| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Volvo 740 bakhjulsupphängning & chassi-snack
|
3800 besök totalt |
|
Inte nöndvädesvis knivar för att få en krängare justerbar.
Har man plats så är räcker det om "ab" kan ändras. Fjäderkonstenen ändars med ab i kvadrar, hmm inte riktit sant. Det är hävarman, det 90gradia hävarmen. Man kan bygga krängare av rör och lite plattjärn. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
742henke:
Vad har du för rollcenterhöjd fram? Vad har du för rollcenterhöjd bak? Vad har du för låsningsgrad på differentialbromsen? Hur mycket vridmoment har du? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
lånar tråden lite,, då man är nyfiken och inte kan själv.
1. Men vad är att föredra, jobba med krängare vs fjädrar? för en bättre väghållning. Kan det göra skillnade om underlaget är olika, asfalt - grus - is. 2. Annat jag funderar över är grundbalansen fram bak, kanske något att jobba med för "742" och göra den ex. lite lättare fram och tyngre bak. Sen spårvidden öka den bak eller breddare däck bak 3. sen undrar jag om axeln bak "styr" för "742" dvs. geometrin för 4 länken är fel (olika längder på stagen uppe och nere). Kan kanske även vara bussningarna som inte är följsamma dvs. förhårda eller "kärvning". 4. Diffen kopplat till fråga 1. hur ska "hårdheten vara på olika på olika underlag? Många frågor kanske det redan finns svar i andra forum... länk mig gärna dit. nr _________________ Rikard Niva |
||
Den punkt bilen rolla runt, föränklat. Finns ett rc fram och ett bak. Vild gissing ligger rc fram runt -50 till +50mm. Bak med panardstag ligger rc mitt i steget, tumme pekfinger ca ca ca 250mm Sök på rollcentrum, rc så lär du hitta MASSOR. Sök även på jacking _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Volvo 740 bakhjulsupphängning & chassi-snack
|
3800 besök totalt |