| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
R-Däck till 1350kg bil (323ti)
|
1807 besök totalt |
|
Körde slut på min beggade 195/50/15 på knutstorp i helgen och måste investera i nya r-däck inom ett par veckor. Det verkar vara för klent med 195:or till bilen då den är väldigt sladdrig och "gnällig" jag har funderat på att växla upp till 205, jag fick även tips om 225:or till min bil och undar vad den breda skaran säger? Jag har även ett par 16" fälgar liggandes där hemma, är det att föredra? förvisso är budgeten TIGHT så jag vill helst hålla mig till 15" Jag har även funderat på att hitta ett par billiga fälgar med avvikande ET (typ E34/E32 fälgar) för att få ut bilen cirka 50mm totalt och därmed borde den väl bli lite stabilare? Tips emottages tacksamt!
Edit: det gällde R-däck som Putrix misstänkte.. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Antar att du menar R däck, Yokohama 048 205/50/15 monterade på original E36 15" fälg + max spacers (ca 40mm) funkar fint. Bultade spacers från http://www.manton.se/ är
Bilen skall vara så bred den kan bli, tycker du att den över eller understyr kan du laborera med olika spårvidd fram/bak. Pallar du vänta tills oktober så kan du köpa halvslitna R däck billigt från många tävlingsåkare. _________________ Patrik Skoog |
||||
|
Re:
Lika ET är samma oavsett hur du kommer fram till den _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Re:
Skillnaden är att du får ett ställe till där det kan glappa och spöka till det.
Annars är t.ex. ET40 med 20 mm spacer det samma som att välja en fälg med ET20. Så t.ex. 8,0x16" ET20 med 225/50-16 borde vara en kanonkombo på en 323ti med modifierat hjulställ, läs mer negativ camber, så hjulen går in innanför skärmkanterna. _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
|
Re:
Mesigt Martin det finns mer plats än så än ET20, ET kring 0 är lagom.
Johan: Det bästa är att inte använda spacers alls utan beställa fälgar med rätt ET direkt, men ET under 15 är inte vanligt på "standard" fälgar så oftast så blir det att slå upp BBS Motorsport katalogen och beställa exakt det du vill ha. Du kan ju bara gissa vad det kostar
Manton`s spacers bultar du på bromsskivan och sedan finns det pinnbultar som du i sin tur använder till fälgarna. Givetvis centrumstyrning & glappar 0 och funkar kanon. Hittade en bild så du kan se vad jag menar:
_________________ Patrik Skoog |
||||
|
Lirar tyvärr inte riktigt i BBS Motorsport:divisionen men hoppas jag gjorde rätt när jag investerade i en uppsättning 15" med ET 20 idag, lowbudget men funktionen finns där. Även NYA mackor på G så det blir nog lite trevligare på sturup än mitt förra besök
Tack för tipsen från alla. Hmm _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
om man inte vill ha BBS så är Compomotive ett alternativ. Man kan beställa i stort sett vilken dimension och ET som helst utan att det ekar i plånboken...
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
1807 besök totalt |