den backen nästa gång jag kör

Tack för bilderna oak!

Åke Wallebom skrev:

Störst vinge vinner alltid!

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Nürburgring
Kebab/Sushiresa Nürburgring 1-3:e Augusti 2008 -reserapport!
<<   1, 2, 3, 4   >>
10672 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande