Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV6 -85 / CAR Challenge klass II (Såld)
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (22939 totalt)
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Rapport från CAR Challenge på Mantorp den 9 september

När jag nu äntligen hade köpt en Alfa med drag ville jag testa ekipaget och hyrde ett biltransportsläp inför Mantorp trots att det är min närmaste bana.

På den fria banvisningen kändes bromsarna perfekta denna gång vilket innebar att jag slapp depåmeka.
Träningen gick ok men jag tyckte inte att fästet var optimalt så jag justerade ner däckstrycket ca 0,2 kg runt om.
Fästet blev väl iofs inte bättre av att flera ekipage spillde kylarvätska på banan bl. a på grund av blåsta topplockspackningar samt att en kylare sprack vilket gjorde bl. a Pariserkurvan extremt hal.
Jag gillar Mantorp då banan är både lång och bred vilket gör att man lätt får fritt varv både bakåt och framåt vid träning och kval.
Lyckades med 1.39.40 få åttonde kvaltid vilket innebar mitt i fältet av de 16 som deltog i kvalet.

Race 1
Då starterna gått sisådär tidigare tänkte jag försöka förbättra den punkten och vara med i starten.
Laddade dock på tok för mycket så det blev en del hjulspinn och det kom bilar från "alla håll".
Vi var 3-4 i bredd in i första kurva och i vanlig ordning "fegade" jag ur och tappade därigenom flera placeringar.
Hade dock ett kul race med en fight med framförvarande bil där jag försökte bromsa mig förbi i slutet av dragracerakan viket först misslyckades.
Dvs jag kom för djupt in i kurvan och tappade tillbaka placeringen direkt.
Varvet efter lyckades jag hålla en tightare linje och höll mig framför resten av loppet och slutade på 8:e plats i klassen, totalt 13:e plats med 1.39.90 som bästa varv.

Race 2
Denna start försökte jag ta det lite lugnare med gasen vilket innebar att jag inte fick hjulspinn men då gick det tydligen för sakta då jag ändå blev omkörd innan första kurvan.
Lyckades även denna gång ta tillbaka en placering genom att bromsa mig förbi i slutet på dragracerakan och slutade på 7:e plats i klassen, totalt 12:e plats med 1.40.29 som bästa varv.

Summering av säsongen
Då jag summerar premiärsäsongen konstaterar jag att jag har uppfyllt min målsättning vilket var att ta mig till start och mål i samtliga race.
Det känns även som att jag under säsongen utvecklat körningen i rätt riktning så att jag utnyttjar bilens kapacitet bättre nu än i början av säsongen, även om det finns mer att hämta.
Till nästa säsong gäller det att fortsätta att försöka sänka varvtiderna och framförallt göra betydligt bättre starter.

För närvarande funderar jag på vilka modifieringar och justeringar som jag ska göra under vintern och det lutar åt någon form av effekthöjning eventuellt kombinerat med viktsänkning, återkommer när planen är spikad.

Ska även försöka hinna köra en gång till innan vintern och ska det bli av så lutar det åt Sviestad på söndag den 15 oktober.

Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

dåligt med uppdateringar i tråden mats.. =)

hoppas din racing sommar har varit bra..

blivit mest glassätande ute på dalarö och jobbandes för min del.. lär iofs säkert springa på dig i vinter om nu bara alex får arslet ur vagnen och får ordning på ett projekt i garaget..

mvh Björne f.d. garage granne

BMW Abuser
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

Stingray skrev:
dåligt med uppdateringar i tråden mats.. =)

hoppas din racing sommar har varit bra..

blivit mest glassätande ute på dalarö och jobbandes för min del.. lär iofs säkert springa på dig i vinter om nu bara alex får arslet ur vagnen och får ordning på ett projekt i garaget..

mvh Björne f.d. garage granne

Tyvärr har jag varit extremt dålig på att uppdatera, det är ju dags för Mantorp nu igen så vi kan ju säga att det är ca 1 år sedan sist

Har även släpat efter med att uppdatera min hemsida men nu har jag gjort ett ryck så det finns racerapporter från alla race så här långt i alla fall. Ska försöka fylla på med mer bilder också.

Racingsommaren har varit helt ok med ett antal pallplatser och nu ser jag fram emot säsongsavslutningen den 6 september på Mantorp som sagt.

Sen får vi se om jag också kanske kommer med ett nytt "projekt" till garaget i höst...

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV6 -85 / CAR Challenge klass II (Såld)
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (22939 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande