| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svampig bromspedal 325 E30??
|
1475 besök totalt |
|
Hallå
Jag får inte till den där sköna stumma känslan i pedalen som jag vill ha och har haft i alla andra tidigare bilar! Bromsspecen ser ut som nedan: *Nya zimmerman skivor *Stålomspunna slangar *Mässingsbussningar i oken från millway *Carbotech belägg fram och bak, kommer dock inte ihåg beteckningarna för tillfället men det är peans rekomendationer *oljan också från pean ATE blue racing nånting
och jag har luftat och åter luftat men ändå så blir det ingen skön känsla i pedalen
Tankarna snurrar kring ABS enheten, att det är den som är tråkig och slö och förstör pedalkänslan? Bilen är en 1986 ifall ni vet om det skiljer något i bromssystemen mellan årsmodellerna? Jag har för mig att jag läste i en gammal tråd precis när jag hittade hit till rejsa att fler hade just detta problem och att det inte blev bra förräns ABSen plockades bort
I värsta fall får jag leva med svampig pedal, eller vad tror ni?? Mvh Jerry
|
||||
|
Har du luftat med tändningen i andra läget? Gör man inte det, öppnar inte ventilerna i ABS'en och den blir väldigt svårluftad.
Man till och med hör ventilerna slå till/från när man vrider om nyckeln. Lycka till! _________________ L-P Johnsson |
||||
|
Re:
Där har vi något jag inte gjort!! Det får testas, tack för tipset |
||||
|
Re:
Även jag har på min Alpina problem med pedalkänslan...svampigt tills jag pumpat ett antal ggr,då kommer stumheten. Jag ska oxå raskt testa detta tips. Tack! _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||
|
E det inte bättre att hiva ut abs enheten den gör ju ingen glad ändå gjorde det på
min 323:a jag hade inga probelm med bes heller. Den väger ju bara gör det svårluftat & är knappast optima för banåka _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Det är en ganska schysst säkerhetsgrej att ha den kvar. Det kräver sin man att köra utan abs. Att låsa upp hjulen, släppa upp pedalen och sedan börja bromsa igen är få förunnat (tror jag). Jag har nog inte så mycket stake och skulle inte vilja utsätta mina klubbkamrater för risken att bli påkörda av mig när jag kommer med låsta hjul.
Mina tankar bara... _________________ L-P Johnsson |
||||
|
och mina ; )
Gällande extravikten för ABS är det lättare för mig än Mikael att banta bort den extravikten genom att förbränna lite mer från kaggen ; ) Eller vad säger du elpe300? (så fick jag ihop 2 påhopp i ett inlägg )
Re:
Ja så kan det vara men tänk vad vikt du kan spara om du tar både &
Fast på E30 sitter den längst fram till vänster & den placeringen är ju inget kul för man vill ju ha den så lätt som möjligt fram
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Inget jag tar som påhopp, mer en uppmaning, hehe! Man borde nog springa lite mer i skogen än vad man gör... Trivselvikt, är det ett uttryck som används inom banracing!?
_________________ L-P Johnsson |
||||
|
Re:
Känns aningens overkill att tulla på den säkerheten när det endast handlar om några sparade kilon. Givetvis är det helt i sin ordning att ta bort abs'en, om man kan och vet hur man bär sig åt om man skulle råka låsa upp sina hjul. Kort och gott; Kan man inte, ska man inte! _________________ L-P Johnsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1475 besök totalt |