Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
MBE insprutning
1932 besök totalt
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
MBE insprutning

Har en fråga angående min långloppsbil. Det är en gammal Kadett GSi 16v fyndbörsen cup-bil. Och på mbe-boxen inne i bilen (kommer inte ihåg vad det är för nummer på boxen, kan kolla det lite senare) står det Grp.N märkt med en klisterlapp.

Så jag undrar om ni tror att det finns någon mer effekt att plocka ut? Tänkte ifall det var någon viss effektbegränsing i programmeringen av boxen?
och vilka kan hjälpa till med detta i så fall?

Som ni förstår så har jag inte så bra koll på hur detta fungerar utan litar på er kompetens.
Känner att jag inte hinner med på banan, så mer fart under hjulen vore välkommet.

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Grupp N märkningen innebär troligen att styrboxen funkar till en helt original kabelhärva. I grupp N är nämligen styrboxen helt fri men motorns kabelhärva måste vara original precis som alla givare.
Så någon effektbegränsning lär inte finnas i boxen..

N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Re:

Arne skrev:
Grupp N märkningen innebär troligen att styrboxen funkar till en helt original kabelhärva. I grupp N är nämligen styrboxen helt fri men motorns kabelhärva måste vara original precis som alla givare.
Så någon effektbegränsning lär inte finnas i boxen..

ok, synd, jag som trodde att det skulle finnas några hästar undangömda...
Men tror ni att det skulle ge någonting att någon kollar över och justerar det?

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Nu kan jag inget om din motortyp men ifall den t.ex. har luftmängdsmätare av klaff-typ så ger det en del att ta bort den och ersätta med varmtrådsgivare eller map-sensor. Frågan är ju då om ditt sprut är kompatibelt med detta?

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är ett helt programmerbart sprut (tror att det var 967-modellen som användes först och sedan blev 941-modellen det som gällde).

967:an satt inmonterad i en std boschlåda för att bli godkänd (iirc)

Anders Bisting
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Re:

Arne skrev:
Nu kan jag inget om din motortyp men ifall den t.ex. har luftmängdsmätare av klaff-typ så ger det en del att ta bort den och ersätta med varmtrådsgivare eller map-sensor. Frågan är ju då om ditt sprut är kompatibelt med detta?

Tyvärr är väl inte jag så duktig på min motor heller. Det sitter en SFI box eller vad det heter och där ska det sitta en kontakt, men där finns ingen kontakt. Så det kanske redan är något annat.

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Du kör förmodligen speed density och har ingen luftmassemätare kvar (jag kör samma konfig på min C20XE)

Ladda ner easimap från mbe:s hemsida (ifall du inte redan har den) och skaffa en kabel enl ritningen som finns bland filerna i programmet, så kan du göra vad som du känner för med det.

Anders Bisting
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Re:

Dude skrev:
Du kör förmodligen speed density och har ingen luftmassemätare kvar (jag kör samma konfig på min C20XE)

Ladda ner easimap från mbe:s hemsida (ifall du inte redan har den) och skaffa en kabel enl ritningen som finns bland filerna i programmet, så kan du göra vad som du känner för med det.

OK?
Göra vad jag känner för, hur menar du nu? Tror du det finns några fördelar med att mappa om den?

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

JonasR1 skrev:
Dude skrev:

OK?
Göra vad jag känner för, hur menar du nu? Tror du det finns några fördelar med att mappa om den?

Det beror väl på vem som mappat den tidigare.

Anders Bisting
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Re:

Dude skrev:
JonasR1 skrev:
Dude skrev:

OK?

Det beror väl på vem som mappat den tidigare.

Jo det har du nog rätt i. Kanske kan vara värt att lämna bort den till någon som kan, så får vi se om det blir någon skillnad.

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

1. Går bilen bra som den är?
2. Har du bromsat den, så du vet hur mkt effekt du har.
3. Vet du vad för prylar som sitter i motorn (dvs vad som är originalprylar och vad som är trimgrejer)

En helt std C20XE med ett programerbart sprut borde kunna ge runt 170-180hk med en bra mappare.
Lägg på trevliga kammar och kanske 10-15hk till ramlar in.
Att nå 200hk är inget större problem s.a.s.

Anders Bisting
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Re:

Dude skrev:
3. Vet du vad för prylar som sitter i motorn (dvs vad som är originalprylar och vad som är trimgrejer)

En helt std C20XE med ett programerbart sprut borde kunna ge runt 170-180hk med en bra mappare.

1. Jo den går väl "bra", känns som man vill ha mer ork på trean och fyrans växel.
2. Nej har inte bromsat den.
3. Det som sagt om motorn är coscaottopp, mbe. Kanske att det sitter extractor på också. Vet inte, men tror inte det var ok med trimkammar i fyndbörsen?

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

JonasR1 skrev:
Dude skrev:

1. Jo den går väl "bra", känns som man vill ha mer ork på trean och fyrans växel.
2. Nej har inte bromsat den.
3. Det som sagt om motorn är coscaottopp, mbe. Kanske att det sitter extractor på också. Vet inte, men tror inte det var ok med trimkammar i fyndbörsen?

Har den gått fynbörsen, så är nog motorn helt std inkl det alldeles utmärkta originalgrenröret.

Coscast-toppens fördel är att den är lite mindre sprickbenägen. Annars är det sak samma om man tar en GM-topp.

Börja med att få den bromsad på ngt tillförlitligt ställe, så kan vi nog hjälpa dig på traven sen thumbs up

Anders Bisting
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Ja det är väl så. Men vad skulle du tro är det bästa för att få lite bättre snurr i maskineriet? Även fast jag inte bänkat än?

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

JonasR1 skrev:
Ja det är väl så. Men vad skulle du tro är det bästa för att få lite bättre snurr i maskineriet? Även fast jag inte bänkat än?

Bänka först, så kan vi diskutera sen thumbs up

Anders Bisting
Citera
Skruva banåkabil
MBE insprutning
1932 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande