Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Coilovers, vilket märke och hur dyra?
1226 besök totalt
bennet
Sthlm
Här sen Okt 2007

Trådstartare

Har lite frågor angående coilovers. Undrar hur mycket det skiljer sig i kvalité kontra pris i de billiga coilovers som kommer mer och mer på marknaden så som D2, Ksport och Cobra. Gentemot de lite mer kända märkerna som t.ex. Öhlins, Bilstein, KW och Koni? Skiljer det så mycket att det kan vara värt att köpa ett mycket billigare kit även om man ska åka bana? Eller är det som det brukar att man får vad man betalar för?

Jag har som ni kanske förstår blivit lite sugen på att köpa coilovers. Just för att man både kan ställa hårdhet och hur låg den ska va eftersom jag tänkt att ha dem på en ban/bruksbil. Så kan det vara bra att kunna ställa om den från bana till gata.

Vad har ni att säga om saken? Jämför gärna och säg vad ni kör för märke på era dämpare och coilovers på era bilar ni kör bana med. Billiga, för- och nackdelar?

Mvh Björn

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: Coilovers, vilket märke och hur dyra?

bennet skrev:
..../ Eller är det som det brukar att man får vad man betalar för?
..../

Det får man inte alltid, men man får aldrig nåt man inte har betalt för

Det är inte bara kvaliten på själva fjäderbenet som skiljer i priset utan även tester för just din bilmodell tex.

Ska du köra lite bana på skoj? Då är ju öhlins för 90 000 kanske overkill.
Bilstein kostar väl inte så mycket mer än nämnda D2 tex?

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Coilovers, vilket märke och hur dyra?

bennet skrev:

Undrar hur mycket det skiljer sig i kvalité kontra pris i de billiga coilovers som kommer mer och mer på marknaden så som D2, Ksport och Cobra. Gentemot de lite mer kända märkerna som t.ex. Öhlins, Bilstein, KW och Koni?
Just för att man både kan ställa hårdhet och hur låg den ska va eftersom jag tänkt att ha dem på en ban/bruksbil. Så kan det vara bra att kunna ställa om den från bana till gata.
Vad har ni att säga om saken? Jämför gärna och säg vad ni kör för märke på era dämpare och coilovers på era bilar ni kör bana med. Billiga, för- och nackdelar?
Mvh Björn

Att justera åkhöjden är ju inta så enkelt så att man bara höjer o sänker på dämparen. Hjulvinklarna brukar föja med i någon riktning. Sedan så följer ju rollcentrum med upp å ned dit man kanske vill eller inte vill ha det. Men som engångsinställning så är ju den justerbarheten braistöllet för att behöva köpa en dämpare avsed för bimärket.
Kvaliten på en dämpareska självfallet vara hög, men jag kan inte bedöma alla de märken som dyker upp.
Vi har tre kvaliteter. A, mekanisk hållbarhet. B, inställningsmöjlighet. C, tillgång till service.
om vi nu talar om hur kvaliteten B, påverkar körningen så är det så att en Öhlins dämpare blir så bra som användaren ställer in den. Som en systemkamera, vilket inte garanterar att man vinner fototävlingar.
C, är vad som skiljer mest. En Öhlindämpare kan man få ombyggd med andra ventilsysterm att passa det mesta i ändringsväg som man kan göra på bilen framöver. Det är inte så att man kan anpassa en justerbar dämpare till olika uppgifter och fjäderhårdheter, ventilsystemet måste matchas till uppgiften och justerbarhete är sedan ett finlir. Hamnar man för många click ifrån så krävs ett nytt "shimstack".
Nu talar jag om lite mer avancerad användning, och det ska till en driven förare för att avgöra skillnaderna. Men man kan ju bli avancerad med tiden, eller?
Dämare och fjädrar är ju näst efter däcken det mest avgörande för prestandan och dämparen är ju det man kan jobba med av de tre, så jag ser nog dämparen som något av det sista man skall pruta på.
och då behöver man en verkstadkontakt som kan anpassa dämparen efter de valda fjädrarna och fjädringsgeometrin.
Å inte bara säger att det här är vad du skall ha, eller är det bästa som finns.
Göran

1226 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande