Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Dekk og felg for bane, Volvo PV
2049 besök totalt
pv444
Trondheim Norge
Här sen Aug 2008

Trådstartare

Hei
Jeg soker noen gode råd vedr valg av dekk og felg til en modifisert Volvo PV. Bilen blir ca 900 kg uten forer, og har Volvo 140 forstilling og Volvo 240 bakaksel. Ikke så ekstrem motor, ca 350-400 hk (B23ET, portet 531 topp, bra grenror og innsug, Garret GT3071)
Den blir senket så mye som mulig med fortsatt nok fjæringsvei. Bremser blir ventilert fra 240 foran, og original 240 bak.

Trenden sier 18", men er det smart å gå for så stor dimensjon på en såpass lett bil?

jeg synes dette er et interessant tema, som ikke diskuteres så ofte. Store hjul gir mye uavfjæret vekt, og plassmessig (Store bremseskiver type 13-14" har jeg ikke) kan jeg kjore med 14".

Jeg mener selv 17" lette felger (låg vikt) med 215/40-45 eller noe rundt det

Synspunkter taes i mot med stor takk! :-)

Trondheim Norge
Här sen Aug 2008

Trådstartare
Hjuldimensjon

Ingen med synspunkter?

Det er mest generellt forholdet vekt på bil og felg/ dekkdimensjon som er interessant. Ikke heng dere opp i at det er en gammel bil...

Kristianstad
Här sen Apr 2003

Re: Hjuldimensjon

15 x 5.5" och Dunlop racing?

pv444 skrev:
Ikke heng dere opp i at det er en gammel bil...

Eller inte...ursäkta, jag drömmer mig bara ner till ringen och alla ormmönstrade däck.

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
pv444
Trondheim Norge
Här sen Aug 2008

Trådstartare
Tenkte på litt mere moderne oppsett.. Det blir lavt tyngdepunkt i bilen, med 4-link bak og coilovers.
Foran var det en liten tabbe at jeg satte inne en 140 forstilling 7,5 cm oppflyttet i rambenen. Skulle tatt en mere moderne forstilling fra f.eks BMW med servotannstang osv, men det blir neste vinter.

Hva er besta, da, for å konkretisere litt:

15x6 felg med 205/50 R-dekk....

Mot 17X7 felg med 215/40 R-dekk?

Er fersk i gamet, og planen er å leke litt med litt nyere biler med mer bolt-on options på veghållnings-prylar, med en helt nybyggd pv med stort sett originalt yttre, bygd for å bli lav, med lavt tyngdepunkt og stort sett all vekt innenfor akslar og hjul.. 50-50 vektfordeling. 900 kg startklar. Luftmotstånden blir ikke så himmla bra, men utfordringen blir storre med en PV, kontra en moderne bil. målet må bli å gjore det beste ut av en gammel traver fra 1957.. Motoren blir bra lettkjort, med ca 550-600 NM på 4000 rpm, som synker til rund 400 nm på 6000. Bli bra register og flat momentkurve.
Ingen konkrete tips grabbar?
PV

Mölndal
Här sen Feb 2003

Får man på 15" fälgar så hade jag försökt att få tag på 7x15" med några 205/50-15" eller liknande som du skrev, men 6" låter lite smalt. Det är väl onödigt att ha för stora fälgar om man inte behöver?

Bilen låter ju jätteintressant för en gammal PV-förare som mig, kan du inte göra en tråd om den i 'våra banåkarbilar'-delen av forumet?

Trondheim Norge
Här sen Aug 2008

Trådstartare
Takker for svar.
Joda, jeg har tenkt litt på å legge opp en tråd, må prove å lære meg å legge ut bilder.
Må nesten advare litt, jeg er ikke så god på finish og bling bling. Har enormt mye å lære rundt bilbygging, trass 44 år på baken

Her er et bilde fra litt rust- arbeide..

http://img.photobucket.com/albums/v487/pv444ft/Bilde18.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v487/pv444ft/92e08628.jpg

tar gjerne i mot flere synspunkter rundt dekk- vekt på bil.

Ha en trivelig helg!

2049 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande