| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Uppgradera bromsar BMW e30 325 -90
|
8002 besök totalt |
|
Tjenare! Jag har en BMW 325 E30 -90 som jag vill uppgradera bromsarna på. Jag har sökt både här och ppf men jag hittar inte riktigt vad jag letar efter. Jag är påjakt efter antingen ett vettigt kit eller en större skivor fram och sedan bygger man en adapter och använder orginaloket. om man behåller orginalstorleken på skivor och ok men byter till slitsade och borrade skivor och monterar bättre belägg hur långt räcker det? MVH Fredrik M _________________ Fredrik Mehlin |
||||||
|
En bra setup på bromsarna på en e30 är följande:
Nya standardskivor fram & bak Frächa ok med mässingsbussningar Stålomspunna slangar 6 st (glöm ej dom under tanken) Carbontech bromsbelägg Ny bromsvätska med hög kokpunkt Modefiera bromssköldarna med en röranslutning så du kan leda in kylluft från trattar i fronten så håller dina belägg länge & bromsarna jobbar svalare Detta funkar bra om bilen inte är väldigt tung eller har extremt hög effekt _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Det lät som en väldigt trevlig setup! Stålomspunna slangar är en självklarhet! Jag hade tänkt mig antingen Zimmerman skivor från PPF eller (Svarta) skivor ifrån Bromsmannen.se Med antingen Redstuff eller Greenstuff eller POSI Quiet som bromsmannen rekomenderade. Mässingbussningar lät intressant sitter det orginal? om inte vart köper man det? Den där lösningen med kylningen var intressant! Det ska funderas på! Jag lägger även upp en bild som den stod förra veckan! Nu ligger ALLT under bilen nere på backen.
Tack för er hjälp! _________________ Fredrik Mehlin |
||||||
|
Re:
Millway.se har mässningsbussningar. EBC beläggen skulle jag nog hoppa över, dom duger mest till gatkörning. Dom andra du nämde har jag inte hört talas om tidigare så dom kan jag inte uttala mig om. Carbontech, PFC, Ferodo mm är ju annars kända och riktigt bra. Kolla med www.peansweden.se dom har mycket bra bromsgrejer. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||||
|
Mässingsbussningar och stålomspunna bromsslangar hittar du bland annat godis här: www.millway.se
Bromsvätska med vettig prestanda och hyffsat pris : Motul RBF 600 Belägg jag själv trivs VÄLDIGT bra med, dammar och gnisslar dock: Carbotech XP 8 originalskivor funkar utmärkt för mig oxå precis som Mikael säger. Sen måste man ju inte köra hela racet samtidigt och allt beror ju såklart på hur bilen skall köras. Belägg,fräscha skivor o ny vätska kommer du troligtvis väldigt långt med. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
|
Re:
Vad har ni för effekter i era bilar? Både du och mikael? _________________ Fredrik Mehlin |
||||||
|
Jag har ca 140 hk i min 318is -90 dock vägen den in på lätta ca 970 kg fulltankad med förare
eftersom den är hyfsat lätt så frestar det inte så mycket på bromsarna. I dagsläget så kör jag inget speciellt alls. Det som sitter på just nu är nya skivor runt om BMW orginalbelägg fram & ate bak 9 mån gamla orginal bromsslangar ate bromsvätska har bytt inför varje banträff. Borttagna bromssköldar & stora hål i spoilern. Inom det närmaste kommer det på riktiga bromsslangar,mässingsbussningar & kylning _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Det som du själv hade som förslag på bromsar är inga bromsar för några 400-500 hk. Det viktiga är dock vad ska du ha bilen till & välja bromsar efter det. Är det bankörning du ska ha den till så kommer chassi,bromsar & lågt vikt långt före hög effekt i priolistan. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Från Alpina B6 3,5. De är 295 i diameter, men oken är flytande precis som du har idag. Tyvärr dyra om de skall komma från alpina (4000,-/skiva sist jag kollade). Kika på www.300mm.de, där har de ombyggnadskit till e30. Stoptech har något kit och säljs av Pean, Hi Spec Motorsport i england har också kit som verkar ligga i vettig prisklass.
|
||||||
|
Re:
okej! så orginal storlek på skivor för 400häst är bara att glömma! Tack det var det jag ville veta.. Det är väldigt lite bankörning. Kanske en gång per år jag kommer ge mig ut på bana.. Det är effekten jag vill åt men jag vill inte åka runt med sunkbromsar. Det kommer monteras delrin, coilovers, nya styr,spindel leder osv osv. Men nu är det bromsarna vi fokuserar oss på! _________________ Fredrik Mehlin |
||||||
|
Re:
Jösses! 4000papp per skiva! det var ju helt galet.. Då är det ju bättre att köpa ett bigbrake kit från tex Pean, PPF osv osv.. Har mailat Peansweden! Stort tack för era svar! _________________ Fredrik Mehlin |
||||||
|
Re:
Det finns kit men dom kostar ofta en fin slant. Annars kan man ta audi S3 skivor 312 mm dom har samma offset som orginal skivorna får dock borra nytt bultmönster då dom har 5 bult. En bit ner i denna tråden ser en sån konvertering https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Audi S3 312mm årsmod 99 skivor fram. Kräver att du borrar om bultcirkeln och även svarvar upp centrumhålet lite. BMW 328 294mm skivor bak. Kräver att du borrar om bultcirkeln och fixar en spacerring som centrerar skivan. BMW 540ok + egentillverkad adapter. www.300mm.de Det kommer iaf jag att satsa på! _________________ Fredrik Mehlin |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8002 besök totalt |