Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Porsche 997, 2 Carrera S, 7.50min, Sport auto
<<   1, 2
3883 besök totalt
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Re:

PeterF skrev:
Ännu mer Ringennörderi... Läste att den omfattande nyasfalteringen gjort att hela Nordschleife ska vara upp till 5 sek snabbare...


Jag älskar ny asfalt och nörderi .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11952



Re:

PeterF skrev:
Ännu mer Ringennörderi... Läste att den omfattande nyasfalteringen gjort att hela Nordschleife ska vara upp till 5 sek snabbare...


Perfekt thumbs up Ännu en anledning till att Sport Auto kan testa alla bilar igen Gärna då med samma däck hela bunten thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
När går brytpunkten för ny vs gammal beläggning då . De lägger ju om en hel del hela tiden. Men kanske kan vi enas om att CSLen gick på den långsammare beläggningen då , den testades ju aug 2003. Snabb och väl avvägd bil som trots sin ringa effekt och ålder står sig än. Har sagt det förut och säger det igen, en framtida klassiker lär E46 CSL bli. Nörderi ....

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
Såg just i senaste Sport Auto att 997, 2 Carrera S drog hela 1,35G enligt SAs test, inte illa. Ibland önskar jag att jag kunde läsa Tyska, särskilt när jag tittar på bilderna i Sport Auto...

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Från en initierad person på ett annat forum angående tiden

7.50min time is achieved by HvS with 997.2CS equiped with:

-Sport PASM(-20mm/LSD)
-PDK
-PCCB
-MIchelin Cup No tires
-Bucket seats

Weight of that car is 1450kg. Most other press 997.2CS(coupes) are about 50kg heavier. Notice manual with same equipment as SA test example is about 25kg lighter...

BUT, did any of you asked one very simple question-HOW FAST IS 997.2CS equiped with standard PASM?

I was pretty supriesed that nobody asked that question so, I emailed my P. contact and here is what I got...

997.2CS with standard PASM and optional LSD is about 8s slower on the Ring then Sport PASM equiped car. With same CUP No tires...

Clarification is needed because SA Supertest created false impression that 997.2CS is faster on the track then 997 Turbo. It is NOT.
MY09 997 Turbo(manual, LSD, PCCB, Buckets, Cups) can achieve 7.47min Ring time without any problem, according to my P. contact even HvS knows that...

Regarding Hockenheim...
Porsche 997 Turbo indeed achieved 1.13,7min with Michelin PS2 tires but, it was MY07 car, one of the first press cars that SA get for Supertest. Same car achieved 1.11,9min with Cups on Hockenheim.

Just few months later SA tested 997 Turbo Cabrio(!, manual with LSD and PCCBs) MY08 that already featured revised PTM and PASM. That car achieved 1.13,1min with Michelin PS2 tires...

For comparison new 997.2CS from Supertest achieved 1.13,4min with Bridgestones...

With if I told you that MY09 997 Turbo Coupe(manual, LSD, PCCB, Buckets) achieved 1.12,6min with Michelin PS2 tires???

Point is that with standard PASM 997.2CS is about 10s slower on the Ring then 997 Turbo MY09.
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Vad är det för skillnad på standard PASM och sport PASM?

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Re:

Stacken skrev:
Vad är det för skillnad på standard PASM och sport PASM?

PASM = Porsche Active Suspension Management, så jag antar att det är olika hård inställning på dämparna!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Re:

djungel-Jim skrev:
Stacken skrev:
Vad är det för skillnad på standard PASM och sport PASM?

PASM = Porsche Active Suspension Management, så jag antar att det är olika hård inställning på dämparna!


Jo det har jag koll på men det stod i texten som PeterF hade i sitt inlägg att:
997.2CS with standard PASM and optional LSD is about 8s slower on the Ring then Sport PASM equiped car. With same CUP No tires...


_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Re:

Stacken skrev:
Vad är det för skillnad på standard PASM och sport PASM?


Suspension lowered by 20 mm front and rear; stiffened springs, dampers and anti-roll bars; includes mechanically locking rear differential (multi-plate limited-slip differential)
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Re:

PeterF skrev:
Stacken skrev:
Vad är det för skillnad på standard PASM och sport PASM?


Suspension lowered by 20 mm front and rear; stiffened springs, dampers and anti-roll bars; includes mechanically locking rear differential (multi-plate limited-slip differential)


thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Nürburgring
Porsche 997, 2 Carrera S, 7.50min, Sport auto
<<   1, 2
3883 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande