Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Asymmetrisk fjädring?
1175 besök totalt
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Asymmetrisk fjädring?

En fundering slog mig just - är det vanligt att man har olika fjäderkonstanter på höger respektive vänster sida (utom i ovalbaneracing)?

Då det sällan är perfekt viktfördelning mellan de olika sidorna, borde en asymmetrisk setup kunna kompensera för detta. Om man gör en vettig cornerweight och sedan bestämmer konstanter för att få vettiga fjädringsfrekvenser för varje hjul - borde inte det vara att föredra?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Svag ovalbanesettning skulle passa en del svenska banor iaf. Att det är sämre grepp i en del kurvor kan det ju vara av andra orsaker och att det alltid är lite sämre i vänsterkurvor kan man lära sig leva med.
Men nu behöver ju en mjukare bil åt ena hållet inte vara katastrof, slalom borde väl vara det fall man märker det mest.

Problemet är väl att få tag på fjädrar med den konstant du vill ha, 10N/mm verkar ju vara minsta normala differansen (men man kan ju köpa 10st och mäta sig fram eftersom de diffar en del). Märker man upp dem andra så kan man nog sälja dem vidare till intresserade av matchade par etc.

Men efter mitt eget experimenterade så verkar den exakta fjäderkonstanten påverka alls lika mycket som dämparna (10% ändring runt om märker iaf inte jag). Att justera dämparna olika höger-vänster är ju inte alls ovanligt.

Hmm, hur vanligt är det med så stor skillnad i fjädrad massa mellan höger och vänster sida att det skulle varar räknemässigt nästa fjäder på förarsidan?
Sevens borde iaf kunna ha det.

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Tar jag inte fel så har Lotus haft det på produktionsbilar i syfte att kompensera för olika vikt på förar resp passagerarsida (hårdare på förarsidan pga oftast inga passagerare).

Asymmetrisk fjädring?
1175 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande