Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 15959 besök totalt |
Klart att man är säker på det där ![]() Allt är bara en kostnads fråga ![]() ![]() ![]() //Niklas _________________ Niklas Ellström "ELLracing" Mustang Gt S300SX-E372 |
||||||||
om du har ett läcknade avgas rör som suger in luft på grund av ejector verkan kan det var riktigt positivt för dig.
Eller hur man nu ser det ![]() om man mappar med lamda sonden längs bak ska man var riktigt säker på att man inte har några läckor samt om man har en katalysator så kommer din lamdasond bil mycket långsammare i responsen. //Nikals _________________ Niklas Ellström "ELLracing" Mustang Gt S300SX-E372 |
||||||||
Efter att ha trålat igenom alla inläggen
![]() ![]() Jag tycker att ett programmerbart sprut bör ha följande funktioner (oavsett om bilen är turbo eller ej): - programmering/loggning via dator med bra mjukvara (gärna realtidsdisplay) - programmering via knappsats i bilen om man inte har datorn med - MAP sensor - TPS blend funktion - Insugstemp korrektion - Kylartemp korrektion - Extra tändspolar (original brukar ofta vara lite snikt tilltagna) - Sekvensiell insprutning och möjlighet att välja hög impedans eller lågimpedans spridare utan att ha en massa motstånd i motorrummet - Autotune via bredbandslambda eller/och smalbandslambda - Extra "outputs" för att styra ex. VVT, intercooler sprut, shiftlights (gärna fler steg) osv. (tre, fyra stycken såna är bra att ha, kallas GPo, General Purpose outputs i techno-babble) - tomgångsjustering givetvis på både varvtal, tändning osv. - tändningssignal från givare på vevaxel för maximal precision (typ 60 tandat hjul eller nåt) Jag har säkert glömt något, men detta är min "wish-list" eller snarare, krav lista på nästa system. Jag vet inte vilka som löser detta, den enda jag vet är Electromotive TEC II eller III (men de är skapligt dyra om jag fattat rätt (samt givetvis Miata Link men är specifik för Miatan). En sista grej bara: optimala bränsleblandningen beror på många faktorer, vad som funkar i en bil kanske inte funkar i en annan. Alla bilar är olika och enda vägen är att när allt är installerat - åka upp på en rullande landsväg och under belastning "mappa" in alla värden och se på kurvorna vad optimala tändnings/bränsle förhållandet är för maximal effekt, plan vridmomentskurva osv osv. Vissa bilar är knackningsbegränsade - så man måste ha fetare blandning och kanske tillbakadragen tändning (ofta överladdade), men även högkompade sugmotorer kan teoretiskt vara knackningsbegränsade. Styrkan i tändsystemet kan också påverka hur fet blandning man "orkar" tända och precisionen i avläsning är också viktig för hur "nära" man kan komma knackningsgränsen. Mätning bara från kamaxel kan innebära viss "spark scatter" iom att kamrem flexar till viss del och hela kamaxeln kan i vissa motorer och varvtal komma i svängning och "snurra" runt sin egen axel - allt försämrar tändningsprecisionen. Nu ska jag krypa tillbaka ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Med TPS blend menar han nog en funktion som gor at man på låga varv åker met TPS som lastsignal, mens på hoga varv går man helt eller delvis over til MAP som lastsignal. Man kan på olika varv "blanda" inn 0-100% tps i map-signalen. Används typikkt på motorer med vassa kammar.
_________________ Geir Haugen Speedster 2.2 1630 |
||||||||
Yes. Boost gav det "rätta" svaret. Är nästan en nödvändighet om man har "vilda" kammar med mycket overlap och lyft och åker typ trottelspjäll - MAP värdet på tomgång och dellast brukar se ut som berg- och dalbana då, så man behöver kunna "blanda".
En annan grej jag just kom på (mest för turbo-bilar) är att kunna styra laddtryckssolenoiden på flera valbara sätt: - ett målvärde över hela varvtalet - inställbara målvärden över varvtalet (typ ramp-up mot högre varv) - inställbara parametrar för open loop eller closed loop styrning av solenoiden (alltså over-shoot, undershoot, dx2/dy2 osv) - laddtrycksbegränsning beroende på växel (bra för stående starter att kunna ha lägre laddtryck så man inte spinner) P.S. Boost - eftersom du är nyanländ: vi har som praxis här på forumet att alltid ha våra namn antingen i alias-et eller i vår signatur. Det blir lite mer personligt då. Förresten, innan någon annan säger det - Välkommen! ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
hej boost och välkommen hit.
![]() tror att du missade ett par rader i forumreglerna när du registrerade dig. kan du ta och kolla igenom avd. för namn och signatur en gång till. ![]() mvh den nitiske forum- ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Haltech också. Typ. ![]() När man har haft ett system lär man sig rätt fort vad man saknar, och då finns det liksom ingen återvändo...man är ju "fast". Kostnaden för åtminstone Haltech E6A minns jag som 10-12' ett par år sen - plus injektorer förstås (det finns budget-varianter för dessa, typ Saab 2.3T är 370cc/min - lagom om man inte har enorma effekter - perfa på en sugmotor). Annars kan man väl alltid handla begagnat? Har man inte bråttom finns det ju alltid den varianten att vänta tills något dyker upp. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Eller göra som polaren... åka till SBP och åka dit på felaktigt lambdavärde. Fram med datorn så man läsa av bredbandslambdan... nejdå, här var det ju perfekta lambda 1.00! Börjar tjata på SBP-killen om att det måste vara fel på deras utrustning. Efter många minuters tjat provar de bilen i en annan mätapparat och, mycket riktigt, lambda = 1.00 ![]() ![]() Lång näsa för SBP där... ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||||||
![]() ![]() ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
sparkdog klara dessa krav förutom tps blend men har en map limeterkurva som gör att det funkar likadant om man har problem med vakum på låga varv. samt att styra laddtryck på växel.
Men det är det bara Motec av de förut nämda systemen som klarar laddtryck på växel samt MBE . //Niklas _________________ Niklas Ellström "ELLracing" Mustang Gt S300SX-E372 |
||||||||
De där MBE kollade jag lite på innan och tyckte att det verkade billigt och bra. Säljs väl av enem tror jag. De där med att styra laddtrycket verkar vara lite problematiskt med MBE, det finns en kille Jonas "Sphinx" Larsson som har en mblå 944 turbo med MYCKET bra delar i, han verkar ha haft problem med detta, vet dock inte hur. Står lite om bilen på www.area951.nu _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||||
Mycket konstiga priser på MBE. När jag frågade på ett MBE941 för 2 veckor sedan kostade det 24000:- exkl.moms
|
||||||||
MBE har massor av modeller 941 är välden riktiga som klarar allt, sedan har de modeller med bara två tändningssutgångar och fyra spridarutgångar då blir ju priset ett annat..
//Niklas _________________ Niklas Ellström "ELLracing" Mustang Gt S300SX-E372 |
||||||||
Ingen som har några funderingar... ![]() nu är det nära att det blir en Motec M48 ![]() och i den kan man ju bestämma hur man vill styra bränslet...Tps...Map eller både och tror jag ![]() Blir lite vassare kammar och spjällhus också. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||||
Nej det är svårt att välja. Tror att det blir en blandning av ekonomi och hur mycket support det blir med mappning från säljarn. SparkDog ligger bra till både ekonomiskt och supportmässigt. Sen är det det här med 16 och 32 bitars processor. Är Motec M48 32bitars och vad kostar det/vad ingår/vem säljer ?? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
Hur mycket extra pulver kan jag räkna med ett skapligt mappat eftermarknadssystem jämfört med original
![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
The heart of the M48 is a Motorola 32 bit micro controller with a time co-processor, a choice which puts it at the leading edge of automotive control systems. Contained in a 132 pin surface mount package and consisting of over 420,000 transistors the M48 is built to internationally recognised quality control standards (ISo 9001). That the M48 reads its sensors 2400 times per second, and the entire control program is recalculated 200 times per second which demonstrates its power. In personal computer terms the last PC to use a 16 bit processor was the '286' released in the early 1980's whereas 32 bit is still current technology. Begagnat... ![]() ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 15959 besök totalt |