| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fjäderbyte
|
1272 besök totalt |
|
Fjäderbyte
Hur byter jag fjädern på denna stötdämpare?
Det kanske går att trä fjädern över behållaren, men om det inte går hur gör man då? Man kan väll inte losa den? _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
|
Re:
Hm. där e nån gummi grej i botten kanske en mutter under, får kolla imorn _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
|
Ska sitta en mutter där ja...eller var det rent av 2...en kontramutter extra alltså???
Men är det en tvåvägare, som det ser ut att vara, sitter det även returjustering där via en 3mm insex har jag för mig...beror på årsmodell. Är du bara försiktig och gör rent allt innan så ska det inte vara nga problem. Räkna dock med att det blir ganska kladdigt pga fettet i benet. Ett bra tillfälle att byta kanske. Tror vi kört med teflonspray tidigare... *minnet*
Ska man göra det "den riktiga" vägen får man släppa på gastrycket i canistern för att sedan kunna demontera slangen, topplagringen osv. Detta kräver dock att man har Öhlins fyllnadskit och tillgång till nitrogen. Kitet kostar ca 1600kr vill jag minnas. |
||
|
Re:
Kitet räcker till en dämpare? Edit: Tänkte skicka upp dem i vinter så känns lite dumt att lägga dollar på dem nu. Edit 2: Tanken är att testa andra fjädrar till Sturup, jag har ju en massa olika på hyllan, vad kan man anta fungera? Bilen är en Ibiza. har fjädrar från 65 till 108
_________________ Daniel Steiner |
||
|
Kitet är en manometer, nål med gänga och ngn slang så man kan återfylla gasen efter monteringen eller för att justera gastrycket i dämparen. Så gör du åt ett per dämpare och fjäderbyte har du nog klantat dig grovt och det blir rätt dyrt.
Finns hos KH. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Fjäderbyte
|
1272 besök totalt |